Ik vind dat het tegelijkertijd ook heel ingewikkeld maken. Er zijn hier tien partijen, merendeel lokale partijen. Ik heb niet echt een beeld bij die partijen. Ik kan per partij wel bekijken wat ze met lokale kwesties willen, maar ook dan weet ik het nog niet. Moet mijn dorp bijbouwen aan de ene kant richting de snelweg (niet echt lekker voor de luchtkwaliteit in die wijk), naar de andere kant in een weiland (niet echt lekker voor de natuur) of gaan voor hoogbouw in bestaande wijken? Ik weet zelf al niet wat ik vind, want alles heeft voors en tegens. En dan moet ik nog gaan kijken wat al die partijen willen en waarom. Dat is dan één kwestie, maar zo zijn er meer.
Bij landelijke verkiezingen weet je sowieso al wel waar partijen voor staan en kun je ook op basis daarvan kiezen. Of je kiest gewoon uit de drie partijen die ergens links-progressief zitten, als dat je voorkeur heeft. Dan maakt het niet eens per se uit wat ze per beleidspunt vinden en of je het daar al dan niet precies mee eens bent. Bij de gemeenteraadsverkiezingen gaat dat toch niet zo.