Stel je persoonlijke vraag #59

Maar veel mensen zeggen ‘maak er geen strijd van’ en ook proeven wordt op een gegeven moment echt een strijd.

Als eten/proeven bij ons geen strijd was at mijn ene zoon alleen maar boterhammen met hoemoes en chips en de andere alleen maar bananen en maiswafels met smeerkaas.

10 likes

Gadver ja die gore gore lauwe schoolmelk WALGELIJK
Ga nog steeds bijna over mn nek als ik eraan denk…

2 likes

Ik keek gisteravond de documentaire over dat cruiseship concordia. Ik wist helemaal niet dat het zo heftig was eigenlijk. Die kapitein ook what the actual fuck.

Ben jij wel eens op zo’n groot cruiseship geweest?

• Nee
  • Ja meerdere malen
  • Ja eenmalig
  • Ik werk of werkte oo een cruiseship

0 stemmers

2 likes

Huh? Alsof je meteen verwende kinderen krijgt als je ze niet “dwingt” te eten…

Ieder zijn of haar manier, maar ik vind het fijner dat mijn kind een gezonde relatie met eten krijgt en eten bijvoorbeeld niet als beloning gaat zien (zoals alleen een toetje bij goed eten). Maakt haar in mijn ogen niet meteen verwend.

12 likes

wel een veel kleinere variant over de nijl (maar 3 nachten)

2 likes

tuurlijk, maar sommige dingen werken gewoon niet voor alle kinderen. als wij die regel niet zouden hanteren zou hij elke avond alleen een toetje eten. hij mag ook leren wat gezond eten is en wat niet gezond is.

en ik vind het leven van de ouders ook belangrijk. ik zie in mijn omgeving ook veel ouders die 2 of 3 maaltijden per dag staan te koken omdat de kinderen iets niet lusten. of die als een soort butler alle wensen van hun kinderen vervullen. ik vind dat je kinderen ook kan leren om dingen te proeven en om (de tijd en moeite van) hun ouders te respecteren.

11 likes

Als je een geloof zou moeten kiezen, welk geloof zou je dan vanaf nu volgen? Of volg je nu al?

• Christendom
  • Islam
  • Hindoeisme
  • Boeddhisme
  • Jodendom
  • Taoisme
  • Sikhisme
  • Nog iets anders

0 stemmers

ik ben echt geshockeerd door al deze verhalen joh. Vastbinden? Eten in de garage? Overgeven in je bord zodat je niet hoeft te eten? Melk uit de prullenbak moeten opdrinken???

Vind het een wonder dat niet méér mensen eetproblemen hebben als ik dit zo hoor

ziek succesvolle scam was dit, echt generatie na generatie die heeft geloofd dat je melk nodig hebt voor je botten

iconisch!

19 likes

Toen mijn moeder er op een gegeven moment achterkwam dat bij ons de schoolmelk lekker op tijd (2 uur van tevoren ofzo) al in de klas werd gezet buiten de koeling en we dus lauwe pakjes zaten te drinken begreep ze wel waarom in zo klaagde en hoefde ik niet meer :joy:. Ik las later ook dat die hele schoolmelk campagne gewoon lobbywerk was van de EU om de ‘melkplas’ :nauseated_face: (aka de veel te veel geproduceerde melk omdat boeren er dikke subsidie voor kregen) te helpen wegdrinken. Echt een evil plan allround.

Helaas werden bij mij thuis de pakjes schoolmelk vervangen door een verplichte dagelijkse gigantische calciumpil hahahaha gvd het was ook niet makkelijk om basisschoolkinderen te hebben in de jaren '90 denk ik hoor. Je deed ook maar wat.

14 likes

Hier ben ik het ook zeker mee eens en in mijn ogen zit er ook nog heel groot gebied tussen allerlei verschillende maaltijden koken en aan tafel blijven tot je bord leeg is. Alleen, voor mij, kwam je eerdere bericht over alsof je altijd maar verwende kinderen krijgt als het anders doet dan jij. Vandaar mijn vraag.

2 likes

Never forget dat ik bij een vriendinnetje ging overblijven en ik toen van die ouders verplicht een beker melk moest drinken want dat was gezond, toen ik zei dat ik thuis nooit melk dronk zeiden ze wij wel en nu ben je hier😭

1 like

Dit topic maakt echt wat bij me los haha, ik heb ook daadwerkelijk een eetstoornis gehad maar dat heeft meer met andere dingen te maken. Oa de dieet cultuur in de jaren 90. Mijn moeder volgde op een bepaald moment ‘het ziekenhuisdieet’ en daar moest ik als brugklasser aan meedoen. https://www.fit.nl/voeding/ziekenhuisdieet

Nog steeds moet ik geregeld dingen eten bij mijn ouders die ik niet lust, waarop mijn moeder altijd zegt dat ik het wel lust :joy:

1 like

Mijn ouders stonden hier wel redelijk vergelijkbaar in hoor, en ik ben helemaal niet zo calvinistisch opgevoed. Ik vind het ook een beetje oneerlijk om te doen alsof jij heel stellig zegt dat het óf dit óf verwende kinderen is, terwijl je dit al zelf hebt ondervonden met je eigen kind en het voor jullie zo te horen de boel ook een stuk makkelijker heeft gemaakt.

