Stel je persoonlijke vraag #7

Fun fact: hervormd en gereformeerd betekenen letterlijk hetzelfde, namelijk ‘teruggevormd’.

Er is gewoon één megascheiding in de christelijke kerk geweest, de reformatie, waarbij de protestantse kerk zich afsplitste van de katholieke kerk. De katholieke kerk is daarna redelijk eensgezind gebleven, maar de protestantse kerk ging onderling ruzie maken over ieder detail, waarna weer een afsplitsing volgde. Inmiddels heb je daarom ook honderden verschillende protestantse kerkgenootschappen, soms met essentiële verschillen, maar vaak ook helemaal niet.

Zo komt het ook dat veel van die namen ofwel hetzelfde betekenen (hervormd en gereformeerd) ofwel niet echt ergens op slaan. Iedere keer bij zo’n afsplitsing werd er een nieuwe naam gekozen. Je hebt bijvoorbeeld de NGK en de CGK, de Nederlands Gereformeerde Kerk en de Christelijk Gereformeerde Kerk. Praktisch is er geen verschil, maar ze hebben hun eigen gemeentes, dominees, regels enz.

5 likes

Ik ben niet echt opgevoed met een geloof (voor mijn gevoel) maar ben wel in de Griekse orthodoxe kerk gedoopt. Ben er wel mee opgegroeid omdat mijn opa wel eens naar de kerk ging. (De keren dat ik naar de Griekse kerk ben geweest, zijn op 1 hand te tellen haha)

1 like

Ik heb geen gestemd omdat ik nooit ben gedoopt en mijn ouders mij nooit hebben verteld dat er een god is. Maar ik heb wel op een christelijke (katholieke?) basisschool gezeten, dus heb er wel maar wat dingen over mee gekregen

3 likes

Kan jij fatsoenlijk appels, aardappels etc. schillen?

  • Ja
  • Nee

0 stemmers

Ik ook!!

1 like

Ik dacht dus tot kortgeleden dat een dunschiller een aardappelschilmesje was, maar dat zijn twee verschillende dingen. Maar ik vind het ook veel logischer om aardappels met een dunschiller te schillen, veel makkelijker.

1 like

Heb jij vandaag spulletjes verkocht op de vrijmarkt?

  • Ja
  • Nee

0 stemmers

Zo ja, hoeveel heb je ermee verdiend?

  • 0-10 euro
  • 10-30 euro
  • 40-70 euro
  • 80-100 euro
  • 110-150 euro
  • 160-200 euro
  • Meer dan 200 euro

0 stemmers

Mijn talent is om een appel in een lange schil te schillen, zonder hem te laten breken. Echt een top talent wel🤣 hahah.

19 likes

Ik was met vrienden, maar had zelf bijna niks… heb wel bijna alles (6 dingen of zo haha) verkocht en toch nog 20 euro verdiend :ok_hand:t2:

1 like

Vandaag nog mijn nagel ipv de appel geschild :sweat:

7 likes

Ik krijg soms een rush maar soms krijg ik idd ook een soort inkakker. Heb het gevoel dat dat laatste vooral gebeurt bij koffies in de namiddag en later, meestal buiten de deur ook :woman_shrugging:

Als een hond op zijn baasje wacht aan de ingang van de supermarkt bijvoorbeeld, en hij reageert enthousiast op je gefluit, mag je hem dan strelen? Asking for a friend.

  • Ja. Ik heb zelf ook een hond.
  • Nee. Ik heb zelf ook een hond.
  • Ja. Ik heb geen hond.
  • Nee. Ik heb geen hond.

0 stemmers

Ja, maar wel op eigen risico.

3 likes

Officieel (nog) geen maar ben wel bezig met bekering tot het jodendom maar dat gaat nog wel een paar jaar duren :sweat_smile:

3 likes

Ik ken pagans en een heks (ook een heidene).

5 likes

Neeeee, ik ga er vanuit dat als je je hond voor de supermarkt parkeert dat hij mensen niet bijt als hij word aangehaald

1 like

Plus iets andere formulering, aangezien ik daar anders op zou antwoorden:

  • Ik heb een hond en mijn hond zou je veilig kunnen en mogen aaien.
  • Ik heb een hond en mijn hond zou je veilig kunnen aaien, maar ik wil toch niet dat je het doet.
  • Ik heb een hond en mijn hond zou je niet kunnen aaien, maar ik zet hem toch buiten de supermarkt.
  • Ik heb een hond en mijn hond zou je niet kunnen aaien, maar ik parkeer hem ook niet buiten de supermarkt.
  • Ik heb geen hond, maar wil toch graag even stemmen.

0 stemmers

Gesteriliseerd :wink:

Mijn hond doet geen vlieg kwaad maar ik zou het toch niet heel prettig vinden als jan en allemaal aan hem gaan zitten als ik er niet bij ben (omdat ik dan bijvoorbeeld niet kan zeggen dat hij het niet fijn vind om op zijn kop/bij zn oren geaaid te worden, maar liever op zn rug). Maar ik zou sowieso nooit mn hond vastbinden ergens buiten, ook niet voor 2 min, dus waarom denk ik hier uberhaupt over na haha

3 likes

Heb geen gestemd, omdat mijn ouders ons zelf de keuze wilden laten maken. Ze hebben wel altijd veel aangeboden qua spiritualiteit en religie en dat vind ik wel echt een verrijking. Ik weet een beerje wat de meeste geloven inhouden en in het christendom ben ik erg goed thuis, maar ik heb weloverwogen besloten om geen geloof aan te hangen. Dat vind ik persoonlijk wel mooi. Ik vind religie ook mooi omdat her voor veel mensen gemeenschapszin en hoop en verbondenheid geeft. Ik houd ook erg van de rituelen en kunst en ik vind het wel echt jammer dat het tegenwoordig niet ‘cool’ is om religie te waarderen en dat zo weinig mensen bijvoorbeeld nog weten wat er met christelijke feestdagen gevierd wordt. Hou van religie, maar ik kan er helaas niet met volle overtuiging in geloven.

10 likes

Godver, een duidelijke neen voor het aaien van hondjes bij de ingang van de supermarkt dus :frowning_face: Ik hoopte op een overweldigende ja haha.

8 likes