Wij hadden niet eens een auto.
Alleen als het heel hard regende, maar ik woonde relatief dicht bij school dus het was voor mn vader dan ook niet veel moeite
Ik kon als het echt zwaar kutweer was een keer een paar euro krijgen voor de bus maar dat was ook wel bij hoge uitzondering.
Ik mocht altijd met de trein. Nu zijn er ook kinderen die moeten 15k enkele reis fietsen, ik vind dat nogal wat. Ze krijgen dan wel een elektrische fiets.
Mijn dochter mag over 2 jaar ook lekker met het ov hoor.
Mijn stiefvader zette mij en 3 andere klasgenoten altijd 's morgens af omdat hij daar moest passeren op weg naar zijn werk.
'S avonds kwamen we met de bus terug.
Wij moesten ook zoiets fietsen was prima! Mijn ouders moesten zelfs 25 km fietsen naar de middelbare school zonder elektrische fiets pff
Iedereen moet het natuurlijk lekker zelf weten, maar ik denk wel dat je veel van je fietsskills ook op die manier opdoet. Vriendinnen van mij die vroeger vaak gebracht werden fietsen nu nog steeds niet graag en zijn ook een gevaar voor zichzelf en anderen in het verkeer.
(Ik fiets ook niet graag, maar ik kan het wel)
Maar goed, ik vind dat het ook echt aan de afstand ligt want een uur enkele reis vind ik echt lang en ook een groot beslag op de tijd van een tiener, naast huiswerk, sport/hobby en vrienden.
Ik moest ook 13 km enkele reis fietsen. Dat was echt prima, iedereen deed het, dus was ook gezellig.
Bij keiharde regen / sneeuw / ijzel werd ik wel eens gebracht. Of met de bus (trein kon niet), maar mijn dorp lag halverwege het traject, dus dan zat de bus al zo vol met alle scholieren dat hij vaak onze halte al voorbij reed.
Nou dit, iedereen fietste gewoon vroeger. Met hele hoge uitzondering bij echt slecht weer werd er wel eens iemand gebracht. Ik vind het ook echt bizar dat zoveel kinderen nu elektrische fietsen en fatbikes hebben, doe even normaal.
Volgens mij heeft mijn moeder me 1 keer gebracht toen ik een enorme surprise had gemaakt die ik niet op de fiets kon vervoeren.
Ik woonde ook wel super dicht bij school, echt maar 5 minuten fietsen ![]()
Ik vind elektrische fietsen dus niet bizar. Vooral niet als ze +10 km heen en terug moeten fietsen. Ik zou mjn kind liever op een goede elektrische fiets laten gaan dan met het ov elke dag. Zoveel prikkels ook in het ov en dan krijgen die zweetpubers nog een beetje frisse buitenlucht en beweging. In mijn tijd waren elektrische fietsen voor bejaarden. Maargoed ik moest zo’n 5 km fietsen, met een kwartiertje was je er wel. En idd altijd gezellig samen fietsen naar school en ook terug.
Hoelang deed jij er ongeveer over voordat je op je middelbare school was?
- Zo’n 5 min
- Zo’n 10 min
- Kwartier
- Zo’n 20 min
- Zo’n 25 min
- Halfuur
- Langer dan een halfuur
0 stemmers
Was dit bij mij maar zo. Jarenlang 18 km enkele reis gefietst door weer en wind en tegenwoordig krijg ik al zadelpijn als ik naar een fiets kijk. En boerenweggetjes - grote stad was ook best een verandering.
Ik kijk er alsnog wel positief op terug trouwens. Met hagel en storm was het de hel, maar over het algemeen was het gezellig en je hoofd werd er ook lekker leeg van.
Dit vind ik wel echt heftig. Al went het vast hopelijk wel? Maar jeeemig dat kinderen dan 36 km per dag fietsen holy moly ![]()
Ik was wel eens jaloers als sommige kinderen eerder weg mochten omdat ze het ov moesten halen. Maar die woonden dan ook wel ver van school.
Ik ben opgegroeid in één van de vier grote steden maar woonde in een stadsdeel zonder havo/vwo scholen. Enige school op fietsafstand was ik uitgeloot dus moest 30+ minuten met de tram. Dus lange reistijd kan zelfs binnen een grote stad
Ik moest ongeveer 10 km fietsen (enkele reis), maar mocht dan vanaf ongeveer de herfstvakantie tot de voorjaarsvakantje met de bus met zo’n speciale strippenkaart vanwege mijn inspanningsastma*. En als het echt heel hard regende en ik moest er het eerste uur zijn dan zette mijn vader mij weleens af en dan met de bus terug tenzij ik een negende uur had dan haalde die mij vaak op. Mijn broertje moest meestal wel fietsen als in hij kreeg die strippenkaart niet.
*Zodra het koud werd, kreeg ik sneller een astma-aanval.
Ik moest ongeveer 12km fietsen maar ik woonde op een boerderij dus er was ook geen ov beschikbaar
Mijn moeder bracht me wel eens als ze boodschappen ging doen of als het echt heel slecht weer was.
Op een gegeven moment had mijn oudere broer zijn trekkerrijbewijs gehaald en ging hij wel eens met de trekker naar school maar dat vond ik meestal toch te beschamend
nu ik terugkijk denk ik joh boeie het is beter dan fietsen
Plus, vroeger hadden toch veel meer mensen een scooter. In ieder geval vanaf hun 16e. Ik behoorde zelf niet tot die gelukkigen, maar kan me wel herinneren dat er vroeger een hele rij scooters stond en op de scholen van vriendinnen ook
Mijn moeder was heel bang dat ik van de fiets getrokken en ontvoerd zou worden (hashtag Dutroux generatie) dus ik mocht met de tram ![]()
Om 8u17 ten laatste vertrekken zodat ik om 8u25 de schoolpoort kon binnenwandelen. Nu woon ik ook op wandelafstand van een potentiële school en vind het nu al leuk.