Stel je persoonlijke vraag #7

Ik vind educatieve doeleinden niet per se egoïstisch. Ik ben juist door het reizen erachter gekomen hoe erg armoede in sommige gebieden is en hoe vervuild de stranden bijvoorbeeld kunnen zijn. Misschien naïef dat ik daar eerst niet echt over nadacht, maar reizen heeft wel m’n ogen geopend en ben veel bewuster gaan leven daardoor.

Hoe vaak eet jij een avocado?

• Elke dag
  • Bijna elke dag
  • Wekelijks
  • Maandelijks
  • Minder dan maandelijks
  • Nooit

0 stemmers

Eerst zovaam mogelijk. En op een of andere dag kon ik ze niet meer eten.

Mals ik ze nu eet word ik gelijk ziek en moet ik overgeven.

1 like

Mijn vriend heeft ook zoiets. Die vond het vroeger altijd best lekker en op de één of andere dag kon hij er niet meer tegen en krijgt ie enorme krampen en misselijk als hij al maar een klein stukje avocado gegeten heeft. Hij is verder helemaal niet allergisch voor ander eten. Heel vreemd.

Ik vind avocado echt het lekkerste ooit!

1 like

Ja maar avocado’s zijn dus wel weer heel slecht voor het milieu enzo, nouja, ik vreet dat al vanaf 1 jaar ofzo dus ik ga niet ineens cold turkey stoppen.

1 like

Ik zou niet weten of een avocado lekker is :flushed::anguished: Maar het ziet er goor uit en daarom durf ik het niet te eten

1 like

Maar daar hoef je in principe niet voor te vliegen denk ik. Op een documentaire kan je dat ook zien. Ik weet niet, deels snap ik je punt, maar deels vind ik het ook wel een heel erg privileged idee dat je dan een lange vliegreis zou moeten maken om te ervaren hoe het echt is om dan je levensstijl aan te passen. Denk dat het ook niet zo veel uitmaakt dan, die vliegreis heb je dan al gemaakt.

Ik vind inderdaad de educatieve doeleinden wel voornamelijk egoïstisch. En andere culturen echt leren kennen door reizen vind ik ook een beetje een illusie. Uiteindelijk blijf je zelfs dan een beetje een outsider die een beetje aan de buitenkant loopt te krabben, je komt niet echt ineens tot de kern. En ook met lezen of andere middelen kan je je wel degelijk erg in een cultuur verdiepen.

19 likes

Dit heb ik ook opeens! Vroeger altijd heel veel gegeten en plots kon ik er niet meer tegen, zo vreemd

Ik heb deze quote uit een interview met een man die een zo duurzaam mogelijk leven leidt al een keer in het duurzaamheidstopic gedeeld, maar ik kan ik me hier helemaal in vinden:

‘Ik stel voor dat we de term wereldburger reserveren voor mensen die zich bewust zijn van hun eigen voetafdruk, die weten van smeltende ijskappen, overstromingen en verwoestijning en hun gedrag daaraan aanpassen. En die dus niet 10.000 kilometer per jaar vliegen.’

Natuurlijk is het superleuk om met het vliegtuig op reis / vakantie te gaan, vanalles te leren over allerlei andere culturen en ik geloof ook best dat dit je bewuster kan maken van hoe de wereld werkt en van hoe geprivilegieerd je bent.

Maar vliegen is natuurlijk wel een typische hobby van een relatief klein groepje rijke mensen. Rijke mensen (zoals wij) die onder het mom van ‘het is zo leuk en leerzaam en je moet wel een beetje genieten van het leven’ het zich denken te kunnen permitteren het milieu extreem te belasten. Want dat vliegen enorm milieuvervuilend is staat vast.

En het ergste is misschien nog wel dat deze rijke, geprivilegieerde mensen (wij) uiteindelijk nog de minste gevolgen zullen gaan ondervinden van de klimaatverandering. Althans, als we doorgaan hoe we nu bezig zijn is geen enkel mens op aarde uiteindelijk veilig, maar het zijn toch de mensen die in dit opzicht veel minder bevoordeeld zijn die als eerste de dupe worden van de gevolgen van klimaatverandering.

De positieve kanten van vliegen merk jij alleen zelf, de negatieve kanten treffen de hele wereld. Daarom wegen de voordelen wat mij betreft absoluut niet op tegen de nadelen en vind ik vliegen zelfs erg egoïstisch.

29 likes

Daar ben ik het helemaal mee eens!

Vind jij het lekker om spierpijn te hebben na het sporten?

• Ja, best wel
  • Neutraal
  • Nee, vreselijk
  • Ik sport niet

0 stemmers

Ben je een keukenprinses?

• Ja
  • Beetje
  • Nee absoluut niet

0 stemmers

Er is een reden waarom ik alleen cardio doe :joy:

1 like

Eerder een soort keuken-orkaan.
Echt wanneer ik in de keuken geweest ben is het overal, op de zichtbare en niet zichtbare plaatsen blijft rommel, saus, kruimels achter. De smaak van het eten is wisselend.

6 likes

Maar hierin ben ik echt ontzettend hypocriet want ik ben zelf ook arts en heb behoorlijk overgewicht.

Voel me trouwens ook tijdens spreekuur hypocriet, als ik het met mensen over gezond leven heb en dat ik met m’n +50kg teveel voor ze zit.

3 likes

Ik kan hier echt niet wakker om liggen. Dik zijn of roken doet naar mijn mening niks af aan je intelligentie en het vermogen om de beste keuze te maken.

18 likes

Ik vind roken en te dik zijn wel écht wat anders. Roken is bewezen ongezond en een eigen keuze (oké, een verslaving, maar je zou daar technisch gezien iets aan kunnen doen), maar hoe zwaar je bent heb je niet altijd in de hand + je hoeft helemaal niet ongezond te zijn als je overgewicht hebt. Ik vind het wat anders dat als je een voorbeeldfunctie hebt, heel dik bent én de hele dag hamburgers zit te eten op televisie. Maar puur het feit dat ze dik is vind ik niet iets om te zeggen: jij bent per definitie super ongezond.

5 likes

Nee klopt maar als je het zo gaat redeneren weten we ook niet of de Noorse minister misschien net haar jaarlijkse sigaretje op stak

12 likes

Haha ik 5 minuten fietsen, 10 minuten lopen ongeveer. Zonder stoplichten etc. Heerlijk :heart_eyes:

2 likes

Voor mij zit het erin (dat het me niet uitmaakt) dat dik zijn of roken alleen met jezelf te maken heeft. Je doet er niemand anders echt iets mee kwaad (tenzij de rokende dame in kwestie zwanger is natuurlijk maar ik neem even aan van niet).
Edit: ook dit is volksvertegenwoordiging toch. Misschien begrijpen ze allebei wel beter hoe het goed zou “moeten”. De rokende dame zou ook vanuit de invalshoek kunnen komen: afkicken van roken is moeilijk, dus hier moet meer aandacht aan besteed worden. Bij wijze van spreken.

5 likes