Stel je persoonlijke vraag #59

Heb jij een kantoorbaan?

• Ja
  • Nee
  • Deels
  • Anders namelijk

0 stemmers

1 like

Kan je een fietsband plakken?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Ook ergens aan de weg als je tijdens een fietsrit bent gestrandt of alleen als je gewoon thuis id tuin bijv bent?

• Nee hoor ook gewoon langs de weg toch, geen probleem
  • Alleen in alle rust thuis
  • Ik kan t uberhaupt niet

0 stemmers

Kan het wel, maar met zoveel frustratie en gedoe dat ik dit met alle liefde uitbesteed wanneer het nodig is.

7 likes

Zou jij influencer durven zijn, even los van hoe je het op camera doet, maar qua wat mensen allemaal over je te weten zouden kunnen komen?

• Ja hoor
  • Nee lijkt me niet fijn dat mn meest persoonlijke dieptepunten/dingen waar ik me voor schaam dan publiek kunnen worden

0 stemmers

Stel je bent niet jezelf maar iemand die een poging doodslag en zware mishandeling op naam heeft staan, zou je dan influencer willen worden?

• Ja hoor
  • Nee dan niet
  • Nee dan al helemaal niet

0 stemmers

Ik zou echt bang zijn dat mensen dan komen van “omg zij heeft mij vroeger gepest” of dat soort dingen, heb niet eens een strafblad of iets heftigs op mn kerfstok maar ik zou echt al enorme stress hebben over het idee haha, laat staan als ik een poging doodslag op naam had staan (nyc pizzagate).

5 likes

Ik heb ‘dan al helemaal niet’ gestemd voor mezelf maar ik vind niet dat zij zich hoeft te schamen. Ze was ontoerekeningsvatbaar, heeft haar maatregel uitgezeten en aan zichzelf gewerkt en helpt nu mensen met het geld dat ze als influencer verdient

32 likes

Ik denk er anders over persoonlijk

7 likes

Idk ik vind eigenlijk dat je je er best een beetje voor mag schamen? Ik zeg niet dat ze geëxcommuniceerd moet worden uit de samenleving maar ik vind wel dat er opvallend veel sympathie is voor deze blonde meid. Hoe anders was het narratief geweest als het om een jonge man was gegaan met vrouwelijk slachtoffer en/of iemand die niet een witte fluflu was. Ik zeg niet dat dat fair is maar ik denk wel eerder van nou hoe gaat het met de getraumatiseerde bejaarde en hoe zou dit allemaal voor haar/haar familie zijn? Ik zou niet zitten te wachten op deze redemption arc van de beul van oma hoor.

35 likes

Ik dacht hier echt net aan op de fiets.

Poging tot doodslag op een bejaarde op je naam en ontoerekeningsvatbaar verklaard. Even heel zwart-wit.

• Kan je niks aan doen, niet meer over hebben
  • Gewoon een bejaardemishandelaar

0 stemmers

Ik vind trouwens niet dat ze mensen helpt met het geld wat ze verdient, maar geld verdient door mensen te helpen. Of mis ik dat ze alles weer doneert oid?

1 like

Eens dat als zij geen blonde, witte vrouw was, ze waarschijnlijk harder veroordeeld zou worden. Tegelijkertijd vind ik ook dat ze nu al behoorlijk wordt veroordeeld. Veel reacties lijken van mensen te komen die geen idee hebben wat een psychose inhoudt, denken dat je dat zomaar kan verzinnen tijdens een rechtszaak, of die toch denken dat iemand er dan zelf voor kiest of er controle over heeft. Ik zou bij iedereen die zoiets tijdens een psychose doet hetzelfde denken. Ik denk ook niet dat schaamte daarbij ook maar enigszins nuttig is, voor de persoon zelf of voor de maatschappij. Sterker nog, ik denk dat het herstel en de kans op het nemen van verantwoordelijkheid eerder belemmert dan bevordert.

