Stel je persoonlijke vraag #59

Oooh ja die melk!! De horror
Moest ook altijd 1 glas melk per dag drinken en zelfs op vakantie waar het nog viezer was. En mijn moeder dronk het zelf ook niet omdat ze het zo vies vindt :clown_face:

Moest jij vroeger verplicht melk drinken?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

En heb je weleens een bot gebroken?

• Ja en ik dronk melk
  • Ja en ik dronk geen melk
  • Nee en ik dronk melk
  • Nee en ik dronk geen melk

0 stemmers

1 like

Ik lustte ook geen schoolmelk, dus toen kreeg ik als een van de weinige kinderen elke dag chocolademelk :sunglasses:.
Ik voel nog helemaal hoe het was om die gerimpelde dekseltjes met je nagel glad te strijken!

Wel echt kwalijk die verhalen hier. Ik hoor mijn oma nog roepen: je moet NOOIT tegen je zin in eten!!

7 likes

Maar dan wel karnemelk, want ik had bronchitis ieder jaar en mocht daardoor geen producten die slijm vormen. :upside_down_face: Zo kapot ranzig haha (en nee mocht niet met siroop erdoor)

Ik dronk geen melk maar at en dronk wel veel andere zuivelproducten vroeger.

Als ik al die verhalen zo lees ben ik blij dat mijn moeder zelf vroeger altijd haar bord leeg moest eten en dat ze daar op zondag soms zo veel aten dat ze dan met buikpijn naar bed ging. Voor haar heel lullig, maar daardoor heeft mij nooit gedwongen om mijn bord leeg te eten of dingen te eten die ik echt niet lekker vond.

Enige wat ik wel altijd moest, was een beker melk en hoeveel trucjes ik ook probeerde, ik moest het opdrinken. Als ik het “vergat” 's ochtends werd mijn beker in de koelkast gezet en moest ik het later op de dag alsnog opdrinken. Ik drink dus ook nog steeds geen melk meer hierdoor. Ik vond/vind het echt niet lekker en haal mijn calcium wel uit andere dingen.

2 likes

mijn moeder was van de :sparkles: new-age-spiriwiri-overtuiging :sparkles: dus wij aten alleen maar biologisch en tofu en vleesvervangers (dat waren in die tijd nog smakeloze schijven met erwtjes en worteltjes erin), wat op zich helemaal prima was, maar mijn ouders wisten gewoon niet hoe ze dat klaar moesten maken dus het was vaak vrij smaakloos allemaal

melk hoefde ik dus ook niet want mijn moeders slogan was ‘melk, de witte doder’ (ipv de witte motor, van die achterlijke campagne haha)

13 likes

Wij hebben een heel traject bij diëtiste met ons kind van 2 en als er één belangrijke les is die wij meekrijgen: maak nooit strijd om eten en koppel er nóóit straf aan.

19 likes

Louder for the people in the back

Ik heb het idee dat dit echt nog wel vaak gebeurt en dat is toch zo zonde. Ik heb me ook echt voorgenomen dit ook niet te gaan doen (maar vraag vooral over 2 jaar hoe het dan gaat met een peuter). Mijn man en ik dringen iig nu al geen eten op en als we merken dat ze klaar is met eten (laat ze goed blijken, de pap zit dan gewoon in mijn haar ipv haar eigen haar) dan stoppen we ook.

7 likes

Mijn schoonmoeder heeft dit en mijn man ook. Zelf kreeg hij altijd chips als hij ziek was want zout is het allerbelangrijkste!!! Als de kinderen ziek zijn vraagt hij ook de heeeele dat wat ze willen, van soep en vla tot McDonalds en dus chips.

1 keer bleef mijn dochter zeggen dat ze niet wilde, en bleef mijn man allemaal eten opnoemen (en ook niet normale dingen als je ziek bent maar kibbeling en snert enzo) en toen zei ze, wil je alsjeblieft ophouden over eten? Maar hij nog een keer “wil je dan geen croissant?”, en toen gooide ze alles eruit, over hem. Krijg je ervan :joy:

16 likes

Wij vragen natuurlijk wel soms “wil je nog een hapje proberen” oid, maar nee is nee. We ruimen de tafel af, gaan door met onze avond en dan krijgt hij later als we helemaal uit het avondeten ritme zijn nog wat kleins gezonds om toch genoeg binnen te krijgen.

