Lol mensen die niet zo goed kunnen schrijven moeten een ander beroep kiezen.
Ik geloof je wel, maar ik vind dit gewoon zo moeilijk te rijmen met de bedrijven waar ik de afgelopen jaren heb gewerkt waar niet eens een programma was om pdf’s te converteren want ‘te duur’ en waar super dure oude mensen taken doen die computers al 30 jaar kunnen. Ik geloof je maar ik kan me er nog geen voorstelling van maken, zeg maar
De gedachte aan steeds meer prut stemt mij zo droef… het was altijd zo dat je leert van kranten lezen. Wat ga je leren van prut?
En dat we dan over een paar jaar een tekort hebben een mediors en over langere tijd seniors en zich dan afvragen hoe dat komt ![]()
Lekker modellen trainen ipv mensen opleiden. En wij allemaal langzaam debieler en debieler en ongemerkt totaal afhankelijk en verslaafd aan onze robo overlords. Je zou er complotdenker van worden.
dit klinkt voor mij als de angst voor massawerkloosheid toen de computers en het internet kwamen in de jaren 80 en 90. het nam werk over van typisten, reisbureaus, winkelmedewerkers (webshops), drukkerijen (digitaal publiceren), de videotheek, de fotolabs, banken. allemaal echt gebeurd, maar de massawerkloosheid is nooit gekomen. we zitten nu rond de 4 procent, in de jaren 80 was dat meer dan het dubbele.
automatisering neemt geen banen weg maar taken. een baan is een bundeltje taken en daar wordt telkens het saaiste stuk uitgehaald. toen computers met excel kwamen verdween de accountant niet, maar verschoof het takenpakket naar vooral adviseren. wat overblijft is het werk waar een oordeel bij nodig is. en ja in sommige sectoren zullen banen inderdaad verdwijnen, omdat die taken kunnen worden uitbesteed aan ai, maar er komen andere banen bij.
en wat betreft juniorbanen: je wordt in veel banen ook geen senior door veel juniorwerk te doen. je wordt senior door te leren zien wanneer iets klopt of niet klopt. veel juniors doen vooral saaie en repetitieve klusjes waar niemand wijzer van wordt. als dat deel wegvalt, kun je mensen eerder leren beoordelen.
even voor de duidelijkheid: de tools die ik maak draaien trouwens niet op ai, maar zijn alleen geprogrammeerd met hulp van ai. ze zijn volledig regelgebaseerd, zodat bepaalde (laagrisico)taken geautomatiseerd kunnen worden. dus de vergelijking met de toeslagenaffaire gaat daar niet op, al snap ik de zorgen natuurlijk volledig. er wordt goed nagedacht over in welke processen en met welke gegevens je wel en niet ai kunt inzetten.
Wat nou als je een aantal repetitieve klusjes op een dag juist fijn vindt, ik laad dan juist even op voor de wat meer inhoudelijke taken op werk
Gelukkig zit er in mijn huidige werk ook nog wat fysieke klusjes die niet overgenomen kunnen worden.
dan ga je even een rondje buiten wandelen om op te laden
Ik geloof nog best dat er deels nieuwe banen voor terugkomen die nu nog niet bestaan bijvoorbeeld. Maar dat zijn vooral banen die ook wel een bepaald denkvermogen/beoordelingsvermogen vragen. En misschien ook veel banen die wat technisch inzicht of it inzicht vragen.
En de mensen die straks hun baan kwijtraken beschikken niet altijd over bovenstaande kwaliteiten. En dat zijn wel veel mensen, van zorgmedewerkers tot juristen en van docenten tot data-analisten.
En die zitten er niet allemaal op te wachten om bots te bouwen of andere dingen te doen. Of ze kunnen het niet.
Ik merk dat ik het ook vrij duister inzie en de nadelen wegen niet op tegen de voordelen. Niet alles is maakbaar en fijn dat er levens gered kunnen worden, maar daar staat veel tegenover wat niet zo prettig is. Leuk dat je vader gered kan worden met een geavanceerde vroegtijdige detectie van ziektes bijvoorbeeld, maar aan de andere kant gaan er er mensen dood door klimaatverandering die door deze shit alleen maar erger wordt.
