Stel je persoonlijke vraag #59

Weet jij van grote nieuwsmomenten van de afgelopen 25 jaar nog ‘waar je was toen je het hoorde’?

(Ik heb dingen gekozen waar veel Nederlands bij betrokken waren, in NL gebeurden of wereldwijd bekende grote rampen)

• 9/11
  • Tsunami Azië 2004
  • Moord op Pim Fortuyn 2002
  • Moord op Van Gogh 2004
  • Vuurwerkramp Enschede 2000
  • Neerstorten MH17 2014
  • Aanslag Koninginnedag 2009
  • Schietpartij Winkelcentrum de Ridderhof 2011
  • Cafebrand Volendam 2001
  • Vliegtuigramp Tripoli 2010

0 stemmers

1 like

pim fortuyn is echt mijn jeugdtrauma want toen ging de lampionnenoptocht niet door :rage: :rage: :rage: ziedend was ik

10 likes

In mei?

Ik hoor mijn moeder nu nog keihard gillen toen princess diana dood was en op het nieuws kwam.
Echt GILLEN. Ze was volgens mij mijn haren strak aan het invlechten. Ik wist niet eens wie het was. Totale paniek. Volgens mij was het op een zaterdag dat we het in nederland hoorden.

1 like

ja met bevrijdingsdag maar als die op zondag viel was het op maandag ivm refos en dat was toen

dus eigenlijk moet ik naast boos zijn op pim en volkert ook boos zijn op de kerk

2 likes

Allemaal nee, maar dat is geen optie

4 likes

Ik moest dat jaar een oogoperatie krijgen en ik herinner me dat Pim Fortuyn het zorgstelsel volledig wilde aanpassen. Dus ik was altijd als de dood dat mijn operatie niet door ging, dus toen ik het voor het eerst hoorde was ik heel opgelucht. (Wat een trut was ik als 6-jarige)

10 likes

Ik heb 9/11 onthouden omdat ik toen met autootjes aan het spelen was en ik niet snapte waarom mijn moeder ineens schrok. Een blik op de tv geworpen en speelde toen doodleuk weer verder.

Ik weet alleen 9/11 nog heel duidelijk (alleen thuis, zat wiskundehuiswerk te maken in de woonkamer, mn moeder en broer waren op een verjaardag), van de rest kan ik me wel dingen herinneren maar niet ‘waar ik was toen ik het hoorde’.

Alleen die vliegramp in Tripoli is echt een gat in mijn herinnering, daar kan ik me niets van herinneren

ja pim fortuyn weet ik nog omdat ik toen op vakantie was in spanje en het was op tv in het restaurant/café waar we zaten te eten

en bij 9/11 was ik bij toneelles en toen ging de les niet door en werden we met alle kinderen voor de tv gezet? er kwam echt zo’n tv-kar de zaal in gerold en we moesten allemaal kijken haha raar

3 likes

Ik weet 9/11 nog heel goed, ook ik was huiswerk aan t maken toen m’n moeder me riep.

Pim Fortuyn hoorde ik nadat we bij een condoleance waren geweest toen we in de auto stapten.

Enschede omdat we daar toen langs reden op de snelweg.

MH17 was op m’n werk en ik was in gesprek met een collega toen een andere collega ons riep.

Verder kan ik me alles nog wel herinneren, maar niet op een ‘waar was jij toen?’ manier. Tripoli is wel heel vaag aanwezig moet ik zeggen, heb eerder het gevoel dat dat in 1995 was ofzo. Lijkt ook weinig aandacht voor geweest?

2 likes

van die Tripoli ramp herinner ik me alleen hoe walgelijk de kranten (of nouja, de telegraaf) achter de enige overlevende aangingen, volgens mij was die nog geen tien jaar oud.

7 likes

Ohja dat herinner ik me nog wel, dat een journalist die jongen aan de telefoon kreeg in het ziekenhuis. Echt belachelijk

2 likes

Ik weet nog bij 9/11 dat GTST niet doorging ivm extra nieuwsuitzendingen. Was een boos kind toen, snapte ook niet waarom: we wisten het nu toch, waarom 10 x herhalen.
Oh en met de enschede ramp deed ik de dag erna mijn communie en onderweg naar de kerk ging her er telkens over en ik bleef maar vragen wat er was, maar niemand wilde het me vertellen

4 likes

Hebben jullie nooit lijm “gesnoven” op de basisschool?

1 like

Echt random ik weet nog wel waar ik was met de dood van Michael Jackson, Amy Winehouse en van toen bokito uitbrak maar MH17 echt geen idee

5 likes

Mijn familie moest letterlijk rennen voor de tsunami, was een mega heftige, emotionele en spannende week… Vergeet ik echt nooit meer.

9 likes

Wij waren ook op vakantie en ik was in de auto met m’n vader na boodschappen doen. En toen zei hij ineens: STIL EENS.
Terwijl het Franse radio was en m’n pa dat amper sprak maarja. Die hoorde dat toen op de Franse radio en vervolgens ging het er bij de afwas echt non stop over. Gek hoe dat werkt want ik herinner me nog exact hoe die afwasplekken er uit zagen :rofl:

Maar echt iedereen, Nederlanders en Fransen hadden het erover. Ik was 6 en snapte echt geen bal van wat er zo bijzonder hieraan was

4 likes

In de zomer/bij 30+ graden in de koelkast, verder erbuiten

2 likes

Ik ben voor een groot deel van deze gebeurtenissen te jong om er echt actieve herinneringen aan te hebben :sweat_smile:. Weet wel dat het is gebeurd en wat details maar niet bewust meegemaakt.

1 like