Stel je persoonlijke vraag #59

Ik denk overall geen positieve invloed maar ik zie wel echt toepassingen die ik vet vind en die ook positief kunnen zijn. Vooral met betrekking tot data en coderen en tooltjes maken om dingen in je werk sneller te maken. Dus heb het niet over creatieve dingen of schrijven want gebruik daar geen ai voor. Ik heb bijvoorbeeld een eigen webshop en was altijd een eeuwigheid kwijt aan administratie en moest een boekhouder inhuren om mijn jaarcijfers op een rijtje te zetten. En nu heb ik met hulp van iemand die heel goed is met coderen via ai een mega handige tool kunnen maken precies op maat voor de manier waarop ik mijn administratie kan bijhouden. Hoef nu mijn jaarcijfers ook niet meer te laten opstellen maar alleen nog te laten controleren dus dat scheelt me super veel geld. En ik begrijp nu ook veel beter hoe ik tot die cijfers kom omdat ik het helemaal heb moeten uitpluizen maar wel daarbij geholpen werd door ai. En op dezelfde manier heb ik mijn website ook helemaal kunnen updaten en super veel gebruiksvriendelijker kunnen maken. Terwijl ik daar anders honderden euro’s voor had moeten betalen. En zo heb ik nog een paar tooltjes kunnen maken die me echt veel meer mogelijkheden geven en waardoor ik kan focussen op de leuke dingen van m’n webshop.

Ik werk zelf ook veel met data op mijn andere werk en daar begin ik nu echt wel te zien hoe ongelooflijk veel tijd ik verspil aan handmatig of omslachtige dingen waar je dus zelf oplossingen voor kan maken met ai. Ben er zelf nog niet goed genoeg in maar zie dit echt als iets waar ik wel in moet proberen bij te blijven omdat ik anders echt geen baan meer heb over een paar jaar.

5 likes

Maar repetitieve dagelijke klusjes zoals de afwas en de was zijn heel gezond voor je lichaam en je hersenen. Zelfs als we er meer tijd door zouden overhouden om creatiever en doordachter te zijn (dat is niet de algemene beweging die ik zie, maar stel) dan is dat alsnog niet goed volgens mij.

We besteden de gekste dingen uit (boodschappen, je lichten aandoen, koffie zetten, mails schrijven etc) om maar ‘productiever’ te zijn en wat krijgen we ervoor? In ieder geval onder andere klimaatverandering, welvaartsziekten, superrijke engerds, 0 privacy en burnouts.

Niet dat ik denk dat AI niets goeds kan doen, dat geloof ik echt wel, maar uiteindelijk krijg je die techmagnaten en de klimaatellende en de enorme berg pulp die nu over ons wordt uitgestort er wel bij. En tegenover die enorme geldstromen en belangen daarachter slaat ‘er bewust mee om leren gaan’ op maatschappelijk niveau gewoon geen deuk in een pakje boter. En dan vind ik het het echt niet waard.

47 likes

Zoals? De wereld naar de klote helpen?
Ik ben echt tering zuur hoor maar begrijp niet wat wij als mens nou echt als toegevoegde waarde hebben

8 likes

Bijvoorbeeld op mijn werk bij een gemeente zijn er echt heel veel mensen bezig met handmatig data invoeren of heel omslachtig controles uit voeren. Dat kan gewoon echt veel efficiënter als je daar tools voor maakt. En voorheen was dat niet te doen maar nu kan je dat gewoon fixen als je iemand hebt die een beetje goed is met coderen via ai. Dat geld wat je daarmee kan besparen kan je echt wel beter besteden binnen een gemeente, voor voorzieningen of zorgtaken etc etc

4 likes

AI tools bij een gemeente? Wacht nog maar 10 jaar hoor. Voordat zo’n tool voldoet aan alle privacy- en informatiebeveiligingseisen die gemeenten stellen

4 likes

ik werk bij een overheidsinstantie en wij zijn hier al mee bezig. tools die gemaakt worden met ai hoeven niet per definitie op ai te draaien, ze kunnen ook alleen gebouwd worden met hulp van ai.