Soms moeten we ook accepteren dat we niet alles moeten willen controleren. En ik ben geen complotdenker, maar als je denkt wie hier uiteindelijk voordeel bij zullen hebben zijn het wel de grote techbedrijven.
Ik geloof er ook weinig van dat AI ook maar iets goeds gaat brengen met hoe het nu allemaal in mekaar steekt. Al die miljardairs/CEO’s die hun zinnen erop zetten zonder dat er enige verstandige regelgeving is. Het zou zoveel beter zijn als we meer terug zouden gaan naar onze verbinding met de natuur, en als we AI goed zouden gebruiken zou dat misschien kunnen, maar momenteel zie ik het meer als het ultieme trash product van het kapitalisme, vrij fatalistisch maar tja. Daarbij vind ik al die shortcuts echt zo enorm leeg, en het haalt juist processen weg die enorm van waarde zijn en ons juist mens maken.
Ben jij ook al nat geregend vandaag?
- Ja
- Nee
- Beetje
0 stemmers
Je bent in de Hema en hebt iets van twee euro in je mandje. Als je alles aan het scannen bent zie je dat er geen sticker op zit. Wat doe je?
- Ik stop het in mn tas
- Ik pak een andere
- Ik roep een medewerker
- Anders…
0 stemmers
Als ik het echt graag wil hebben roep ik een medewerker, anders laat ik het daar achter.
Ik neem in zulke situaties altijd een tweede mee om te scannen en neem degene zonder barcode dan mee. Tenzij het de laatste is dan roep ik een medewerker.
Wat had jij gedaan als je Raygun was? Even voor de duidelijkheid er was niet vals gespeeld, je was gewoon de “beste” tijdens de qualifiers omdat er maar weinig andere waren. Maar je komt er al snel achter dat jouw niveau echt ver onder het olympisch niveau ligt en je weet dat je sowieso nooit zal winnen?
- Ik ga naar de Olympische Spelen voor de ervaring en doe gewoon mijn best
- Ik maak bekend dat ik niet meer mee doe omdat ik inzie dat het niveauverschil te hoog is
- Ik fake een blessure de dag van de wedstrijd
0 stemmers
De jury die haar koos, er was voor heel Oceanië maar 1 ticket beschikbaar voor de OS, zei van te voren al dat niemand die meedeed het niveau van de OS aan zou kunnen. Dat wisten ze allemaal. Ze was de minst slechte van een heel heel heel slechte groep.
Ergens was het chique geweest als zij, totaal kansloos en dat wetende en een rijke vrouw met een PhD en genoeg reis ervaring zijnde, haar plek had afgestaan aan een net zo kansloze deelnemer uit één van de veel kleinere landen. We hadden denk ik allemaal iemand die niet goed kan breakdancen uit de Solomon eilanden of Tuvalu ofzo, die wss nooit de kans hebben gehad naar Parijs te reizen, veel meer sympathie gegeven.
Dat ze Australisch is die bij de OS zo succesvol zijn en zij zelf zo geprivilegieerd is maakten het allemaal veel genanter vind ik.
Een ovenschaal van € 35 of duurder
- Zou ik niet willen en niet kopen
- Zou ik wel willen maar nooit zelf kopen
- Zou ik wel willen en misschien kopen
- Zou ik wel willen en zou ik ook kopen
- Zou ik wel willen en heb ook wel een ovenschaal van die prijs of duurder in de kast
0 stemmers
Ik vind dat persoonlijk niet extréém duur voor een mooie ovenschaal. Niet iets waar je er 4 van hebt liggen, maar omdat je echt jaaaren met een ovenschaal doet vind ik dat het wel waard
Vind je dat duur? Dat is best wel een mid range prijs toch? Le Creuset ofzo is echt €100-150 dat zou ik teveel vinden.
Nee ik vind het juist vrij normaal om zoiets te kopen/krijgen, zeker als je er een hele lange tijd mee doet en graag kookt. Maar was benieuwd omdat iemand dit op een verjaardagslijstje had staan en iemand anders het bizar vond (“want bij de Action koop je er een voor een paar euro”).