Het was geen sterke wens van de overledene, maar had het wel eens aangegeven. Hij had het ook prima gevonden als wij als nabestaanden iets anders gewild hadden.
Ik heb dus echt helemaal niks met as. Vind het vies ook. Mijn vader is wel gecremeerd, tegen zijn wens in en dat heeft mij veel verdriet gedaan. Ik heb nu niks van mijn vader waar ik even heen kan bijvoorbeeld.
misschien voor sommigen luguber maar ik hoorde na de crematie dat botten blijkbaar niet opbranden en die nog gecrushed moeten worden en ik had echt supergraag een bot willen hebben en weet dat mijn overledene dat ook net zo ‘vet’ als ik had gevonden. maar het had waarschijnlijk niet gekund denk ik.
we hebben nu delen van het as verdeeld en ik wil in ieder geval wat in een ring verwerken zodat ze ‘mee’ kan naar dingen (ik loop nu soms met een plastic bakje as als ik haar mee wil
) maar misschien dat ik ooit nog een bot, ik denk een sleutelbeen, van gips maak met as er doorheen, als ik daar mallen ofzo voor kan vinden.
van mij mag iedereen met mijn as doen wat ze willen maar ik wil wel een deel bij/in een boom en een deel in de zee. en zal weer luguber klinken voor sommigen maar het lijkt me eigenlijk het allerfijnste om echt volwaardig deel te worden van de natuurkringloop maar dat gaat natuurlijk ook niet zeker niet in dichtbevolkt Nederland ![]()
Haha ik vind dit heel lief en gezellig klinken. De reden van de as is dan niet zo gezellig, maar dat je haar dan meeneemt vind ik wel! Ik stel me zo voor dat je naar een reggeafeestje bent en je vriendin dan stiekem in je tasje kan meegenieten.
Mijn familie is heel erg christelijk en iedereen is tot nu toe begraven. Ik heb daardoor ook nog niet echt nagedacht over wat ik met de as van een dierbare zou doen, maar af en toe meenemen in een plastic bakje staat nu wel tussen m’n opties.
Oh en ik vind dat laatste helemaal niet luguber! Juist heel mooi om deel te worden van de natuurkringloop vind ik.
haha ja ik vind het ook gezellig, neem haar voornamelijk mee op haar eigen gedenkdagen (die nog wel eens in avonturen in de avonduren eindigen dus extra gniffelbaar dat ze dan mee is) en wel eens verjaardagen van onze vrienden en binnenkort een bruiloft. maar stuk handiger en normaler als dat in de vorm van een sieraad kan
en ja ik vind dat laatste zelf ook niet luguber maar als het neerkomt op een lijk in een bos plempen en de dieren er van laten eten, of in een gat in de grond zonder kleding of kist, is dat het wel een beetje. al lijkt het me zelf heel fijn om oud en naakt in bosgrond gelegd te worden als mn ziel ergens anders is heengegaan ![]()
Haha omg er zo onderaan bungelen is ook wel echt heel eng. Ik was helaas eens getuige van een zwaar ongeluk op de piste maar die ging toen gewoon mee liggend IN de helikopter. Ook rechtstreeks naar het ziekenhuis
Ik mocht van de stress toen achterop een sneeuwscooter naar beneden met een enorme kerel met wenkbrauwpiercing haha, was allang blij dat ik niet hoefde te skiën op m’n trillerige beentjes
Haha oké ik had nog niet zover doorgedacht. Dan klinkt het inderdaad wel een beetje luguber, maar ik vind het tegelijkertijd ook wel een mooie gedachte.
Welke scary movie film is het leukst?
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- Nooit gezien
0 stemmers
Haha ik neem mn moeder ook af en toe mee
kreeg een kleine askoker mee na de crematie.
Die wensen zouden misschien wel bij een natuurbegraafplaats passen.