Wij zijn best “strenge” ouders maar ik zal idd nooit strijd maken om eten en never tegen mijn dochter zeggen dat ze haar bord moet leeg eten. Ik vind het echt absoluut geen wonder dat zoveel mensen van mijn generatie eetproblematiek hebben door hoe er vroeger met ons werd omgegaan :sweat_smile:

2 likes

wij zijn ook best streng als het om eten gaat, hij moet van alles altijd één hapje proeven (want hij zegt vaak van tevoren al dat ie het niet lust, terwijl hij het nog nooit geprobeerd heeft). als ie iets na het proeven niet lekker vindt, hoeft hij het niet verder op te eten

en bij ons is tijdens het avondeten het moment om te eten, daarna krijgt hij niks meer. en we belonen positief met een toetje (yoghurt) als hij naar ons idee ‘goed’ heeft gegeten (genoeg groenten binnen en van alles iets geproefd).

zal vast allemaal heel slecht zijn maar we hebben hiervoor tijden gehad dat hij steeds niks at met avondeten en (meteen) daarna vroeg om een boterham. of dat hij 's nachts wakker werd van de honger. nu met de nieuwe regels eet hij gewoon goed en is dat nooit meer aan de orde. hij vindt nu heel veel dingen lekker en vindt het ook leuk om dingen te proeven (en hij wil nu zelfs kok worden later haha)

9 likes

Pasta (liefst fussili tricolore) met hamblokjes en blauwe kaas (liefst castello blue) erdoorheen en komkommersalade ernaast was echt mijn moeders ‘ik heb geen zin om te koken’-koken, en ik heb dat overgenomen. Vind dat ook echt nog steeds lekker (tegenwoordig dan wel met vega-spekjes ipv hamblokjes, maar principe is hetzelfde)

5 likes

Oh ik moest altijd dat gore Milk & Fruit drinken. Kokhalzend en als er stukjes inzaten al helemaal.

Op gegeven moment kreeg ik dan 10 cent als ik een glas had opgedronken. :upside_down_face:

Bij ons moeten de kinderen ook proeven hoor, vooral als ze het een tijd niet gegeten hebben of nog nooit hebben gehad. En als ik oprecht denk dat ze het lekker vinden dan moeten ze zoveel hapjes als hun leeftijd. Lekker ouderwets, maar ik denk gewoon dat je na één hap niet weet of je iets écht vies vindt. En vaak klopt dat ook.

Laatst aten we iets wat ze waarschijnlijk niet lekker vonden dus ik vond één hapje prima, zei mijn kind ‘nee maar ik moet nog vier hapjes!!’ en deed ie het zelf haha.

Maar verder ben ik best makkelijk en er ligt altijd wel iets bij wat ze lekker vinden en een toetje is geen beloning maar gewoon onderdeel van een maaltijd (is ook gewoon yoghurt met honing of een banaan meestal). Maar proeven vind ik wel echt belangrijk.

12 likes

ja mijn moeder had het na de eerste keer natuurlijk ook gewoon door dus dan moest hij gewoon een nieuw bord haha. toen was de pret snel voorbij maar ik bewonder de toewijding haha. hij heeft ook wel eens zijn glas water expres omgestoten in zijn bord. echt erg eigenlijk, zo’n strijd om eten

1 like

Maar proeven of een aantal hapjes eten is toch iets heel anders dan dwingen een bord leeg te eten of straffen. Ik denk ook dat kinderen moeten leren om dingen te eten en te proeven, maar een strijd en avondeten de volgende dag als ontbijt voorschotelen lijkt me vooral averechts werken

Ik heb ook jaren alleen gegeten (ook omdat ik het niet trok met m’n broer aan tafel te zitten). Dus als zij in de keuken aten dan ik in de woonkamer en andersom. Oh en toen ik in de zomers werkten at ik later, dus opgewarmde vieze droge groenten
 maar omdat ik alleen at gooide ik dat in de prullenbak, terwijl de kraan open stond (dan hoorde niemand het) en at ik een uur later nog gewoon een boterham oid :sweat_smile:

5 likes

Totdat ik een keer een beker melk door een raam heb gegooid (vond het zooooo vies), toen kreeg ik zo’n calciumtablet.

Ik weet niks van kinderen hoor dus dit zal een prima opvoedmethode zijn en is geen kritiek op jou, maar het voelt zo calvinistisch (en Nederlands) aan dat eerst lijden en dan genieten, eten doe je op gezette tijden en anders niet etc.

12 likes

ja ik weet dat er heel veel kritiek is op deze aanpak, maar ik vind verwende kinderen die precies krijgen wat ze willen en wanneer ze dat willen echt schijtirritant

5 likes