Stel je persoonlijke vraag #59

Bij mij pake en beppe (Fries) de vla gewoon in hetzelfde bord, of je je bord leeg had of niet. Daar heeft mijn moeder wel bij ingegrepen toen ze dat hoorde. :sweat_smile:

2 likes

Ik heb ook dezelfde ervaringen met eten en mijn moeder vroeger.

Waarom zijn ze daar zo door geobsedeerd? Nu bij mijn dochter ook: als ze ziek is “ze moet wel eten hoor! Eet ze wel genoeg? Want anders herstelt ze natuurlijk niet, ze moet wel eten” terwijl m’n kind geen hap door haar keel krijgt (want ziek). Als ik uitleg het dat wel weer komt zodra ze beter is en ze voldoende drinkt en een paar hapjes brood heeft gegeten of 2 happen vla/stukje maiswafel is ze heel geïrriteerd.

5 likes

Haha ja ik wel, ik deed de aardappelen terug in de pan of soms stopte ik ze allemaal in m’n wang en dan liep ik naar de wc om ze uit te spugen

M’n schoonouders zeiden laatst dat ze de kinderen expres tegenover de wc op de trap lieten zitten want dan hadden ze een uitweg (wc) als ze dat wilden, alleen durfde m’n man dat dan alsnog niet :joy:

4 likes

Wat een heftige verhalen allemaal zeg. Kan me voorstellen dat je best een rare relatie met eten kan ontwikkelen als je gedwongen wordt dingen te eten die je echt niet lust. Opzich goed om alles te proeven maar tegen heug en meug een bord leegeten vind ik echt niet oke.
Nu ik erover nadenk moest ik vroeger altijd bij de lunch 1 beker melk opdrinken. Vond dat zo vies dat ik het altijd achterover klokte en dan naar de kraan rende om mijn mond te spoelen. Drink nog steeds geen melk nu.

28 likes

Ik zat elke maandag (macaronidag) op de gang te eten want vond macaroni echt niet lekker :smiling_face_with_tear:
Op een gegeven moment schoof ik de stukjes die ik niet lekker vond onder de deurmat. Daar kwamen ze pas na een paar weken achter toen het begon te schimmelen hahaha.

8 likes

Wat grappig, ik luste bijna alles, maar macaroni vond ik ook echt niet lekkker. Die flubberige stukjes pasta, de poeder tomatensaus uit een zakje en dan die kleine stukkjes paprika uit een macaroni pakket. Ook dat was een ding wat ik nadat ik uit huis ging nooit meer heb gegeten. Sowieso het idee dat je gewoon zelf kan kiezen wat je eet en je dus alleen lekkere dingen kan eten. Nooit meer gekookte aardappelen :heart_eyes:

9 likes

Een oud-collega van mij werd als kind met een riem vastgebonden op haar stoel en die ging pas los als haar bord leeg was. En dan later als ouders echt niet begrijpen hoe hun dochter een eetstoornis kon ontwikkelen.

Dat van die melk moest ik trouwens ook. Want goed voor je botten!!! Alsof fucking gore melk de enige bron van calcium is.

8 likes

Vroeger aten we idd echt ranzige dingen. Snap best dat we dat als kinderen niet lusten. Saus uit poederzakjes, doorgekookte groenten, vaak gekookte aardappels, macaroni met van die vieze hamblokjes. Denk best vaak bij mijn eigen kinderen, hoezo lusten jullie dit niet? Het eten wat ik je voorschotel is 10x beter, gevarieerder en lekkerder dan wat ik in mijn jeugd kreeg.

11 likes

Wow zielig al die gore dingen. Ik vond zuurkool te zuur en toen werd er suiker doorheen gedaan en moest ik het in de winter in de koude serre opeten. Maar nothing beats mijn zus die de bruine bonen uitkotste want dat hebben we nooit meer hoeven eten bless

5 likes

Sorry wat voor middeleeuwse praktijken zijn dit haha. Dat ook zoveel ouders goor koken ook. Ik ben echt blessed met een moeder die heel goed kan koken. En dan nog was ik als puber als mijn moeder terug kwam van een lange dag werken: oh nee hè alweer verse roerbak met perfecte rijst en nog knapperige sugar snaps. :roll_eyes: En jullie maar aan de platgekookte macaroni met nog wat vla bovenop.

