Stel je persoonlijke vraag #60

Dat is wel helemaal ideaal ja. Ik had ook een paar van die klasgenoten, was ik wel eens jaloers op. Is het in belgie eigenlijk net zo gebruikelijk om op de fiets naar de middelbare school te gaan of niet?

1 like

Is echt héél afhankelijk van waar in België! Was bij mij wel heel normaal, al gingen er ook veel met de bus.

4 likes

Hoe langer de afstand, hoe groter het verschil met Nederland denk ik. Als je binnen de 3 km van school woonde, dan kwam je met de fiets. Vanaf daar zakt het aantal exponentieel haha.

2 likes

Ik woonde in een klein dorpje waar bijna iedereen met de bus ging. Als die bus dan niet kwam opdagen waren er een paar ouders die hun auto’s echt volpropten met kinderen. Op elkaars schoot en in kofferbak enzo soms met 10 kinderen in een normale auto.

3 likes

ik denk hier ook echt vaak aan; op de middelbare heb je echt amper vrije tijd?? iig bovenbouw, bijna iedere dag school tot 4 en dan misschien één middag vrij. op zaterdag en/of avonden een bijbaan en dan ook nog huiswerk en leren voor toetsen. best wel zwaar vind ik dat? vond dat zelf ook echt geen leuke tijd haha

5 likes

Maar dat kan toch ook op een gewone fiets? Mensen zijn tegenwoordig al zo lui en bewegen veel te weinig, dan wil ik mn kind niet zo jong al aanmoedigen dan maar elektrisch te fietsen. Maargoed, waar ik woon kom je met openbaar vervoer ook niet op de middelbare scholen dus dat is sowieso geen optie.

6 likes

De bovenbouw heeft imo meer vrije tijd toch. Maar ik weet niet hoe dat tegenwoordig zit. Omdat je dus vakken kan laten vallen. En niet nog allemaal en frans en engels en duits en lichamelijke opvoeding en en en hebt.

1 like

naar mijn herinnering had ik wel meer schooluren die jaren en sws meer huiswerk enz

1 like

Ik hoefde maar 5 km te fietsen (enkele reis), en ben ook nooit gebracht met de auto. Ik weet nog dat als ik op school aankwam ik me elke keer weer verbaasde als er zoooooveel auto’s in een rij stil stonden richting school (die kids werden dus allemaal afgezet)

1 like

Huiswerk of proefwerken/tentamens of hoe ze het noemden dat wel ja. Maar ik was volgens mij vaak zeker wel rond het 6e vrij.

Een dag tot vier/half vijf was bij mij zo’n zeldzaamheid dat ik nog weet hoe we of collectief gingen spijbelen (gym) of gingen rellen bij de roostermakers. Ik had ook standaard eerste uur vrij op een bepaald punt. Vond dat echt een heerlijke tijd. Huiswerk overschrijven in de pauze, tentamens leren deed ik hooguit de week van tevoren.

6 likes

Haha ja mensen kijken mij altijd raar aan als ik het zeg, maar ik blijf erbij: VWO-4-5-6 (met idd 60 minuten fietstijd per dag + huiswerk + een bijbaantje hele zaterdag) vond ik zwaarder/drukker dan m’n hele leven daarna, dus incl. geneeskunde incl. co-schappen. :grimacing:

10 likes

Ja ik vond de laatste 2 jaar volgens mij juist fijn. Kleine klasjes, alles een beetje afronden. Leraren die je wat serieuzer namen als mens ipv kleine kuttiener etc. Ik kijk er wel goed op terug. Met tekenen hadden we een klein klasje met alleen maar meisjes, heel gezellig. Kon ik zelfs naar uitkijken. @Krabsalade ja eigen schuld ik had 4 5 6 vwo pretpakket! Moet wel zeggen dat ik denk dat ik dat n&w pakket gewoon uit afschuw van die vakken al niet had gekund.

2 likes

Ja ik moest er ook best hard voor werken, en ik deed super veel vakken, dus het was idd deels absoluut wel m’n eigen schuld, maarjaaaaa lekker ambitieus meisje he. :skull:

1 like

Ik vond de bovenbouw heerlijk, had juist veel minder lesuren (had dan ook maar 1 extra vak, maar bij ons deed vrijwel niemand er meer) en veel tussenuren. Ik woonde op 5-10 minuten fietsen dus we gingen regelmatig in een tussenuur naar iemand thuis om tosti’s te eten :sweat_smile:

2 likes

Oke ik dit al getypt maar is verdwenen haha. Wat ik wilde zeggen ik denk dat jij en ik nog wel dezelfde vorm van middelbare onderwijs toen hadden? Met dat deel 1 en 2 enzo. Ik was het laatste jaar die dat deed volgens mij en daarna gooiden ze alles om. Elk kind moet toch minimaal 7 vakken? Ik had wel 2 extra voor zover ik weet. Maar ik zou nog op de middelbare zitten met natuurkunde 1 en 2 bijv. Of 1a hoe heette het, wat een ramp. Ik denk dan dat kunstgeschiedenis(van tekenen) en biologie in mn keuzedeel lag. Ik deed eerst nog spaans er ook bij, maar mee gestopt. Bij kunstgeschiedenis examen zeiden een vriendin en ik altijd, je moet gewoon heel veel onzin erom heen lullen dan geloven ze het wel. :joy:

Moest jij 1040 uur naar school?
  • Wat?
  • Nee dat is na mijn tijd
  • Ja
  • Ja, en ik heb meegedaan aan de rellen

0 stemmers

2 likes

Ik herken dit dan eigenlijk weer wel

3 likes

Zo heb ik dat niet ervaren :joy: had juist heel veel tijd voor lekker uitgaan, shoppen enz

5 likes

Haha wow had het hier vandaag nog over. Ik zat in de brugklas maar was te pussy om te rellen.

1 like