Stel je persoonlijke vraag #59

Mijn schoonzus die bouwkunde heeft gestudeerd noemde mijn keuze om roedes in de ramen van onze nieuwbouwwoning te laten plaatsten kitsch :flushed::rage:. Omdat het geen functie heeft. Was daar toch wel gevoelig voor, maar ik ben wel blij dat ik m’n keuze niet heb veranderd. Ik vind het esthetisch nog steeds heel mooi en ook passen bij de architectuur van onze wijk (de welstand vond dat ook) en de inrichting/afwerking van ons huis.

Maar goed ik vind wel dat er mooie/goede en minder mooie/goede manieren zijn om ā€œklassiek karakterā€ toe te voegen aan je huis. Denk dat het bij glas in lood wat mij betreft ook heel erg zou afhangen van hoe precies of ik het vind werken of niet.

3 likes

ja iemand had zo’n schema gemaakt met woonplekken en dan hoge/lage kosten en hoge/lage quality of life (heb verder niet heel goed gekeken daarnaar) en iemand reageerde daarop en zei dat je echt een hersentumor moet hebben om eindhoven chiller te vinden dan tokyo en new york. maar ik zou zelf liever in eindhoven wonen dan in de japanse cultuur qua werkethiek enzo en amerika hoef ik sws neit heen haha

@ZusjevanJoost ja maar dat telt dus niet want je bent in mijn poll gewoon jezelf met je eigen leven haha

4 likes

In het ā€˜je moet kiezen’-topic wordt Jeroen steeds meer gedefinieerd!

2 likes

Zou jij in een straat willen wonen waar hele mooie ruime goed onderhouden jaren 30 woningen staan maar wel in een smalle straat waar echt echt grote hoge bomen staan. Voor elk huis. Ik fietste er volgens mij eind juli langs en overal was het nog zonnig. En toen ik die straat infietste was het daardoor al schemerig. Ik weet nog dat ik zei, hoe donker is het daar wel niet in de winter?!

• Ja dat zou ik wel voor zo’n mooie ruime woning over hebben
  • Nee daglicht is te belangerijk

0 stemmers

3 likes

In de winter hebben die bomen toch geen blad.
En bomen maken een straat 8 tot 10 graden koeler in de zomer

64 likes

Ja ik dacht wel, het is daardoor wel koeler idd. Maar je hebt je woonkamer voor een heel groot deel van het jaar donker donker.

1 like

Sterker nog, grote bomen zijn een eis. Daardoor valt alle nieuwbouw bij voorbaat al af.

6 likes

Nieuwbouw kan ook heel goed op een stuk grond waar al bomen zijn? Maarja ik snap je op van die nieuwbouwplannen is vaak alles leeg.

1 like

Ik woon in zo’n soort straat (niet heel smal), maar in de winter zit er geen blad aan de bomen, dus dan is het hier niet donkerder dan ergens anders denk ik. En in de zomer ben ik alleen maar blij met de schaduw op de zuidkant.
Ik woonde ooit in een appartement in de Pijp in een heel smal straatje (zonder bomen) aan de noordkant van de straat en daar was het echt van september tot april donker in huis, altijd lampen aan. Locatie maakte veel goed toen, maar daar zou ik niet de rest van m’n leven willen wonen.

6 likes

Maar staat het echt dicht op je huis? Want veel die woningen hebben geen voortuin alleen een smal stoepje met een giga boom ervoor. Ja elk voordeel heb zn nadeel.

Bomen staan altijd net op de verkeerde plek en worden 90% van de tijd gekapt. Als ze worden ingepast gaat het tijdens de bouw vaak fout. Worden ze alsnog gekapt of gaan ze binnen 10 jaar dood. Ken maar weinig projecten waar dit echt goed gegaan is helaas.

3 likes

Dat is toch het beste ooit??

7 likes

Ja mn ouders hebben drie grote bloesembomen naast de zijkant van het huis. Toen kwam ooit iemand langs die zei dat ze gekapt moesten worden want ze waren ziek(?!) Hij wist alleen niet dat mn ouders dat stukje erbij hadden gekocht en dus staan die bomen nog. De rest is bijna allemaal gekapt. Vind dat nog steeds zo stom. En daar ging het niet eens om nieuwbouw!

Zo donker is schaduw van bomen toch ook weer niet. Als je in het bos loopt kan je toch ook nog steeds prima zien :joy:

3 likes

haha sorry maar hier ben ik het zooo mee eens. Heb je dan ook 3 van die bolletjesbomen en witte bolhortensias? En natuurlijk klinkers.

oh en ergens buiten zo’n vintage teil!

7 likes

Wel klinkers en ook een terracotta keukenvloer, maar geen bol hortensia of teil :joy:

6 likes

Ik zie nog wel wat ruimte voor een zinken teil! Ik vind je tuin leuk, maar wat is er gebeurt met die fabriekshape huizen joh

3 likes

Ooooh ik vind tuinen vol met witte bolhortensia’s altijd zo prachtig! (Of roze of paarse) is dat kitch ja? :flushed:

23 likes

Liever een kitsch tuin dan een betegelde luchtplaats

42 likes

Ja dat sowieso! Maar vind het gewoon uit mezelf al mooi, niet alleen als tegenhanger van alleen tegels haha

1 like