53 likes

Jaloers!! Mijn vader kookte altijd thuis en dat was vaak prima, alleen zijn lasagne :smiling_face_with_tear::smiling_face_with_tear: ik dacht echt tot ver in mn studententijd dat lasagne gewoon goor was

Op school konden ze er ook wat van. Daar kregen we schoolmelk wat ik echt niet lekker vond. Dus ik gooide wel eens een half vol pakje in de prullenbak. Toen ging de juf dat eruit halen en mij dwingen om een goor pakje uit de prullenbak leeg te drinken :nauseated_face:

Echt de horror die gore harde stukjes uit die sauszakjes voor bij de macaroni :face_vomiting::face_vomiting: Mijn moeder heeft de koksschool gedaan en dan zou je denken dat ze lekker kan koken, maar kom echt uit een pakjes, zakjes, potjes en tot snot gekookte avg gezin :smiling_face_with_tear:

1 like

Oooh ja die melk!! De horror
Moest ook altijd 1 glas melk per dag drinken en zelfs op vakantie waar het nog viezer was. En mijn moeder dronk het zelf ook niet omdat ze het zo vies vindt :clown_face:

Moest jij vroeger verplicht melk drinken?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

En heb je weleens een bot gebroken?

• Ja en ik dronk melk
  • Ja en ik dronk geen melk
  • Nee en ik dronk melk
  • Nee en ik dronk geen melk

0 stemmers

1 like

Ik lustte ook geen schoolmelk, dus toen kreeg ik als een van de weinige kinderen elke dag chocolademelk :sunglasses:.
Ik voel nog helemaal hoe het was om die gerimpelde dekseltjes met je nagel glad te strijken!

Wel echt kwalijk die verhalen hier. Ik hoor mijn oma nog roepen: je moet NOOIT tegen je zin in eten!!

7 likes

Maar dan wel karnemelk, want ik had bronchitis ieder jaar en mocht daardoor geen producten die slijm vormen. :upside_down_face: Zo kapot ranzig haha (en nee mocht niet met siroop erdoor)

Ik dronk geen melk maar at en dronk wel veel andere zuivelproducten vroeger.

Als ik al die verhalen zo lees ben ik blij dat mijn moeder zelf vroeger altijd haar bord leeg moest eten en dat ze daar op zondag soms zo veel aten dat ze dan met buikpijn naar bed ging. Voor haar heel lullig, maar daardoor heeft mij nooit gedwongen om mijn bord leeg te eten of dingen te eten die ik echt niet lekker vond.

Enige wat ik wel altijd moest, was een beker melk en hoeveel trucjes ik ook probeerde, ik moest het opdrinken. Als ik het “vergat” 's ochtends werd mijn beker in de koelkast gezet en moest ik het later op de dag alsnog opdrinken. Ik drink dus ook nog steeds geen melk meer hierdoor. Ik vond/vind het echt niet lekker en haal mijn calcium wel uit andere dingen.

3 likes

mijn moeder was van de :sparkles: new-age-spiriwiri-overtuiging :sparkles: dus wij aten alleen maar biologisch en tofu en vleesvervangers (dat waren in die tijd nog smakeloze schijven met erwtjes en worteltjes erin), wat op zich helemaal prima was, maar mijn ouders wisten gewoon niet hoe ze dat klaar moesten maken dus het was vaak vrij smaakloos allemaal

melk hoefde ik dus ook niet want mijn moeders slogan was ‘melk, de witte doder’ (ipv de witte motor, van die achterlijke campagne haha)

13 likes

Wij hebben een heel traject bij diëtiste met ons kind van 2 en als er één belangrijke les is die wij meekrijgen: maak nooit strijd om eten en koppel er nóóit straf aan.

20 likes