Stel je persoonlijke vraag #59

Ik heb het best vaak maar meestal wel op plekken waar ik vaker kom.
Dus mijn taartje gratis bij m’n favo koffietent als ik met m’n moeder en zus daar kom koffiedrinken voor m’n verjaardag, gratis zoutspray bij m’n piercer ‘je hebt geluk, neem maar mee’ nadat ze hem vergeet aan te slaan en ik aanbied gewoon een tweede keer ervoor te pinnen, en gratis vegan gevulde chocolade die bijna over datum gaat bij m’n favo bonbonzaak (ik klaag niet hehehe), sowieso krijg ik daar heel vaak gratis een bonbon om ter plekke op te eten.

Maar random op plekken waar ik mensen niet ken overkomt het me zelden.

4 likes

Zeggen deze boeken je iets?

• Nee
  • Ja
  • Huh misschien?

0 stemmers

1 like

Die vond ik zo leuk om te lezen!

1 like

Ik ben nu nog geen week op vakantie en ik heb al 3x gratis een toetje gehad. In Nederland heb ik dit eigenlijk nooit, maar in dit land heel vaak. Ik denk ook omdat we er al jaren komen.

1 like

Zelf nooit gelezen maar mijn zus had ze. Ik was er iets te jong voor volgens mij

2 likes

Omg jaaa ik heb deze echt meerdere keren gelezen. Wat een 90’s looks ook, ik weet nog dat ik Tanja super cool vond

5 likes

Ja ik denk hier zeker nog een paar keer per jaar aan!!! Laatst nog toen ik door de Rhijnvis Feithstraat liep want zij zaten op het Rhijnviscollege geloof ik

1 like

Weet je zeker dat je niet per ongeluk in een all inclusive hotel zit :crazy_face:

4 likes

Haha nee, was dat maar zo. Het is ook in verschillende restaurants waar we altijd komen. De een heeft gelukkig heel lekkere toetjes, maar de andere zijn niet zo lekker, dus is altijd beetje awkward

1 like

Heb jij broers of zussen?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Zo ja, vind jij dat jouw ouder(s) hun aandacht/tijd/(financiële) steun/etc. eerlijk over de kinderen verdelen? Niet vroeger, maar nu.

• Ja
  • Nee
  • Nvt

0 stemmers

Zo nee, ben jij het kind dat de meeste aandacht/tijd/(financiële) steun/etc. krijgt?

• Ja, ben het jongste kind
  • Ja, ben het oudste kind
  • Ja, ben een middelste kind
  • Nee, ben het jongste kind
  • Nee, ben het oudste kind
  • Nee, ben een middelste kind

0 stemmers

Nav een gesprek met een vriendin hierover. We zijn toevallig allebei het jongste kind en zien veel meer aandacht/etc. voor de broers/zussen naarmate we ouder worden.

Vind je eerlijk verdelen, gelijk verdelen? Want eerlijk kan in mijn ogen ook niet gelijk zijn maar wel eerlijk als verschillende levels/situaties daarom vragen.

40 likes

Ja eerlijk in de zin van, waar de behoefte ligt gaat de meeste aandacht naartoe. Toen m’n zusje een klushuis kocht waren ze daar vaker, na de geboorte van mijn kindje hier, om een voorbeeld te noemen. Ze behandelen ons in elk geval gelijkwaardig :slight_smile:

9 likes

Mijn ouders willen heel graag alles voor iedereen hetzelfde doen, maar logischerwijs kan dat niet. Nu er wat kleinkinderen zijn gaat de focus wel meer daar naartoe heb ik het idee.

1 like

Ik heb maar gestemd op nvt want mijn ouders geven de meeste aandacht aan het kind dat hen niet (op volwassen leeftijd) heeft mishandeld, bedreigd, bestolen etc. dus dat leek me niet echt representatief voor je onderzoek :smiling_face_with_tear::joy:

4 likes

Mijn middelste zusje heeft 2 kinderen en daardoor ziet ze mijn moeder ook veel meer. Ik vind dat niet oneerlijk of gek.

3 likes

Ik denk niet per se dat alles gelijk moet worden verdeeld. Met eerlijk denk ik eerder kinderen in vergelijkbare situaties redelijk dezelfde aandacht/steun bieden. Wat Aardbeitje zegt over een klushuis. Het lijkt mij niet raar als je een kind daarbij helpt en het kind met een kant-en-klare huis niet/minder. Even as voorbeeld. Mijn vriendin en haar broer hebben allebei jonge kinderen. Hun situaties zijn erg vergelijkbaar (ook waar ze wonen), maar toch krijgen zij en haar gezin minder tijd en aandacht.

1 like

M’n broertje is nog steeds echt een zorgenkind dus die krijgt veel meer energie/aandacht/financiële ondersteuning, maar dat vind ik hoewel niet gelijk juist eerlijk. Ik denk dat het alleen gaat wringen als je zelf iets tekort komt. Was vroeger wel lastiger voor me!

5 likes

Ik heb gestemd dat mijn ouders het niet gelijk verdelen, maar dat is niet uit onwil van mijn ouders. Dat is een situatie die ik zelf gecreëerd heb. Ik heb minder behoefte aan de aandacht/tijd etc. dan mijn zusje.

5 likes

Dat is ook wel een dingetje bij ons. Een zorgenkind onder de kinderen… We zijn met 4. Ik vind verschillende behandelingen niet per se oneerlijk, logisch juist ivm wat iemand nodig heeft en verschillende levens, maar de verschillen worden hier steeds groter. Inmiddels zo groot, dat het inmiddels in mijn ogen oneerlijk is geworden. Even heel algemeen: sommige kinderen krijgen altijd hulp of aandacht bij wat ze doen. Bij mij wordt eigenlijk nooit hulp geleverd of aangeboden. Of even voor ‘de leuk’ ergens aan meehelpen of meegaan gebeurt ook niet. Soms krijg ik bijvoorbeeld de reactie dat ik het dan (betaald) moet laten doen.

1 like

Mijn broertje werkt in het familiebedrijf en ik niet. Voorheen deed ik ervoor klussen vanuit mijn vakgebied maar tegen een bodemprijs/gewoon gratis hulp, en mijn broertje heeft nu een dik salaris plus lease auto plus gratis lunch en ja, even tussendoor naar huis voor x of even naar de kapper - kan allemaal. Daarin voelt het wel eens oneerlijk, want ze zien die lunches en auto etc van mn broertje als iets wat bij het werk hoort, maar dat zie ik toch vaak anders

2 likes