Stel je persoonlijke vraag #59

M’n beste vriend is gay en ik heb heel lang het idee gehad dat als hij een kind zou willen ik die wel zou willen dragen. Zag het al helemaal voor me. Maar hij bleek helemaal geen kinderwens te hebben :joy:

Ik heb zelf ook geen kinderwens en zou er niet naar uitkijken zwanger te zijn, maar lijkt me best bijzonder mee te maken. Dus zou het daarop niet afwijzen en zou het afhankelijk van wie het me vraagt absoluut serieus overwegen.

6 likes

Ik ben hier veel te wrokkig voor. Zou het in theorie best willen doen, maar ik ben niet zo enorm altruïstisch en zie gewoon de rekensom voor me. De combinatie van een land dat geen goede vergoedingen toestaat, een vriendschap die misschien ooit ten einde loopt en het risico van een lijf dat nooit meer wordt zoals ervoor is een giftige cocktail met mijn karakter.

14 likes

Voor mn postpartum depressie: ja. Had opzich prima zwangerschappen en bevallingen. Maar na de depressie echt absoluut niet, nooit, voor niemand. No way dat ik dat allemaal weer op het spel zou zetten voor het geluk van een ander.

1 like

selena gomez heeft een nier van een vriendin die ze niet meer spreekt ofzo toch? k zou echt salty zijn en gwn organ traffickers betalen om die nier terug te krijgen sorry hoor

11 likes

Mijn periodieke onthouding ligt nu gezellig bij me op de kamer te slapen :sparkles:

24 likes

En de mijne wordt in februari verwacht :joy:

14 likes

AI generereerde opiniestukken in de krant (laten we er voor de vraag even vanuit gaan dat iemand zelf wel min of meer iets schrijft en het dan in een AI programma gooit)

• Zou niet moeten kunnen
  • Is ok, geeft mensen die minder goed kunnen schrijven een stem
  • Anders, vertel

0 stemmers

1 like

Voor meer context: die ‘is, geeft mensen die minder goed kunnen schrijven een stem’ is wat de hoofdredacteur van het FD erover zei. De hoofdredacteur van het Parool vond het ook ok zolang het klopt wat er staat en het in de geest is van wat de auteur bedoelde. Ik vind dat best wel schokkend, dat hoofdredacteuren van kranten dat zo vinden (heb dit uit die podcast van Alexander Klöpping, die heeft het aan ze gevraagd)

3 likes

Ik ben wel benieuwd voor mensen die dit doen of hebben gedaan (ook nav bovenstaande berichten)
Als je hiermee toch zwanger raakt, dan:

• Als ik toch zwanger raak is dat helemaal oké en gewoon gewenst
  • Als ik toch zwanger raak is dat een probleem en niet de bedoeling

0 stemmers

Ik vroeg me af of het niet de taak is van een opinieredacteur om mensen met minder goed geschreven opiniestukken te helpen? Kan misschien niet voor mensen die het zelf eigenlijk echt niet kunnen, maar verder wel lijkt me dat wel realistisch toch
En daarnaast denk ik ook dat het niet per se erg is als opiniestukken niet pérfect geschreven zijn.

8 likes

Ze redigeren wel maar het moet wel al een duidelijk punt hebben.

Maar mensen helpen met opinie stukken schrijven is wel mijn droombaan tbh. Ik doe het voor mijn werk best vaak en het is zoooo leuk. Ik denk trouwens ook dat AI dit niet zo goed kan, want het is voornamelijk vervolgvragen stellen op detailniveau en algemeen, en mensen dan zelf laten herformuleren op basis van suggesties. En dan merk je dat mensen het eigenlijk nog niet helemaal scherp hadden. Ik denk dat AI daar snel sturend in kan worden (‘oh ja dit klinkt goed dat bedoelde ik idd’). Dus het zal een vlottere tekst worden maar niet per se in de geest van de bedenker.