Natuurbegraafplaats! Mogen ook geen bloemen gelegd worden die bespoten zijn, geen synthetische kleding, geen gelakte kist, geen grafsteen maar een plakje van een boom met een naam erin die vervaagd. Die waar mn oma ligt wordt een openbaar wandelgebied als ie vol ligt en nu na anderhalf jaar moet je echt al uit je hoofd weten waar ze ligt anders zie je niks meer van het graf; supermooi! Je mag ook zelf kiezen waar je ligt, was echt jaloers op mensen die onder zo’n mooi laagje mos onder dennenbomen aan een beekje lagen. Lijkt me heerlijk.
Mijn ouders hebben daar al een plekje ‘gereserveerd’. Klinkt ietwat luguber maar we zijn er al samen geweest, na een hele leuke dag samen kwamen we er langs en toen was het van ‘wil je even zien waar we komen te liggen?’ Mijn broertje vond het geen fijn idee maar ik wel. Juist dat we daar al een keer samen geweest zijn en een mooie herinnering hebben. Het is ook echt een mooie plek, onder een boom. Het is nu een aantal jaar geleden en hopelijk duurt het ook nog wel even maar het geeft voor mij ook wel rust dat ik weet dat dit er al is. (Er was nog plek voor 3 mensen erbij, alleen zou dan óf de partner van mij óf die van mijn broertje niet mee kunnen. Dus daar hebben we ook wel erg om gelachen.)
Ik weet niet of perse als piste telt maar in de ski hal in Bottrop m’n knie gebroken op schoolreisje. Verder nooit geskied.
Laten strooien door de uitvaartondernemer in hun tuin
Ik heb het hier toevallig gisteravond met mijn ouders over gehad!
Ik vertelde over een crematorium met uitstrooivelden er omheen. Dat ik dat echt never nooit zou willen ook niet voor hun.
“Daar zei ik wat” volgens mijn vader en zo hebben we allerlei uitstrooiplaatsen bedacht.
Ik begon ook over in het fluitenkruid, omdat mijn vader dat altijd zei, “een graf met fluitenkruid wil ik.”
En dat vond hij zo’n goed idee dat hij en mijn moeder dit jaar, als de fluitenkruid bloeit, een mooie plek gaan uitzoeken.
langs een fietspad, want ze houden zo van fietsen.
Maar tijdens het gesprek hebben we ook zo gelachen om gekke plekken die we opperden. Heerlijk om ook zo luchtig over iets te kunnen praten waardoor er iets waardevols uit komt.
omg wat een droom ![]()
![]()
ik kende dit helemaal niet, wat ongelooflijk cool dat die van je oma een openbaar wandelgebied wordt na een tijdje en dat je je eigen plekje in het gebied uit mag kiezen
@Swelgje nou dat lijkt me echt zo mooi en fijn om met elkaar te doen! voor jullie om het samen met hen te bezoeken maar ook voor hen om het met jullie te bezoeken en te weten waar hun aardse zijn gaat wonen na hun dood en dat jullie daar als familie bij leven ook samen zijn geweest
Heh huh waarom zou je dat willen met de heli, dan heb je waarschijnlijk flinke botbreuk/(en)/trauma. Lig je daar op een brancard plat in dat ding. Terwijl je waarschijnlijk ligt te creperen van de pijn. Anders vervoeren je ze wel anders de berg af.
Vriendin van mij was vroeger een aantal seizoenen ski instructeur, ze heeft zelf een keer met zo’n trauma helelicopter gemoeten. Ik snap even niet wat daar leuk aan is.
Ik ben wel eens op wintersport geweest en het is sowieso niet mn ding. Vind zoveel kut eraan. Ben best een hater van wintersport*. Dat gezweet en het dan weer koud hebben in dat pak bah, die vieze grote bril op je hoofd.
Heb jij al gepland of iig een idee waar je naartoe wilt deze zomer?
- Nee geen flauw idee, zie het wel joh
- Ja staat al vast
- Ik heb wel een idee
0 stemmers
Ik weet nog niet eens of ik überhaupt op vakantie ga lol, ik ga verhuizen en er moet best wat aan het nieuwe huis gebeuren dus ik moet nog even zien of ik tegen de zomer nog geld en vakantiedagen over heb
Ja ik heb weer eens een optie gemist. En ja op vakantie gaan is helemaal niet vanzelfsprekend natuurlijk!