Stel je persoonlijke vraag #59

Ik zou het ook als activiteit willen doen! Ik kan nu als een pro gyoza’s en dumplings maken dus het is tijd voor de volgende hyperfocus voor in het weekend haha :joy:

7 likes

Liever gedroogde pasta uit de winkel

2 likes

Ik = bij elk (schoon)familie bezoek in Turkije🫠🫠

2 likes

Ik werk wel graag en is me zelden te veel om iets extra te doen, maar ik doe een bureaujob en dat vind ik nooit hard werken.

4 likes

Maar als je het voor erfenis aan een goed doel schenkt betaal je geen belasting toch? Of moet ik dan kiezen aan welk doel mijn ouders moeten schenken?

1 like

Hahw ja zit wel wat in nu je het zegt, maar btw betalen voelt eigenlijk nooit alsof je het zelf betaalt

@Tostibrood overdrachtsbelasting is inderdaad ook wel vreemd als je het zo zegt, ik zou een soort inkomstenbelasting op overwaarde logischer vinden. Omdat je overwaarde dus eigenlijk gratis hebt gekregen

2 likes

Hoe meer ik ben gaan verdienen, hoe relaxter mijn werkende leven is geworden. Ik heb echt veel minimumloon werk gedaan vroeger en behalve dat dat vaak hard werken is word je daar ook gewoon uitgebuit. Ik heb banen gehad waarbij er door mensen op kantoor werd berekend hoeveel minuten je nodig had voor elke taak, wat in de praktijk nooit genoeg was, dus dan liep je letterlijk rennend je werk te doen omdat je overuren niet betaald kreeg. Maar wel een kwartier voor werktijd onbetaald aanwezig moeten zijn.
Als ik dat vergelijk met hoe er nu niemand kijkt hoe laat ik mijn werkdag begin, hoe lang ik pauze hou, hoe lang ik over mijn werk doe, wanneer ik mijn laptop dichtklap, waar ik überhaupt zit te werken, dat is echt een heel groot verschil. En het gekke is dat wanneer er bezuinigd moet worden er vaak het eerst gekeken wordt of de mensen met de laagste lonen nog verder uitgeknepen kunnen worden. Mijn ervaring is dat je met een hoger salaris veel meer vrijheid, vertrouwen en autonomie hebt en alleen dat al maakt zoveel verschil dat ik echt niet meer kan zeggen dat ik zwaar werk heb.

46 likes

En dat is precies wat er gebeurt als je een erfenis krijgt. Je hebt er als ontvanger niets voor gedaan, net als je overwaarde.

12 likes

Maar het cruciale verschil is dat degene die het geld nalaat er wél al belasting over heeft netaald. Overwaarde is letterlijk uit niets ontstaan

1 like

Geen ruzie. Maar hoorde laatst wel een andere bijzondere constructie, oudere kleinkinderen kregen minder erfenis omdat ze vaker in hun leven een verjaardagscadeau hadden gekregen.

Wat zou je daar van vinden?

• Juist heel eerlijk
  • Doe normaal
  • Geen mening

0 stemmers

1 like

Hoe zijn kleinkinderen erfgenamen?? Dat is toch alleen met testament of als de ouders dood zijn

Ja met een testament

2 likes

Ik was vandaag bij een meertje aan het strand. Het valt me op hoeveel gezinnen daar met bolderkars vol hun hebben en houwen uitstallen en er echt een uitgebreid dagje uit van maken. Vaak ook nog een bbq. Lijkt me als onderdeel van die familie vet gezellig. Doe jij dit met jouw familie of deed je dit vroeger met jouw ouders?

• Ja, ik doe dit ook met mijn gezin/familie
  • Ja, ik deed dit vroeger met mijn ouders/familie
  • Nee, nooit
  • Ik ben wel eens als buitenstaander hiervoor uitgenodigd
  • Anders

0 stemmers

3 likes

Late to the party maar er bestaat toch gewoon Onroerend Zaken Belasting?

3 likes

Nooit gedaan, maar het lijkt me onwijs gezellig!
Ik vind picknicken en bbqen altijd zo knus, zou dat hele weekenden kunnen doen

5 likes

Ik ben vandaag nog met bolderkar naar zee getrokken :joy: Wel op vakantie, maar ik neem alles mee en dan kunnen we er wel een goede tijd zitten. Wel met alleen ons eigen gezin.

3 likes

Degene die jou de overwaarde betaalt, heeft er wel op meerdere manieren belasting over betaald. Enige echte verschil hier is het gebrek aan band en zelfs dat gaat niet altijd op

1 like

Ik ben aan het bijlezen (en heb daar blijkbaar alweer een heel uur aan verspild waarin ik had kunnen fietsen en noem maar op) maar toch nog een vraag nav dit over productief zijn en schrijven.

Als ik iets moet schrijven (essay, boek, phd, artikel, presentatie, muziekstuk, speech wat dan ook) dan kan ik dat

• Productief tussen 09.30 en 13.00
  • Dan heb ik lanterfanttijd/lege denktijd/inspiratie nodig

0 stemmers

1 like

Ik ben eerst een uur (of langer) niets productiefs aan het doen, mail bijwerken, nog even privé wat dingen doen etc. Maar als ik dan eenmaal ben begonnen en er goed in zit dan kan ik ook eigenlijk wel een lange tijd aan een stuk doorgaan

3 likes

Zit ik dagen naar een leeg vel te staren en een half uur voor de deadline komt het er ineens uit

10 likes