Stel je persoonlijke vraag #59

Ik heb in meerdere complexen/studios gewoond die jongeren en statushouders mixte. Ik heb mij vrijwel nooit onveilig daardoor gevoeld. Overlast had je wel, maar dat kwam veel eerder door honderden twintigers bij elkaar te gooien.
Statushouders hebben wel meer begeleiding dan bij een AZC, dus wellicht is het anders. Daarom lijkt het mij ook lastig om volmondig ja of nee te zeggen.
Maar ik verwacht niet dat ik mij erdoor onveilig zou voelen.

Ervaar nu 100 procent veel meer overlast door mijn Nederlandse buurmeisje die ook heel veel gare en enge mensen over de vloer heeft.

1 like

Ik woon vlak bij een opvanglocatie en dat is nu niet echt een feest, maar dat ligt meer aan de omstandigheden in de opvanglocatie dan aan die mensen.
In mijn straat/hofje wonen een aantal statushouder en die zijn niet anders dan andere buren.

De problemen die voortkomen uit azc’s liggen mijns inziens echt voor het grootste deel aan de belachelijke manier waarop die mensen worden ā€˜opgevangen’. Ik heb ook echt geen boosheid over die opvanglocatie, behalve naar de regering en de gemeente. Maar ja, als ik kon kiezen zou ik er toch liever niet dan wel in de buurt wonen. Maar geef die mensen gewoon een normaal huis en ik zie het probleem niet. Ik denk dat we daar best plek voor hebben, als we minder beleggen met vastgoed en leegstand zouden toestaan

Maar goed, liever niet willen is echt nog wel heel wat anders dan de extreme haat die nu plaatsvindt in Brabant. Ik vind dat echt absurd en ik snap niet dat die mensen niet harder worden aangepakt. De pol gaf me een beetje het idee dat als veel mensen ā€˜nee’ zouden stemmen we dan wat meer sympathie zouden moeten hebben voor die extremisten, en dat vind ik absoluut niet

9 likes

Je vriend wil met vrienden op vakantie. Jij bent zaterdag jarig. Hij zou dan aan het eind van de dag op jouw verjaardag terugkomen. Er is naar eigen zeggen geen andere datum waarop ze kunnen. Wat vind je?

• Geen probleem, ga lekker op vakantie!
  • Ik vind het niet zo leuk maar ga er ook niet voor liggen
  • Prima, maar kom jij dan maar een dag eerder terug
  • Dat gaat niet gebeuren, zoek maar een andere datum of je gaat niet mee
  • Ik wil sowieso niet dat mijn vriend met vrienden op vakantie gaat
  • Anders, namelijk…

0 stemmers

2 likes

Ik heb in mijn vorige woonplaats een kwartier van een 1000man azc gewoond en nu 4 autominuten, daar zullen denk ik eerder 600 man zitten. Heb ook bij COA gewerkt. Ik merk er helemaal niets van.

Even realistisch, azc’s zijn groot en die passen niet zomaar in een woonwijk. Er zitten ook hele sportterreinen, speeltuinen, moestuinen, mega parkeerplaats en degelijke bij. Vaak ligt het meer aan de rand van een wijk. Ik vind het wel heel sneu als bewoners niet binnen 15 minuten fietsen in een winkelcentrum etc kunnen zijn.

Maargoed ik werk inmiddels al meer dan 10 jaar met vluchtelingen/nu statushouders dus ik denk er waarschijnlijk sowieso wel anders over.

Antwoord op de vraag of ik het IN mijn straat zou willen is wel nee, dat is gewoon niet te doen qua capaciteit

18 likes

God ik vond dat zo erg ook met die boot in de haven van Amsterdam, 1500 mensen op een cruiseschip op een zeer deprimerende plek, vet kleine leefruimtes en er is daar niks in de buurt en ook geen OV

2 likes

Ja dat kan echt niet. Ik ben ooit begonnen op een plek midden in een bos in the middle of nowhere, bestaat nu niet meer maar dat is echt niet oke. Het is echt wel een vereiste dat er ov en dingen zoals de supermarkt, scholen en bibliotheek met de fiets bereikbaar zijn.

Als een azc dichtgaat is daar vaak ook veel weerstand tegen, dus ik vind de weerstand tegen nieuwe azcs ook altijd zo dom. Het zit nooit letterlijk in jouw straat en waarschijnlijk krijg je er een leuke Arabische supermarkt voor terug haha

Leefruimte is altijd kut op een azc.

5 likes

Tenzij je 3 jaar oud wordt vind ik dit echt een beetje gĆŖnant als iemand niet op jouw verjaardag weg mag zijn. Dan vier je het een dag later boeiend

41 likes

Ik heb liever een azc dan de miljonairs die hier nu de hele dag lopen te zeiken.

