Stel je persoonlijke vraag #6

Ah veel reacties. Ik vind het zeker ook een vaag begrip en ik heb er zelf geen duidelijke mening over. Ik heb eea gelezen en er worden voorbeelden genoemd waarvan ik denk dat doe je maar in je eigen tijd (bv je moet nog veel administratie doen en bent daardoor afgeleid overdag), maar ik heb zelf een periode gehad waarin ik tegen een burn-out (ook weer een vaag begrip) aanzat en dan had zo’n dag wel kunnen helpen bij het voorkomen hiervan.

Oftewel: in sommige gevallen denk ik dat het heel belangrijk kan zijn en ben je zeker te ziek om je werk te doen, maar ik denk dat er mensen ook imo misbruik van maken omdat ze gewoon een dagje willen netflixen.

Edit: wat jij zegt over minder werken ben ik het ook helemaal mee eens! Dat kan veel stress etc voorkomen.

Hangt er vanaf, verkouden zijn of je een dagje niet zo lekker voelen vind ik ook geen reden om je ziek te melden. Maar die grens ligt voor iedereen anders natuurlijk en ik besef me wel dat dat bij psychische oorzaken ook zo is. Beetje lastig wat die grenzen zijn.

Maar dat had je denk ik eerder kunnen voorkomen, door in je eigen tijd rustiger aan te doen. Als dat niet kan doordat je heel veel werkt of zoveel stress ervaart op je werk dat je vrije tijd niet genoeg is vind ik het wel anders. Griep of lichamelijk ziek zijn kan je zelden voorkomen. Mentaal ziek zijn bouwt zich op. Wat ik ervan weet dan.

Tja dan zou ik persoonlijk een dag vrij nemen. Maar ook omdat het niet ‘gangbaar’ is om je daarvoor ziek te melden, ik weet ook niet hoe ik het zou moeten uitleggen tegenover mijn leidinggevende en of zij het überhaupt zouden accepteren.

Zou je dan ook niet hoeven te doen, want je hoeft niet te zeggen wat je hebt als je ziek bent.

4 likes

Ja zeker! Zou me dan zelf ook ziekmelden denk ik… zou alleen dan wel liegen over de reden

Ik heb in verschillende gelegenheden gewerkt, bij een pizzeria mocht ik na het werk iets kiezen, bij andere gelegenheden was er totaal geen zicht en controle op wat het personeel at en konden we dus alles wst los en vast zit eten. Bij weer een andere was ook niet echt controle, maar mochten we 1 ding en had ik een soort leidinggevende functie dus hield ik het ook bij 1 ding

1 like

Dat hoeft niet zo fel? Jammer van je toon. Wel eens met je inhoud, dat vond ik zo logisch dat ik chronische ziektes buiten beschouwing heb gelaten.

Ook eens met @Dombo over onverwachte gebeurtenissen, dat is zeker waar dat dat tijdelijk effect kan hebben op je mentale gezondheid.

1 like

Op dit moment zit ik een situatie waarbij ik ‘een dagje voor de mental health vrij hebben’ heel belangrijk vind. Relatie is net uit, dus ik kan me vaak moeilijk focussen op werk. Hoe ik het nu doe: als ik van tevoren denk dat ik een dagje vrij nodig heb en het van tevoren in kan blokken in m’n agenda, dan neem ik er een dag vrij voor op. Als ik van plan ben om te gaan werken en ik merk dat ik alleen maar kan janken en mn hoofd er niet bij kan houden (is nog niet voorgekomen maar grote kans dat het een keer gebeurt), dan meld ik me ziek. Voor mij ligt het verschil tussen het van tevoren inplannen of niet, maar ik kan me ook voorstellen dat dit niet uitvoerbaar is bij andere banen.

2 likes

Ik precies hetzelfde! Wel Zuid Duitsland. Of Oostenrijk of Zwitserland…

Dat mentaal ziek zijn zich opbouwt kan in sommige gevallen zo zijn, maar er is ook duidelijk onderzocht dat dit helemaal niet altijd zo is. Vaak genoeg niet. Ligt aan de mentale ‘aandoening’. Sommige gaan in fasen, anderen kunnen bijzonder snel bijzonder heftig opbouwen, soms zelfs binnen enkele dagen. Ligt ook aan triggers.

Dus het klopt niet wat je zegt, maar ik snap waar je idee vandaan komt.