@Kauai
Daar kan ik onmogelijk op stemmen, want het is inderdaad veel te zwart wit. Ik verbaas me er altijd over hoe weinig mensen het begrip ontoerekeningsvatbaar lijken te begrijpen. Het betekent letterlijk dat het iemand niet kan worden toegerekend. Ik heb soms het idee dat mensen vooral behoefte hebben aan vergelding en daarom moeite hebben om dat te accepteren. Maar ‘hebben we het niet meer over’ is natuurlijk ook totaal gevaarlijk. Je moet juist kijken naar waar het vandaan komt en hoe je kunt voorkomen dat het nog eens gebeurt. Maar daarvoor wordt wel vaak enkel gefocust op individuele behandeling en niet naar wat we als maatschappij verkeerd doen (bezuinigingen op de ggz, jeugdzorg, etc)

Ik wilde nog toevoegen dat ik het voor het slachtoffer en de familie het aller ergst vind dat dit nu wordt opgerakeld en ik vind ook dat zij daar wel veel schuld aan heeft. Maar schamen vind ik wat anders

29 likes

Ik bedoel natuurlijk dat wij buitenstaanders het er niet meer over hebben, niet zijzelf/behandelaars/familie etc. Ik zag het interview wat zij aan de telegraaf heeft gegeven en vond eigenlijk het wel goed hoe zij het zelf verwoordde: ik ben ontoerekeningsvatbaar verklaard, maar ik ben wel nog steeds de persoon die het heeft gedaan.

5 likes

Vind jij het belangrijk om influencers die besproken worden in ‘t Influ topic te verdedigen

• Nee boeit me echt helemaal niks
  • Ja vind ik belangrijk

0 stemmers

Heb jij een dure smaak?

• Ja
  • Eerder wel dan niet
  • Eerder niet dan wel
  • Nee

0 stemmers

Boeit me alleen als het ook iets anders raakt dat ik belangrijk vind. Zoals dit onderwerp of als mensen iemands lichaam bekritiseren oid

16 likes

Ik keek de serie “madelief” met mijn buurmeisje. En ik dacht als een oud wijf, dat was toch veel leuker opgroeien? Geen mobiels, geen ipads, gewoon letterlijk niks. Maarja het leven zonder internet kan ook niet meer.

Zou jij 3 maanden compleet zonder internet kunnen?

• Ja hoor ik ben een tryhard
  • Nee
  • Nah misschien
  • Absoluut niet
  • Gewoon nee want ik heb een suf leven met lids

0 stemmers

Ik zou er niet dood om gaan maar zou het wel echt verschrikkelijk vinden

2 likes

Qua werk sowieso niet maar privĂ© lijkt me ook pittig hoor. Mijn familie en vrienden wonen niet in hetzelfde land als ik en dat lijkt me zo heftig zonder internet? Weet wel dat m’n tante toen ze eind twintig was een half jaar in de VS heeft gewoond en die kon dan om de paar weken ff heel kort naar huis bellen want duur en brieven duurde ook lang. Denk niet dat ik dat getrokken had haha

2 likes

Het minste wat ze kan doen is dit ook een keer benoemen, maar het is alleen maar zo erg voor haar dat dit opgerakeld wordt.

Nyp brandtrip: everyone an asshole imo

5 likes

Ik kan mij herinneren dat ze dat ook had benoemd in haar eerste video hierover?

Verder helemaal eens met je laatste zin haha

6 likes

Dan heb ik niks gezegd. Ik heb alleen dat EO interview gezien en die vond ik heel onsympathiek :joy:

2 likes

Ja we namen wel een koelbox mee met eten en drinken. Als je dan bijvoorbeeld met 8 kinderen al bent heb je behoorlijk wat nodig. Maar dat was altijd genoeg voor een dag zwemmen in de zee. Alleen maar goede herinneringen aan.

Ik dacht huh, ik heb helemaal geen koelbox. Zou ook niet weten wat ik ermee moet doen.
Heb jij een koelbox?

• Ja
  • Nee

0 stemmers