Ik denk dat het niet zo zeer is ‘eerst lijden en dan een beloning’ is, maar eerder rust + regelmaat tijdens het eten, waardoor je ook leert dat iets nieuws of iets waar je niet specifiek zin in hebt soms ook hoort in een gezond eetpatroon. En dat je als kind ook veiligheid voelt omdat eten als je iets echt echt echt heel vies vindt niet móet, en daardoor de ‘strijd’ ook minder op scherp wordt gezet. Misschien hebben mijn ouders geluk gehad hoor, maar wij waren alle thuis alle drie heeeeeel fussy als dingen verkeerd waren gesneden of doormidden gebroken, maar we zijn nu wel echt makkelijke eters en we hebben allemaal maar een paar dingen die we echt niet lusten. Terwijl onze ouders echt bleven herhalen: je moet niet tegen je zin eten.

Ik vind deze verhalen ook heftig en verdrietig en ik hoop dat jullie een goede relatie met eten hebben kunnen opbouwen :heart:

5 likes

Omg bij ons thuis kwam ook alles langs. Montignac, Atkins, South Beach, het bloedgroependieet (?), Sonja Bakker, van die gore Slimfast shakes, geen vet, alleen maar vet, het ging maar door. Op een gegeven moment ook louche dieetpillen die via de TV reclames besteld waren. Ik was een dun kind/tiener dus ik hoefde niks, maar het is echt een wonder dat ik zonder eetproblemen groot ben geworden. Wel nog lichtelijke PTSD als ik de combinatie Slankie en cracottes ergens zie, want als dat in de keuken stond was het weer bingo.

Overigens heeft mijn moeder nu al jaren een gezond gewicht door… meer te bewegen en minder te drinken en snacken. Who knew??

17 likes

Bizar, bij ons thuis ook. Echter was ik wel aan de zware kant dus heb ik ‘gezellig’ mee gedaan bij de wekelijkse weightwatchers bijeenkomst en ook een tijdje Herbalife.

Ik zie ook wel dat het bij ons echt vanuit mijn oma kwam, die was geobsedeerd met dun zijn (tot aan haar sterfbed aan toe) en mijn moeder voldeed nooit aan dat plaatje. Heel verdrietig eigenlijk.

6 likes

Jaaaa zo herkenbaar en toxic, nu ik zelf 2 dochters heb ook gezworen om (nu ik bijv na mijn bevalling aan het afvallen ben) de nadruk daar nooit op te leggen.

Mijn stiefmoeder spande echt de kroon (alles light in de koelkast weetjewel), die liet dan op het terrasje bij het kopje koffie het koekje liggen en gaf hem dan aan mij, met de woorden: ‘Jij kan dat nog hé hihaho’

1 like

Oh wat zielig :pleading_face: er zit soms zo’n wreedheid in die moeder-dochter relaties. Ik weet niet waar het bij ons nou vandaan kwam, want in mijn moeders familie was niemand nou echt heel dun of heel dik. Ik herinner me verder ook weinig nadruk op uiterlijk buiten gewicht om. Maar het was wel altijd zo dat als iedereen elkaar zag dat het dan ging over ‘hoe is het met die? ja goed, erg afgevallen!’ of ‘zo ik zag die laatst en die is wel fors geworden zeg’. WHY.

4 likes

Haha ik kreeg toen van mijn moeder de melk in een thermosbeker mee zodat het koud bleef, maar de melk zou gedronken worden!!!

Ja je wil niet dat je botten tot stof uiteenvallen of wel?

Bij ons konden je ouders sommige jaren ook kiezen voor chocomelk of iets van een fruitsmaakje (of volle melk voor ouders die hun kinderen écht haatten) maar daarvan was toch wel stilzwijgend bekend dat alleen zedenloze hedonistenfamilies hun kind dat lieten drinken. Volgens mij durfde ik daar niet eens om te vragen.

Ik herinner me nu: wij hadden op school allemaal opruimtaakjes die dan wekelijks rouleerden. En op een gegeven moment kwamen de leraren erachter dat de vuilniszak met melkpakjes altijd lekte omdat kinderen natuurlijk die lauwe melk niet opdronken en stiekem weggooiden. En toen werd het een taakje om aan het einde van melktijd (of ja weet ik veel hoe dat heette) alle melkpakjes van iedereen leeg te knijpen in de gootsteen voor ze de zak in gingen. Omg ik kan wel kotsen als ik daar weer aan denk.

5 likes

Tegenwoordig heb je schoolfruit, en daar zitten ook dingen bij die voor kinderen vaak goor zijn. Radijs, rettich, granaatappel. Mijn oudste walgt er nog steeds van en die gaat inmiddels naar de tweede.