1 like

Lo mismo! Ik heb er een tijdje gewoond en man man man die mensen zijn zo fijn :heart:

Ik heb hier dus echt niks vroeger van gevolgd. Wel Xena Warrior Princess :stuck_out_tongue:

Ik vind het meer dan logisch om je ziek te melden als je relatie net uit is, of er iemand is overleden. Maar ik had dat persoonlijk ook niet onder een mental health day geschaard, dus ik denk dat ik niet helemaal op de hoogte ben van wat dat in moet houden. Ik zag het meer als een baaldag, gewoon geen zin in de dag hebben of ergens tegenop zien en je daarom afmelden. En dan zou ik eerder een vrije dag opnemen dan dat ik me ziek zou melden.
Maar als je last hebt van een heftige gebeurtenis of je depressief bent of wat dan ook vind ik dat je je prima ziek moet kunnen melden.

3 likes

Ik heb in een vegetarisch restaurant gewerkt en als alle klanten weg waren, aten mijn bazin en ik de rest van de dagschotel op. Als daar niet genoeg meer van was, maakte ze altijd nog extra dingen en het was altijd superlekker (ik heb daar geleerd dat vegetarisch echt heerlijk kan zijn, in tegenstelling tot de droge gerechten die m’n moeder maakte). Daarna begonnen we aan de opkuis en de afwas. Heerlijke tijden.

Ik heb ook in een bakkerij gewerkt (oké, geen horeca) en daar mocht ik altijd gratis koeken nemen om te ontbijten als de grootste rush klanten gepasseerd was. Als de toog leeg begon te raken, op drukke dagen, zei m’n bazin ook altijd “pak eerst iets voor jezelf, vooraleer alles op is”. Ik kreeg korting op de dingen die ik mee naar huis nam en als ze nieuwe dingen uitprobeerden, kreeg ik die heel vaak mee naar huis en chocolade met Sinterklaas en Pasen.

Ik heb daar zo graag gewerkt, haha :smile:. Mijn eerste full-time job was met groenten en nu werk ik met chips.

*altijd aan het eten op m’n werk, haha.

34 likes

Ik heb mijn punt hierover al eerder genoemd, dus het kan zijn dat je dat al weet (en mogelijk ook uit interesse daarna deze poll gemaakt) en ik vind het wel normaal. Ik vind het wel iets anders om onder die noemer je ziek te melden omdat je er die dag geen zin in hebt of tegen iets opkijkt. Dat vind ik geen reden voor een mental health day. Maar wel als je merkt dat je overloopt, dat het niet lukt en dat je jezelf eigenlijk niet goed in staat acht om te kunnen werken. Net als iets bij een griep.

1 like

Toen ik stage liep vond het niet meer dan logisch om je ziek te melden als je het niet meer aan kon, maar daar had ik totaal geen keuze in de uren, werklast en reistijd. En daarnaast werkte ik nog naast stage om de huur te kunnen betalen, was dus best druk.
Nu heb ik een baan en denk ik nee je kan je daar niet voor ziekmelden, dat is weglopen voor je problemen want als je er zo doorheen zit dat je niet meer kan werken moet je misschien ander werk zoeken of minder gaan werken.

1 like

Je vergeet een compleet continent😛 zuid Amerika, overigens zou ik daar denk ik niet willen wonen. Het verbaast me echt hoe populair Canada op dit forum lijkt. Ik denk echt alleen maar aan dode vlaktes met een boerderij om de 100km.

4 likes

Ja dat is prachtig, zelf denk ik meer aan dit:

Her heeft er ook mee te maken dat ik denk aan die troosteloze beelden met boer zoekt vrouw internationaal en mijn buurmeisje die elke 2 jaar familie ging opzoeken in Canada en altijd vertelde hoe doodsaai het er was.

13 likes

Ik vind het wel zorgwekkend dat mensen (even een algemene reactie op de hele discussie, niet direct aan een iemand) ervan uitgaan dat als je een keer mentaal te vol zit om een dag normaal te kunnen functioneren op je werk, dat dat dan ligt aan het feit dat je je werk niet aan kan. Het is echt niet meer dan normaal dat dat soms gebeurt, of dat nou alleen aan je werk ligt of ook aan andere factoren. Je mentale gesteldheid is net als je fysieke gesteldheid af en toe wat kwetsbaarder en dan is het net als bij een griepje goed om even een dag pas op de plaats te maken. Ik vind dat je je daarvoor gewoon ziek kan melden.
Als dit langer duurt, dan is er natuurlijk wat meer aan de hand en dan kan er iets mis zijn met je werk-privebalans, maar 1 dag op het jaar thuisblijven en de rest van het jaar gewoon kunnen functioneren, betekent echt niet dat je je baan niet aankan.

34 likes