Stel je persoonlijke vraag #59

Wat een sneu ventje

14 likes

hahahhaa dit vind ik gewoon grappig, niks zo fragiel als een mannelijk ego jezus. dat hij zich dat überhaupt nog herinnert :sob:

3 likes

Wat een loser. Doet me denken aan dit filmpje. Het is te lang om het helemaal te plaatsen maar dit is een stukje ervan.

Hele filmpje van 1.54:
https://vm.tiktok.com/ZGd9pNag7/

6 likes

Ik heb een vriendin die dit bij zichzelf doet. Ze heeft laatst voor het eerst weer seks gehad in een jaar en ik heb nu al zes keer moeten aanhoren wat voor een sloerie ze wel niet is.

7 likes

Erfbelasting:

• Afschaffen
  • Niks aan veranderen
  • Verhogen

0 stemmers

3 likes

En niet-anoniem:

• Verhogen
  • Niet veranderen
  • Afschaffen

0 stemmers

Heeft wat jou te erven staat invloed op je mening hier?

• Ja kies voor eigen belang
  • Nee er valt niks te erven voor mij
  • Nee ik stem tegen mn eigen financiële situatie in

0 stemmers

Er valt niet niks te erven, maar mijn ouders doen heel erg hun best om al hun geld op te maken aan vakanties en dingen die ze leuk vinden, hun huis zal wel wat overwaarde hebben tegen de tijd dat ze de pijp uitgaan (maar ze hebben nog een aanzienlijk deel aflossingsvrij, dus het is ook geen goudmijn).
Gratis geld is natuurlijk altijd chill, maar ik heb precies niks voor dat geld gedaan, en zelfs met een verdubbeling van de erfbelasting blijft er nog genoeg over om chill te zijn.
Maar ze zouden dan misschien wel moeten kijken naar een systeem om de erfbelasting gespreid te betalen, als je bijv gaat wonen in je geërfde huis (vanuit een huurhuis, dus zonder zelf een groot vermogen) kun je niet in 1 klap al die belasting aftikken en daar heb je nu maar een jaar de tijd voor.

13 likes

Ik zie in de praktijk wel eens dat mensen een hypotheek nemen op het huis dat ze geërfd hebben om de belasting te betalen!

3 likes

Grootste oorzaak van welvaartsongelijkheid is generationale welvaart. Ik vind het best spannend wat eraan komt met de erfenisgolf van boomer naar millennials. Heerlijk als je daarbij hoort in theorie, maar echt een mega probleem voor de samenleving in z’n geheel. Ik weet niet zo goed hoe dat op te lossen ook. Sommige economen zijn naast een max erfenis of hoge erfbelasting voor een kapitaallimiet bijvoorbeeld.

13 likes

Ik weet niet precies wat ik zou erven maar mijn ouders wonen wel allebei in een koophuis waar ze op aflossen dus er zal iets zijn. Moet wel gedeeld door allerlei kinderen en andere familie maar het zou me niet verbazen als er toch nog wel geld vrijkomt waar ik bijv een aanbetaling op een huis mee zou kunnen doen, dus in die zin wel significant veel geld. Alleen ja ik ben dus tegen want ik ben een brave commie

Ik denk dat het ook wel een kwestie is van wat je verwacht. Mijn ouders hebben pas bijv in mijn volwassen jaren en met financieel stabielere partners huizen gekocht. Maar als kind heb ik nooit iemand in mijn familie gezien die geld erfde of gedacht dat ik dat kreeg. Ik denk als je dat onbewust wel altijd in het vooruitzicht hebt gehad (of je partner) dat je er dan toch op rekent. Maar dat is dus echt geconditioneerd en niet een kwestie van of je heel altruïstisch of hebberig bent.

