Stel je persoonlijke vraag #6

Het is zelfs verplicht om te betalen voor personeelseten! Mocht je er niet voor betalen zou de belastingdienst het zien als loon in natura en dat mag je niet zomaar onbelast verstrekken. Ik heb bij bedrijven gewerkt waar het uit de fooienpot werd betaald. Maar mijn huidige werkgever trekt het van mijn salaris af (dat bedrag krijg ik wel weer extra betaald, dus al met al is het op deze manier gratis).

Ik zou dan denk ik gaan voor Zuid-Amerika. Argentiniƫ of Mexico. Spaans. Mooie landen.
Voor het eten zou ik trouwens liever Aziƫ kiezen (als viseter en geen vleeseter is Zuid-Amerika niet heel geweldig denk ik) :stuck_out_tongue: En ook mooie natuur natuurlijk.

1 like

Tijdens onze pauze mochten we iets voor 30% van de consumentenprijs bestellen, of at je gratis ā€˜met de pot meeā€™ als die er was. En als er iets over was of verkeerd gemaakt oid dan at je dat met het personeel tijdens het werken op. Drinken was wel altijd gratis voor tijdens en na werk, maar meestal hadden we daar speciaal ā€˜personeelsdrinkenā€™ voor.

1 like

Zomertijd afschaffen en permanente wintertijd? (lees: de originele tijd)

  • Ja
  • Nee

0 stemmers

  • Mama/papa
  • Mamma/pappa

0 stemmers

Ik vind dat tweede er niet uit zien, maar zie het wel vaak dus misschien ligt het aan mij :stuck_out_tongue:

Wat vind je van je ziek melden in het kader van een mental health day? Even heel zwart/witte antwoorden, om een duidelijker beeld te krijgen. Kiezen voor ā€˜niet normaalā€™ kan dus ook zijn dat je vindt dat je een dag vrij moet nemen of minder moet gaan werken.

  • Logisch/normaal
  • Vreemd/niet normaal

0 stemmers

Als je een serieuze psychische aandoening hebt vind ik het wel kunnen.

7 likes

Ik kan me ook voorstellen om een mental health day te nemen als er een heftige gebeurtenis heeft plaatsgevonden (bijv een break up o.i.d.)

5 likes

Ik heb niet normaal aangeklikt, omdat ik het zelf niet doe en niemand in mijn omgeving eigenlijk. Iedereen voelt zich wel eens rot of dat je het ff niet aankan, maar dan zet je je eroverheen (en anders neem je inderdaad maar een dag vrij). Voor serieuze psychische problemen ligt het natuurlijk anders.

1 like

Ik vind het een vaag begrip. Mijn eerste gedachte is inderdaad, daar zijn je vakantiedagen voor. Aan de andere kant, als je weinig vakantiedagen hebt kunnen ze er wel hard doorvliegen als je hier vaker behoefte aan hebt en goed functioneren is natuurlijk ook belangrijk.

Edit: als je er vaker behoefte aan hebt dan dat je vakantiedagen hebt, is het misschien beter om minder te gaan werken. Als dat kan.

Ik zou trouwens wel eerder geneigd te zijn om gewoon dan daarvoor een dag vrij te nemen denk ik?

Ik zou eigenlijk zeggen dat je dan ā€˜maarā€™ een vrije dag op moet nemen. Alleen weet ik ook dat er best wel een hele hoop bedrijven/beroepen zijn waar je niet op korte termijn vrij kan vragen. Dus dan begrijp ik het wel.

Mensen die fruitsmaken kiezen als bolletje ijs :triumph: alleen waterijsjes mogen fruitsmaken hebben!!

7 likes

Ah veel reacties. Ik vind het zeker ook een vaag begrip en ik heb er zelf geen duidelijke mening over. Ik heb eea gelezen en er worden voorbeelden genoemd waarvan ik denk dat doe je maar in je eigen tijd (bv je moet nog veel administratie doen en bent daardoor afgeleid overdag), maar ik heb zelf een periode gehad waarin ik tegen een burn-out (ook weer een vaag begrip) aanzat en dan had zoā€™n dag wel kunnen helpen bij het voorkomen hiervan.

Oftewel: in sommige gevallen denk ik dat het heel belangrijk kan zijn en ben je zeker te ziek om je werk te doen, maar ik denk dat er mensen ook imo misbruik van maken omdat ze gewoon een dagje willen netflixen.

Edit: wat jij zegt over minder werken ben ik het ook helemaal mee eens! Dat kan veel stress etc voorkomen.

Hangt er vanaf, verkouden zijn of je een dagje niet zo lekker voelen vind ik ook geen reden om je ziek te melden. Maar die grens ligt voor iedereen anders natuurlijk en ik besef me wel dat dat bij psychische oorzaken ook zo is. Beetje lastig wat die grenzen zijn.

Maar dat had je denk ik eerder kunnen voorkomen, door in je eigen tijd rustiger aan te doen. Als dat niet kan doordat je heel veel werkt of zoveel stress ervaart op je werk dat je vrije tijd niet genoeg is vind ik het wel anders. Griep of lichamelijk ziek zijn kan je zelden voorkomen. Mentaal ziek zijn bouwt zich op. Wat ik ervan weet dan.

Tja dan zou ik persoonlijk een dag vrij nemen. Maar ook omdat het niet ā€˜gangbaarā€™ is om je daarvoor ziek te melden, ik weet ook niet hoe ik het zou moeten uitleggen tegenover mijn leidinggevende en of zij het Ć¼berhaupt zouden accepteren.

Zou je dan ook niet hoeven te doen, want je hoeft niet te zeggen wat je hebt als je ziek bent.

4 likes

Ja zeker! Zou me dan zelf ook ziekmelden denk ikā€¦ zou alleen dan wel liegen over de reden

Ik heb in verschillende gelegenheden gewerkt, bij een pizzeria mocht ik na het werk iets kiezen, bij andere gelegenheden was er totaal geen zicht en controle op wat het personeel at en konden we dus alles wst los en vast zit eten. Bij weer een andere was ook niet echt controle, maar mochten we 1 ding en had ik een soort leidinggevende functie dus hield ik het ook bij 1 ding

1 like