Er zijn bands waarvan het hele bedrag van de meet en greet naar een goed doel of hun eigen foundation dan heb ik er geen problemen mee. En je hebt ook enkele bands waar je eigenlijk een extra belevenis koopt, dan had je voor een bepaald bedrag boven het concertticket de mogelijkheid om een soort klein, exclusieve expositie (+ ‘gratis’ mech) bij te wonen naast de meet en greet en eerder de zaal in mogen. Dat zou ik zelf nooit doen maar daar zat imo nog iets van een toegevoegde waarde in.
Maar 5000 euro om Bieber te ontmoeten of 2000 euro spenderen om awkward op de foto kunnen met een Avril Lavigne die liever daar niet is, zou ik never nooit doen. Het was in het begin ook vooral erg Amerikaans. Amerikanen willen graag extra’s, en soms zich ‘bijzonder’ kunnen voelen. Dus er is vaak wel een duidelijke vraag naar. Mijn favo band doet niet aan die soort dingen die gaan gewoon kosteloos na een optreden even de zaal in of naar buiten. Maar soms snap ik bands ergens wel. Je moet tegenwoordig vooral rondkomen van toeren en bent soms wel 9 maanden per jaar van huis om een comfortabel te kunnen leven omdat men nog maar weinig verdient van de verkoop van cds. En van de merch die je verkoopt moet je soms ook een bedrag afstaan aan de zaal/label etc.
Een vrij bekende metalartiest die ook nog voor andere produceert en zich net begeeft onder de top verdiende nog geen 5000 Canadese dollars per maand => 3400 euro (en daar moest nog belasting van af). (Hij was daar erg open over en ik vond het interessant om te lezen).