Stel je persoonlijke vraag #6

Ik heb gemerkt dat ik meer heb aan de mensen die af en toe een dagje vrijnemen als ze er even doorheen zitten dan diegenen die doorgaan terwijl ze met hun hoofd compleet ergens anders zitten. Ik zie ook vaak dat mensen geen drol op een dag uitvoeren omdat het niet goed gaat dus dan liever ergens anders zodat je de rest niet van hun werk houdt.

16 likes

Ik zou wel willen weten waarom zoveel mensen nee stemmen

Ik denk omdat zomer gezelliger klinkt dan winter

3 likes

Omdat ik het prima vind zoals het nu is. Ik heb totaal geen last van de wisseling van de tijden. Maar mocht het veranderd worden vind ik het ook prima. Ik zou daar alleen zelf niet voor kiezen.

4 likes

Ik vind het goed zoals het nu gaat. Ik ben dol op die super lange zomeravonden waarbij het tot 10 uur nog licht is. En het lijkt me ook niet fijn dat het anders in de zomer NOG vroeger licht wordt.

Vaste zomertijd lijkt me ook vreselijk, dan is het pas rond 9 uur in de ochtend echt goed licht.

13 likes

Dat het dan nog vroeger licht wordt is wel vervelend als je daar last van hebt, dat begrijp ik wel ja.

Ik denk dat permanente zomertijd geen optie is (al las ik dat topsporters dat wel graag zouden willen). Maar dan wordt het in de winter idd zo laat pas licht, dat lijkt me helemaal niet goed voor mensen die nu al gevoelig zijn voor winterdepressie e.d.

3 likes

In de winter zelfs pas om tien uur ‘s ochtends. Schijnt ĂŒberhaupt voor de volksgezondheid al een heel slecht idee te zijn. Die zondag met lubach hierover is echt heel sterk

7 likes

Wat zijn eigenlijk de argumenten geweest om het af te schaffen? Het enige wat ik er over kan vinden is dat het slecht zou zijn voor het biologische ritme. Maar goed, dat past zich toch ook vanzelf aan?

Heb jij last van de overgang naar zomer- naar wintertijd of andersom?

• Ja, heel erg
  • Ja, een beetje
  • Ik merk het wel aan mijn ritme, maar ik ondervind hier geen last aan
  • Nee, en ik merk het ook niet

0 stemmers

Edit: het enige wat ik merk en waar ik last aan ondervind is dat wanneer de zomertijd er weer aan komt mensen steen en been klagen dat ze EEN UUR KORTER KUNNEN SLAPEN.

8 likes

Hmmm ja dat is ook weer zo

1 like

Het is ooit ingesteld als energiebesparing (dan hoeft de kachel / lamp / etc minder vaak aan) maar het is nooit bewezen dat het ook daadwerkelijk energie bespaart.

2 likes

Enige wat ik er van merk, is dat mensen er steeds zo over zitten te zeiken. Ik doe zelf gewoon altijd alsof de tijd nooit verzet is dus het is gewoon 12:10 voor mij en ik mis dat ene uur dus ook niet

17 likes

In die zin heb ik er juist last van. Ik was vorig jaar na ingang zomertijd ZO moe. Terwijl ik gewoon een rustig weekend had gehad. Miste echt dat uurtje slaap

Niet aanvallend bedoeld, maar waaraan merk je dan dat je van slag bent?

En @Luipaard als je dat ene uur slaap echt hard nodig hebt, kun je toch gewoon een uur langer blijven slapen? Je bent dan wel een uurtje korter wakker op de zondag, weet niet of dat een optie is? (Ik vind dit wel erg grappig in combinatie met je username, haha)

2 likes

Hahaha ja username is gekozen omdat ik van de print hou, maar komt hiermee ook prima van pas.
Maar ik had dus al gewoon een goede nacht gehad.
Moet wel zeggen dat ik het vorig jaar voor het eerst dacht te merken, dus misschien kwam niet perse door het verschuiven van de klok. Ga er dit jaar goed op letten.
@En_17_Anderen

Wel interessant dat een uur tijdsverschil zo’n sterke impact op jou heeft. Ik heb sowieso nooit echt het idee dat mijn lichaam in een ritme zit (ik krijg nooit op hetzelfde moment op de dag honger en ik word ook nooit echt moe in de loop van de avond, ik vermoed altijd dat mijn biologische klok op zo’n 26 uur ingesteld staat in plaats van 24 uur).

Heb jij dan in het weekend (of wanneer het voor jou ‘weekend’ is) ook moeite met uitslapen?

5 likes

Mijn slaap en lichaamseigen ritme is sowieso fucked up. Was het maar zo makkelijk om een uur eerder te slapen. Naar bed gaan is geem probleem, in slaap vallen wel. altijd al, maar met zo’n dag al helemaal.
Is mijn droom om in bed te liggen, mn ogen dicht te doen ennin slaap te vallen binnen 10 minuten :heart_eyes:

5 likes

Ben het hier zo mee eens! Had het er gisteren nog over met een vriend. Binnen de samenleving wordt het zo opgehemeld en haast geforceerd om “hard te werken” en ambitieus te zijn. Wat nou als ik gewoon mediocre wil zijn? 32 uur werken, genoeg verdienen om comfortabel te leven en de dingen doen die ik Ă©cht leuk vind? Het lijkt mij vele malen fijner om mijn leven op die manier in te richten.

24 likes

Mijn lichaam heeft een enorme jetlag met de overgang steeds. Alsof het niet 1 uur scheelt maar 2/3. De wintertijd is ook meteen de kickoff voor de winterdepressie. Ben jaloers op mensen die er geen last van hebben, of gewoon lekker langer liggen/eerder naar bed gaan. Maar werkt helaas niet zo voor mij (en met een kind al helemaal niet haha)

3 likes

Ja, dit heb ik ook. Wat @Anna88 zegt over winterdepressie herken ik zelf dan weer niet. Ik heb veel meer last van de overgang winter- naar zomertijd, andersom bijna niet.

En wat er gezegd wordt over uitslapen, dat kan ik inderdaad ook niet (nooit gekund).

Maar het gaat toch niet zozeer alleen om de overgang van winter- naar zomertijd? Ik heb er iig niet alleen dan last van, maar ook als het op een gegeven moment tot laat licht is waardoor ik niet kan slapen (ook al is het op het moment van daadwerkelijk naar bed gaan wel donker). Dat omdat je lichaam er dan langer over doet voordat er voldoende melatonine aangemaakt is, en het zolang het licht is nog wel je stresshormonen aan blijft maken.

Daarbij snap ik het argument van dat de lange zomeravonden zo fijn zijn niet. Die zijn toch nog net zo goed chill als het donker is maar nog lekkere temperatuur, dan kan je toch nog steeds buiten chillen en het gezellig maken met kaarsjes/lichtjes etc? Ik vind dat lange licht 's avonds juist ongezellig.

11 likes