Stel je persoonlijke vraag #59

Het past wel, maar ik vind het er vaak niet mooi uitzien bij mij, dus puntje bij paaltje koop ik meestal niets en draag ik alles wat ik heb totdat het versleten/verkleurd is en ook best vaak hetzelfde.

1 like

Broeken zijn een probleem, weet wel in welke winkels ik wel slaag en hoe snel de lengte van een broek te beoordelen.

2 likes

Ben jij pyrofoob, bang om branden te veroorzaken thuis? Dus erg alert op kaarsen die echt 100% uit zijn, dat apparaten uit het stopcontact zijn, gasfornuis niks aanstaat etc?

• Nee totaal niet
  • Nah niet echt
  • Ja best wel
  • Ja totaal wel

0 stemmers

Ik ben echt extreem daarin, altijd al geweest. Toen ik vroeger nog rookte deed ik ook altijd water in de asbak en moest het buiten staan want ik was doodsbang dat het dan niet goed uit was, ik haal alle stekkers eruit en ik maak best vaak foto’s van m’n kookplaat om zeker te weten dat het uitstaat. Kaarsen voel ik ook altijd aan de lont als ze aan hebben gestaan om zeker te weten dat het koud is.

4 likes

Mijn vader is super erg zo, dus ik heb het wel een beetje meegekregen maar heb het niet heel extreem qua checken of alles uitstaat enzo.

4 likes

Niet perse, maar vind het wel chill dat de kookplaat automatisch uit gaat als er geen pan op staat/de pan er niet goed op staat. Dus m’n katten kunnen m wel aan zetten maar als ze er dan op gaan zitten gebeurd er niks.

9 likes

Brand is echt mijn grootste angst. Ik moet wel zeggen sinds ik een bhv training moest doen en wat beter weer wat je moet doen bij brand, ik ietsje chiller ben geworden. Ik durf weer naar een andere ruimte in huis te gaan als ik kaarsen aan heb :joy:

4 likes

Ja dit + sinds weer een hond hebben ook bang dat de voordeur nog open staat. Heb echt veel foto’s van een dichte voordeur, stekker van de stijltang die écht uit het stopcontact is, kaarsen die uit zijn etc. Echt vermoeiend wel maar ben al te vaak terug naar huis gegaan omdat ik dacht dat de stijltang nog aan stond oid.

3 likes

Ik probeer wel logisch na te denken, maar ik ben dus ook al heel vaak gaan slapen of een dag van huis gegaan met een brandende kaars aan :grimacing: Laat ook best vaak het vuur op het gasfornuis aan. Ik mag wel een klein beetje meer stressen.

3 likes

Mijn opa draaide zelfs de gaskraan dicht als hij de deur uitging. Als we hem ophaalde voor een dagje weg moesten we een halfuur uittrekken voor al zijn checks. Zo extreem ben ik niet maar inderdaad wel type ik maak van alles foto’s anders doe ik dingen uit automatisme en registreer ik gewoon niet of ik iets uit heb gezet/deur op slot etc

3 likes

Oh my, breng me niet op ideeën. Ultiem gevoel van veiligheid, gewoon de gaskraan dicht hahaha. Ik vrees echt dat ik je opa ben. Maar in my defence, ik heb flink gezeik gehad door een brand bij de onderburen en ben licht getraumatiseerd (en heb ook wellicht wat ocd achtige trekjes haha)

4 likes

Ik heb een veelvoorkomende (relatief kleine) maat en absoluut geen rare lichaamsbouw maar omdat producenten geen hol meer geven om pasvorm pas ik niets nauwsluitend en moet ik er sowieso mee naar de kleermaker. Dat was 10 a 15 jaar geleden niet zo.

3 likes

Mijn oma had echt altijd dag en nacht een noveen kaars branden. En dan woonde ze alleen in zo’n groot houten huis en was ze half blind.

Een bijna lege kaars is een keer uit elkaar gespat. Overal glas, kaarsvet en brandende stukjes lont. Gelukkig was ik er op tijd bij en was de schade minimaal - alleen de vensterbank waar het stond was kapot. Sindsdien ben ik veel te veel hiermee bezig.

2 likes

Zo treurig, maar wel herkenbaar.

Het (ocd denk ik, maargoed in die tijd was het smetvrees ofzo) zit nogal in de familie en ik betrap mezelf soms ook op steeds ingewikkeldere controle routines en dan moet ik mezelf soms echt imprinten dat ik niet alles moet gaan controleren want het wordt bij mij ook al snel dwangmatig en vooral dat ik ontzettend de 100% zekerheid zoek die je gewoon vaak niet hebt.

Op een gegeven moment was het naast foto’s van het fornuis ook nog de foto’s van de voordeur en apps checken of ik niet per ongeluk ineens iets heel ergs naar iemand had gestuurd wat ook nergens op sloeg.

Maar heb mezelf toen gedwongen te leven met het niet zeker weten en nu maak ik alleen nog heel af en toe als ik echt lang wegga foto’s van het gasfornuis en verder niks. Wil echt niet in een soort spiraal van controledrang komen.

10 likes

Ja mega herkenbaar ook voor mij hoor, wil ook echt niet net als hem worden want het belemmerde hem echt in het van huis weg gaan. Ik heb ook dat ik er echt op moet letten, had zelfs een tijdje dat mijn toenmalige vriend bij het slapen gaan niet alleen slaap lekker maar ook tot morgen terug moest zeggen omdat ik anders dacht ik echt dat er geen morgen zou zijn voor een van ons. Dat was vlak na het toch vrij plotselinge overlijden van mijn vader, maar heb mezelf toen echt moeten zeggen dat dat ging stoppen omdat ik echt dacht dan eindig ik echt straks met allerhande rituelen om te voorkomen dat er iemand doodgaat/brand uitbreekt/verzin het maar.

4 likes

Ik vind op vakantie gaan ook lastig omdat ik dan bang ben dat er brand uitbreekt. Terwijl ik nota bene sprinklers heb in m’n appartement. Het liefst laat ik gewoon iemand op m’n huis passen.

4 likes

Heb jij in enige mate last van dwangmatig gedrag/gedachtes? Dus de impuls, ongeacht of je eraan toegeeft of niet/deels

• Nee
  • Ja rondom veiligheid (brand, is huis op slot)
  • Ja rondom hygiëne
  • Ja rondom voedsel (dus ook vreetbuien bvb)
  • Ja rondom verslavinggevoelig iets
  • Ja rondom gedachtes/gevoelens
  • Ja rondom iets anders nog

0 stemmers

2 likes

Het valt doorgaans mee, met als uitzondering dat ik bang ben voor brand door de accu van mijn fiets. Die stop ik eigenlijk altijd in een speciale brandwerende accutas.

2 likes

Bovenkleding pas ik alles. Maar broeken zijn lastig. Boven past S vaak en broeken L, daardoor zit het bijna nooit goed in mijn taille.

3 likes

dit verbaast me je geeft namelijk wel beetje pyromaan vibes

13 likes