Stel je persoonlijke vraag #59

Ik denk altijd maar zo. HR is er voor het bedrijf en niet voor de medewerker.

Recentelijk voorbeeld. De verplichtingen die de werkgever heeft omtrent zwangerschap, zoals een rustruimte, uur extra rust e.d. staat bij ons niet op de HR portal. Daar moet je zelf mee komen en eisen bij je baas.

7 likes

Ik heb afgelopen tijd een paar keer een vraag gesteld over verlof etc en kreeg telkens antwoord op een vraag die ik niet stelde en geen antwoord op de vraag die ik wel stelde. En dan had ik iets aangevraagd, krijg ik daar 6 weken later reactie op, maar het klopte niet volgens hun (wat zo was, maar zij liepen achter) en toen werd ik gebeld waarom ik nog niet op mijn mail reageerde die 2 dagen daarvoor werd gestuurd, doe rustig dacht ik :sweat_smile:Daarnaast werd mijn mail doorgestuurd naar mijn leidinggevende, wat prima is want zij moet op de hoogte zijn, alleen hebben ze de mail doorgestuurd naar een collega met dezelfde voornaam :sweat_smile:

3 likes

ik vind mezelf 10x knapper dan deze vrouwen, misschien ben ik echt maximaal delulu maar daarom kan ik het niet opbrengen om ja te stemmen

13 likes

Onze HR is kut.
Met geen mogelijkheid te bereiken.
Heb echt teringveel gezeik gehad met mijn manager omtrent mijn zwangerschapsverlof. Heeft echt de eerste vrije week verpest en de laatste vier weken voor mijn verlof

4 likes

Hier had mijn partner informatie gevraagd over ouderschapsverlof als bonusouder. Dat bestaat gewoon, maar moesten even weten hoe dat aan te vragen waar zij werkt. Werd het gelijk opgeschaald naar de arbeidsjurist en die heeft de helft van het verhaal niet begrepen maar wek gelijk gezegd dat het niet kan. Echt hooor

3 likes

Vorige week nog contact gehad met HR omdat mijn moeder ernstig ziek is en (deels) van mij afhankelijk is voor ziekenhuisafspraken dus ik wilde de mogelijkheden bespreken. Dat werd allemaal heel goed uitgelegd, begripvol op gereageerd + ik kreeg de volgende dag een bos bloemen bezorgd van mijn werkgever. Ik ben echt niet over alles tevreden, maar dit soort dingen maken een moeilijke periode wel draaglijker.

83 likes

Als je een jaar weg bent vind ik verhuren aan een marktconforme prijs niet gek.

Maar elke yup verhuurt nu z’n woning als ze langer dan 10 dagen weg zijn (de kat krijg je er gratis bij!), dat vind ik dan wel weer onnozel.

12 likes

Schril contrast met mijn verhaal:

Toen er bij mijn toenmalige vriend in 2019 een agressieve kanker werd vastgesteld (type “je hebt 40% kans om de volgende 5 jaar door te komen”) was ik een tijdje out. Na 2 maanden (eerste verminkende operatie achter de rug, net gestart met chemo en bestraling) werd ik uitgenodigd op kantoor voor een gesprek.

Het begon prima, ik vertelde hoe alles ging, hoe zwaar het was. En toen zeiden ze: “Vicky, we hebben het gevoel dat je niet echt gemotiveerd bent om terug te komen.”

Ik viel nog net niet van mijn stoel. Ik kan me nu weinig van dat gesprek (nee, van heel die periode) herinneren maar ik ben inderdaad nooit teruggegaan lol.

PS voor wie dit verhaal in realtime heeft meegemaakt (ik vertelde er veel over op het forum - geen idee of dat toen nog het EGF was) en nieuwsgierig is: hij is ondertussen stabiel, getrouwd én ze verwachten een kindje samen en ik ben heel gelukkig voor hem :heart:

80 likes

ik wĂ­l HR goed vinden want ik weet hoe lastig het is om binnen mijn organisatie een ondersteunende functie te hebben tussen de egotrippende wetenschappers. En er zijn wel gevallen geweest bij echt grotere issues dat ze bij mij en anderen adequaat gereageerd hebben, maar dan had je met de seniors te maken. Maar voor andere routine-dingen kun je mailen en bellen tot je omvalt en moet je nadien alles nog naberekenen. Ze hadden bijv mijn ouderschapsverlof maanden te kort gerekend (dat had ik pas door toen een collega me aanraadde het even te checken omdat het bij hem ook niet klopte), me het systeem uitgegooid toen mijn contractverlenging inging want vergeten een hokje aan te vinken, etc. Dan denk ik echt, wĂĄĂĄr gaat dit nou mis??

6 likes

Dit was echt aan de orde van de dag op mijn oude werk, en bijna iedereen daar had tijdelijke contracten dus het gebeurde ook heel vaak. Zo dom :”)

Enige minpuntje is dat hun motto ‘ziek zijn is een keuze’ is.

4 likes

Bij mijn man én mij ging het mis met ouderschapsverlof. Dat is blijkbaar heeeel ingewikkeld. En ja dan moet je het zelf uitrekenen en blijkt het niet zo moeilijk te zijn, maar door alle fouten van HR zit je met vijftig bedragen te rekenen.

2 likes

Erggg herkenbaar! En ik ben degene bij wie de eindgebruiker eerst komt om na te vragen waarom ze niet meer kunnen inloggen
 maar wij voeren dat ook alleen uit op basis van wat we (al dan niet) van HR binnen krijg.
Ik snap het op zich wel, want het is een érg ingewikkelde structuur bij ons, maar toch.

2 likes

Hebben jullie een OR? Dit soort dingen zou ik via die weg spelen om dat gewijzigd te krijgen.

2 likes

Dit ging om het aantal dagen :roll_eyes: wat gewoon wettelijk vastgesteld is. Maar ja nieuw systeem moeilijk moeilijk!!

2 likes

Een Thanksgiving dinner met een vriendengroep, een weekendje Ardennen met een vriendin en met een vriendin naar concert van Merol.

Dus allemaal wel dingen die je verder vooruit ‘moet’ plannen. Maar ik kan vaak de week zelf nog wel hoor, ik vind het ook prima om op woe of donderdagavond af te spreken en naar de film of uit eten te gaan.

Ik was zelf onderdeel van het MZ orgaan en heb dit aangekaart. Heeft alleen geen prio zowel bij OR als HR.
Sowieso moet ik in mijn tak van het bedrijf vechten als het gaat om D&I. Er zijn maar 13% van de medewerkers vrouw. Dus meerdere stappen te zetten nog.

Precies hetzelfde hier. Ik werd toen ik was aangenomen gewaarschuwd dat ik wel moest waken dat ik een contract zou hebben op dag 1 omdat dat nogal eens fout ging. Dat was vier maanden voor mijn startdatum en een perfecte waarschuwing qua wat me nog te wachten stond.

1 like

Met extra mazzel mag je dan ook nog op dag 1 ICT bellen die je met amper verhulde walging vanwege je gebrek aan kennis van het technische systeem te woord staan :sparkling_heart:

9 likes

Echt zo’n dag waarop ik inlog bij www.mijnpensioenoverzicht.nl

3 likes