3 likes

Elke keer als ik iemand hoor praten over alles wat met ai efficiënter gaat worden sterf ik een beetje hoor. Over tien jaar allemaal werkloos en vervangen door een bot genaamd Anna. Mijn vriend is ook zo onder de indruk van hoe snel ai in zijn vakgebied gaat en wat het allemaal kan. Je traint je eigen vervanger, nog even en ze kunnen zonder jou. Volgende stap is dat jij het ai botje leert om jouw account in het bedrijf te verwijderen (geintje, weet ie al).

30 likes

Gemeentes werken allang met AI

7 likes

Ik heb het niet over tools waar je data in gooit

Hoe/wat dan precies?

1 like

Wij hebben onze eigen chatgtp

3 likes

je wordt niet vervangen door ai, maar door iemand die weet hoe ie moet werken met ai

5 likes

Ik wilde bijna automatisch nee stemmen maar dat is best elitair van mezelf want ik kan prima zonder. Dus dan toch maar ok.

1 like

Ik vind het wel makkelijker geworden, zeker met lijstjes maken of even overzicht krijgen. Ik heb er alleen wel een hekel aan wanneer mensen helemaal hun gelijk willen halen omdat ze het aan chat hebben gevraagd.

Ja nu ja, denk vooruit. Die ene persoon die kan werken met ai, doet met behulp van ai werk dat eerst door meerdere mensen deed gedaan. Lees hierboven maar; met behulp van ai doe je dingen waar je eerst diensten van anderen (boekhouder, it’er, designer etc) voor nodig had. Wat denk je dat de volgende stap is? Waar je vroeger drie programmeurs aan een app had werken, heb je er nu twee minder en één die weer hoe ai werkt. Wat denk je dat de volgende stap is.

Om terug te gaan naar de openingsvraag. Mensen denken dat Saskia van driehoog achter die “zoiezo” schrijft, met behulp van ai binnenkort haar opinie van 300 woorden indient bij de krant waar ze geen abonnement op heeft. In werkelijkheid wordt haar social worker straks vervangen door een tablet en kan Saskia’s zoon die het verschil tussen een opiniestuk en krantenartikel nu al niet snapt, haar helpen met het inscannen van de blauwe brieven die ai analyseert terwijl niemand meer signaleert dat ie op de grond slaapt.

28 likes

Bij het rijk en andere overheid wordt het ook al lang gebruikt. Er zijn gewoon mensen in dienst die eigen AI tools bouwen. Niet alle AI is open AI

8 likes

Benieuwd wanneer de eerste ai toeslagenaffaire komt omdat het handige tooltje door witte mensen met ai geknutseld ff een hele groep mensen is vergeten, want moeilijke tekens in de naam oid :smiling_face_with_three_hearts:

35 likes

Dat was toch gewoon de toeslagenaffaire al. Dat hele ‘zelflerend algoritme/risicoclassificatiemodel’ is volgens mij toch gewoon wat ai (oa) is? (Ik ben geen computerpersoon dus ik weet het niet 100% zeker maar ik dacht van wel)

*waarmee ik overigens niet wil zeggen dat het nooit meer gaat gebeuren, want tuurlijk gaat dat wel nog vaker gebeuren

9 likes

Dit was zo’n triest artikel: ‘Who is going to pay us when we’re replaced by robots?’ The Indian factory workers told to film themselves for AI | Global development | The Guardian
Op zich klinkt het natuurlijk goed dat gevaarlijke beroepen kunnen worden gedaan door ai, maar wie traint ze uiteraard onbetaald? Mensen die ook niet echt sociale zekerheid of een andere baan kunnen vinden als de robots ze vervangen.

5 likes

Ja dit is echt wild. Het doel is iedereen eruit. Wereldwijd en daarvoor mag je je vervanger trainen. Ik snap echt niet waarom mensen zichzelf nog illusies maken. Mensen denken wellicht; ja dat zijn fabriekswerkers, not me. Ik ken al hoogleraren die minder jonge onderzoekers willen omdat het werk waar vroeger vier jaar een junior op zat ook te doen blijkt door ai. In een paar weken tijdđŸ« 

@Flamoes de toeslagenaffaire = ai inderdaad. Zelfde als die gestoorde modellen van de politie.

8 likes