Edit: Ik ben voor mijn werk veel bij maatschappelijke organisaties en als er de ruimte is om mensen goede faciliteiten te bieden is het er vrijwel altijd fijner dan in een doorsnee Nederlandse wijk waar iedereen het goed heeft en nul levenservaring de norm is.

13 likes

Ik ben opgegroeid op 600 meter van een azc en ik ben nog steeds bevriend met 3 kinderen die toen bij mij op school kwamen. Ik woon nu ook op 1,5 km vanaf een azc. In de straat waar ik woon is geen ruimte, maar er is wel ruimte binnen 500 meter.

En gelijk een brug naar de andere discussie over refo’s en zich verheven voelen. In het dorp waar ik woonde waren 6 christelijke basisscholen en 1 openbare waar ik ook op zat. ƉƩn keer raden op welke school alle vluchtelingen als enige welkom waren. De openbare ja. Heb uw naaste lief :cowboy_hat_face:

13 likes

Zou een beetje hypocriet zijn, met zijn verjaardag ben ik vaker zelf op vakantie geweest dan thuis geweest…

1 like

Maar dat is toch niet altijd het geval? Het azc waar ik woon is die boot in Rotterdam, waar 2.000 mensen verblijven. Dat is in een woonwijk (ok wel aan de rand, maar ik woon daar ook) en daar zijn zover ik weet geen sportvelden of moestuinen. Er is wel overlast. En dat zeg ik niet omdat ik een hekel heb aan de mensen die daar zitten, maar wel omdat ik een hekel heb aan de omstandigheden waarin ze daar moeten verblijven. Die overlast ontkennen helpt ook niet. Dit is overigens ook geen aanklacht tegen de mensen die er werken, maar ik vind wel dat zo’n soort opvang niet zou moeten kunnen

1 like

https://www.nu.nl/328868/video/beer-besluipt-onoplettende-man-langs-roemeense-weg.html

Verlies je respect voor zulke mensen?

• Nee kan gebeuren
  • Ja gast er knabbelt een BEER aan je kuit en jij staat daar dom te bellen

0 stemmers

Ik vind het altijd heel irritant als mensen geen overlevingsgevoel hebben

4 likes

Maar jij woont bij een tijdelijke voorziening, dat soort azc’s hebben nooit de voorkeur van het coa gehad. Ik vind het ook boeiend dat mensen vaak doen alsof het een asielzoekerscentrum ding is. Er is echt niemand die goed vaart op instabiliteit, onzekerheid en tijdelijkheid. Veel mensen kunnen van langdurige azc’s in hun omgeving niet eens aanwijzen waar het zit.

10 likes

Wtf, naast die beer heeft hij ook niet door dag die auto hem zowat aanrijdt.

2 likes

Kleinschalige azc’s en vaste zijn altijd beter. Ook voor het personeel. En er zouden veel meer vaste plekken moeten zijn dan tijdelijk en nood, dat voorkomt ook dat mensen zo verschrikkelijk vaak van hot naar her gesleept worden. De voorzieningen zijn er beter etc.

Omdat iedereen altijd zo graag nee schreeuwt zijn er gewoon structureel te weinig plekken en moet er gegrepen worden naar noodoplossingen. Dat zijn nooit goede oplossingen. En ze kosten ook nog eens veel meer geld dan vaste plekken. Al die boten en hotelkamers zijn een mooie goudmijn voor de verhuurder en alleen maar ruk voor de mensen die er zitten en omheen wonen.

Als je kijkt naar hoeveel opvangplekken er zijn en de grootte daarvan zul je zien dat het meeste in het noorden zit en het minste in het westen.

8 likes

Dankje, ik snap ā€˜t!

1 like

2000 mensen is veel he! Meer dan sommige dorpen aan inwonersaantal hebben. Maar dan niet verspreid over een hele plaats maar op elkaar gepropt. In een dorp heb je ook gedoe en overlast. Ik kan me goed voorstellen dat het op die boot daardoor echt zorgt voor veel overlast.
Ik zou het persoonlijk nog geen week volhouden om in zo’n situatie te wonen. Ter Apel is ook te groot in een te kleine omgeving daar zie je dat ook.

4 likes

Zou het wel leuk vinden als mijn partner dan de volgende ochtend iets leuks organiseert of een cadeau meebrengt ofzo.

Misschien ga ik zelf ook wel met vriendinnen ertussenuit of mss ook heerlijk: lekker hotelkamer voor mezelf :pray:

2 likes

Ik zou bang zijn voor ā€œoverlastā€. Zo veel mensen bij elkaar is al problemen vragen, laat staan een groep mensen waarvan een groot deel in een enorm complexe situatie zit.

Het lijkt mij voor iedereen verstandiger om zulke centra vƩƩl kleinschaliger te maken (max 5 gezinnen ofzo) maar goed wie ben ik.

Edit: spuit 11