13 likes

Ja maar goed dat is ook wel logisch toch, zonder duidelijk punt ga je ook met AI nooit tot een fatsoenlijk opiniestuk komen toch (oh dat zeg je zelf eigenlijk ook al daarna). Maar als je het als krant echt belangrijk vindt om het aanleveren van opiniestukken breder toegankelijk te maken lijkt betere hulp vanuit de redactie beschikbaar stellen me de weg, niet AI.

Ik snap ook gewoon echt niet als krant/hoofdredactie waarom je jezelf zo in de voet zou willen schieten met “oh joh AI-geschreven stukken in de krant is helemaal top”

Ja dat laatste vond ik ook echt heel bijzonder. Maar omdat zij dit zo vonden, ging ik wel twijfelen aan mijn eigen mening hierover. Neem toch aan dat een hoofdredacteur van een krant hier betere gedachten over heeft dan ik. Maar goed, misschien ook niet

*ik vind het ook zo zwak om het op een soort van inclusiviteit te gooien. Want ik weet wel dat AI een hulpmiddel kan zijn voor mensen, maar dat is ook maar bij een gebrek aan beter en bij een gebrek aan echte inclusiviteit

3 likes

Ik snap er ook niks van. Hebben ze hun eigen vak dan zo laag zitten? :sob: Zal wel een soort geiligheid zijn om eigentijds te willen zijn ofzo? Maar schrijven is toch zoveel meer dan een leesbare tekst uitdraaien… Ik vind het echt zo’n armoede voor de geest om dat uit te besteden aan een computer. Als hulpmiddel gebruiken voor spellingscontrole of om op woorden te komen ofzo, prima, maar niet als hulpmiddel om je denken te begeleiden.

3 likes

Ik vind het ook gewoon een dom argument omdat ik wel bijna zeker weet dat mensen die ai-stukken insturen, niet per se mensen zijn die niet met iets meer tijd en aandacht zelf een goed stuk kunnen schrijven. Het hele idee dat dit tot meer epistemische rechtvaardigheid leidt is kul. Het leidt vooral tot meer prut, waar we dan weer met zijn allen van gaan lijden, want zo leest iedereen steeds slechtere stukken die ogen alsof ze goed zijn.

14 likes

Ja dan had je wel geluk dat je hem 28 dagen kon laten zitten. Ik moest dat ding telkens eruit halen omdat mn ex hem voelde zitten tijdens de seks. Dus dan mag je hem max. 3 uur eruit hebben. Ik vond het zo’n gezeik! Ik wil nooit meer zonder koperspiraal.

Ben jij tevreden over je huidige anticonceptie?

• N.v.t.
  • Ja
  • Nee

0 stemmers

1 like

Wij doen condooms. Vind ik soms wel een beetje spannend omdat een tweede kind absoluut niet op de wensenlijst staat. Maar ik kan echt niet tegen anticonceptie en een knipje vinden we voor mu nog te defintief. Dus bij gebrek aan beter tevreden. Maar ook weer niet helemaal haha

Ik wil dit ook maar ik durf niet. Te vaak “oepsies” gezien op m’n werk.
En oja over die onverwachte zwangerschappen en bevallingen: heb ze op mn werk meerdere malen gezien. Van tieners tot 40ers die onverwacht zwanger bleken en weeën hadden. En dan vond ik echt niet dat ze er mega zwanger uitzagen! Lichaamsbouw speelt wel mee.
Vaak wordt er een oproepje gedaan bij vrienden/familie en zijn die babyspulletjes zo geregeld, maar heftig is het wel!

2 likes

Het probleem bij een onverwachte bevalling lijkt me ook niet zozeer de praktische kant zoals spullen, maar meer dat je plotseling een mens hebt dat de rest van je leven aan je vast zit :joy:

43 likes

True :joy: helemaal van de kaart zijn ze dan hoor.
Denk je dat je galstenen aanval hebt, nee… u bent 9 maanden zwanger ga maar naar de verloskamer…

5 likes