Oeps verkeerd geklikt! Maar ik ben dus Nederlands en ik kwam op de Sp.a uit. Vond het wel interessant om deze stemwijzer te doen
Ja, heel erg vaag. Bij mij kwam Vlaams Belang op 2 terwijl ik zelf een allochtoon ben die op sociaal gebied vrij links is.
Spa en PvdA precies gelijk! Zelfs na het invullen van 5 extra stellingen haha.
Oh ik vond het juist heel erg gereduceerd naar simplistische stellingen, te simpel eigenlijk.
@Zemraluani toch benieuwd hoe je elke vraag dan hebt beantwoord :o
Ik ben links op best veel themaâs: klimaat, belasting, immigratie. En ik vind dat er een goed Sociaal vangnet moet zijn, maar ik hang sterk naar rechts als dat vangnet zich in mijn ogen te breed spreid en daardoor te dun wordt op plekken waar het meer nodig is (langdurig werklozen, zieken moeten altijd beschermd) en ik ben tegen overheidsbemoeienis waar het niet nodig is.
Ik vind dat het sociale vangnet niet nog meer op ouders gericht moet worden. Een thuisblijfouder een salaris geven vind ik bizar, vaderschapsverlof is een luxe, vind niet dat iedereen dat moet betalen. En qua bemoeienis vind ik dat de overheid mij niet hoeft te zeggen of ik Mn kinderen sla, dat bepaal ik zelf. En discriminatie testen vind ik ook niet de taak van de overheid.
Daarom stem ik in NL dus links-âmidden maar wel altijd progressief.
Ah de site ging laden en klikte op ben Belg, wat ik niet ben. Dus die stem geldt niet.
Mijn meningen hierover komen wel overeen met die van jou, inderdaad.
Dat werkt (bij mij althans) helaas niet, je blijft dan alsnog bij die stemming staan!
Vind dit wel interessant want ik beschouw D66 echt niet als links en toen ging ik even googlen en kwam ik op dit artikel. Wel interessant.
edit: ok wel al een gedateerd artikel eigenlijk. benieuwd hoe ze afgelopen jaren zijn geëvolueerd. ik zie ze in ieder geval als meer rechts dan links.
Ik vond hem ook heel fijn! Vooral dat er bij de voors en tegens puur de argumenten stonden, zonder de partij erbij. Ik denk dat je dan veel objectiever stemt, in plaats van te denken âoh de partij waar ik het sterk niet mee eens ben is het hiermee eens, dus dan ben ik het ermee oneensâ, of juist andersom, dat je eerder stemt op het standpunt van een partij waar je affiniteit mee hebt.
Ik over mijn broer
Interessant, Thanks!
Voor mij is progressief het allerbelangrijkste aan een partij, ik zou nooit op een conservatieve partij stemmen maar verder ben ik bereid redelijk links dan wel redelijk rechts te gaan. 2012 GroenLinks was GL hoe ik die het liefste zag: meer naar rechts (haalbaarder in samenwerkingen met andere progressieven) en meer progressief. PvdA is ook steeds meer mijn partij geworden sinds ze af zijn van de SP richting links.
Ik zie mezelf als stemmer dus vooral op de progressief-conservatief as en niet zo zeer links of rechts daarvan, zolang het een beetje dicht bij de middellijn loopt vind ik alles best eigenlijk.
Ze waren een progressieve middenpartij en ik schipperde zelf bij verkiezingen altijd tussen D66 en Groenlinks tot voor kort. Voor mij speelde persoonlijke vrijheid en persoonlijke aansprakelijkheid/verantwoordelijkheid daar een belangrijke rol. Zorg voor de mensen die het echt nodig hebben en moedig de mensen die meer zelfredzaam kunnen zijn aan.
Ze zijn de laatste jaren steeds rechtser geworden maar omdat Nederland an sich steeds rechtser wordt leek het me goed om binnen die richting nog steeds progressieve opties te hebben omdat die tweedeling van rechts en links anders net zo stupide wordt als in Amerika. Nu het steeds meer duidelijk is dat mensen radicale oplossingen willen voel ik me sterker geroepen om mn stem te geven aan een links progressieve partij om een beetje tegengas te geven.
Dit heb ik ook, al is GL onder Jesse steeds verder gaan staan wat ik belangrijk vind en is PvdA recentelijk meer een middenpartij geworden en zijn ze progressiever geworden dus laatste verkiezingen waren ze voor mij het Dâ66 alternatief.
Ben het idd eens met je dat persoonlijke vrijheid en verantwoordelijkheid voor mij super belangrijk zijn en ik mensen niet wil belemmeren in vrije wil (binnen het redelijke)
Ja wel interessant wat je zegt, toen ik voor het eerst mocht stemmen (10+ jaar terug omg zo lang) lagen PvdA en SP veel dichter bij elkaar dan het nu doet, PvdA is meer naar het midden gegaan. Vind die verschuivingen wel heel interessant! @anon76889665 jurr
Heb ook per ongeluk gestemd dat ik een Belg bent maar ben ik niet
Had eerst de Vlaamse verkiezingen ingevuld en kwam uit op open vdl. Bij de federale verkiezingen juist op groen. Terwijl ik in Nederland altijd rechts hoog heb staan, en vervolgens toch maar links stem :â)
In het ziekenhuis (personeelsrestaurant en keuken) mochten we alleen de dagverse producten opeten. In de loop der jaren werden ze daar wel strenger in omdat ze merkten dat mensen extra kroketten bijvoorbeeld gingen bakken met de wetenschap dat ze wisten dat ze dat toch niet meer gingen verkopen.