7 likes

Ik erf niets, maar heb wel zelf hard gewerkt (en daar al belasting over betaald), ik vind het krom dat er nóg eens belasting over betaald moet worden als dat ooit naar mijn kinderen gaat. Gevolg is nu dat ik het tzt zoveel mogelijk ga verbrassen dus joke’s on you overheid :wave:

9 likes

Ik heb aan één kant wel iets te erven en andere kant niet. En mijn vriend kan ook wel wat verwachten van zijn ouders.

Toch ben ik voor verhogen. Over het meeste geld is nooit belasting betaald, want zit in huizen. Dus ik vind het belachelijk dat we de erfbelasting niet verhogen. Je kan heel veel doen met schenkingen en weet ik het wat. En bovendien versterkt het heel erg de ongelijkheid in dit land.

Ik vraag me serieus af waarom de tegenstanders tegen zijn.

2 likes

Serieus? Omdat er heel veel mensen zijn die het niets boeit als de ongelijkheid groter wordt, aangezien zij bij de alsmaar rijker wordende groep behoren.

10 likes

Nou ja ik had hier een iets linkser publiek verwacht. Dan vind ik 40% boeit niet/ik wil gewoon veel geld erg hoog. Maar ik ben waarschijnlijk weer eens naïef.

5 likes

En vind ook dat er iets gedaan moet worden aan al die vage schijnconstructies waarin kinderen worden ingekocht en uitgekocht en weet ik veel wat in bedrijven van hun ouders en daardoor tering veel geld krijgen/belasting ontduiken. In mijn omgeving zijn er een paar mensen (kinderen van boeren) die zo op hun 30e in miljoenenhuizen wonen en ik vind het zo fouttttt

10 likes

Ik vind het altijd zo’n kul idee dat dit een links forum zou zijn, puur omdat een groot deel van de mensen die ervoor uitkomt centrum links stemt. Als het om concrete vraagstukken gaat die mensen hier in de portemonnee of het welzijn raken verschuift de mening altijd een flink stuk naar rechts.

26 likes

Links lullen rechts vullen :fu:

4 likes

Ja ik denk in dit geval dat je uit moet zoomen van je eigen situatie en naar het geheel als maatschappij. Voor jou misschien zuur want je hebt hard gewerkt en daardoor vermogen opgebouwd dat je aan je kinderen wil doorgeven, maar in het grote plaatje zorgt het verlagen of afschaffen van erfbelasting voor ontzettend veel ongelijkheid in de samenleving. Want naast jouw kinderen staat honderden andere kinderen van mensen met véél (oud) geld, die dan straks extreem veel meer vermogen hebben dan de gemiddelde nederlander. En dat werkt machtsverschil weer in de hand, want wie geld heeft, heeft macht. Dus veel economen zeggen ook: het is voor een maatschappij beter als er minder intergenerationeel vermogen is omdat het verschil tussen arm en rijk gewoon nog veeel groter wordt

Plus het feit dat je nu vermogen hebt profiteren je kinderen ook nu al van. Een fijn huis, een opleiding, allerlei andere kansen die je kan kopen met geld… het is niet zo dat je het voor niets doet omdat je straks niks aan je kinderen kan geven in de vorm van een erfenis?

11 likes

Deze discussie over erfenissen doet me denken aan dat mijn kind laatst verlekkerd naar mijn sieraden stond te kijken en zei: dit krijg ik toch allemaal als jij dood bent? :heart_eyes:

46 likes

Ugh mijne aan de ruzie met mn stomme oom die ruzie had met de hele familie over wat hij erfde nadat mn opa was overleden. Sommige mensen worden dan ineens kleine kinderen. Zo schaamteloos. Echt zo genant.
Nou voor zover ik weet hebben mn ouders alles al vast laten zetten en ja ik heb nooit ruzie met mn zus. Zolang het eerlijk is, who cares. Sjongejonge man.
Ik kreeg speciale schelpen oid van mn opa haha, ik vond het prima joh. Wist niet wens wat een erfenis was. Die mocht ik uitkiezen. Je kon dan de zee horen.

1 like