Ik vind dit echt zo moeilijk, want in beide richtingen zijn er toch niet echt goede argumenten te vinden? Ik zou niet zo goed weten hoe ik moet beargumenteren dat onze kinderen mijn achternaam moeten krijgen ipv mijn partners achternaam (oké, omdat het beter voelt, maar dat geldt ongetwijfeld voor mijn partner ook). En andersom ook: hoe zou hij moeten beargumenteren dat onze kinderen zijn achternaam moeten krijgen (behalve, zo gaat het nu eenmaal, want ook dat is geen argument)?
Ja dit ik denk hier ook zo vaak over na. Ik vind alleen dat het automatisch de naam van de vader wordt zo stom. Ik denk dat ik gewoon kop of munt zou doen. En met trouwen zou ik ook mijn eigen naam houden. Ik kan me niet voorstellen dat ik opeens een andere naam heb, dan zou ik echt een identiteitscrisis krijgen denk ik.
Wow is dit standaard een ding voor Nederlandse vrouwen als je trouwt??? Wat kut
Nou ik had een docente op het hbo met achternaam X, toen ging ze trouwen en werd het achternaam Y, toen waren ze gescheiden en werd het weer X en met man twee werd het Z.
Maar ze liet steeds weer een nieuw mailadres aanmaken bij haar nieuwe naam. Dus dan kwamen mijn emails terug omdat ze niet aankwamen en dan moest ik school bellen om erachter te komen dat ze weer een nieuw emailadres had. Om het makkelijk te houden zou ik bij je werk gewoon jouw emailadres met jouw meisjesnaam aanhouden haha.
bij nieuwere pasporten staat het er bij beide in, althans bij mijn ouders staat bij beiden e/v van.
Daarom vind ik ook dat het een gezamenlijke keuze moet zijn. Ik vind het ouderwets dat de default keuze nog steeds die van de man is.
Als je dan alsnog voor de naam van de partner kiest vind ik dat prima.
hahaha mijn moeder ook idd
Nee, dat mag ieder (man en vrouw) zelf kiezen of ze dat er op willen hebben.
Gelukkig zijn ze ook met die wet bezig! Als het goed is kun je binnenkort je kind beide achternamen geven zodat je niet meer hoeft te kiezen. Dat zouden wij het liefst willen maar waarschijnlijk wordt die wet net te laat ingevoerd voor ons (aangezien ik nu hoogzwanger op knallen sta). Ik heb trouwens mijn achternaam gehouden en partner ook zijn eigen naam. Onze zoon krijgt zijn achternaam, maar alleen omdat dat beter matcht met de voornaam die we in gedachten hebben. Wij kwamen er ook echt niet uit wie er meer ‘recht’ zou hebben op de achternaam namelijk.
ja las dat ze hier in jan 2019 nog over hebben gesproken in de 2e kamer.
iemand enig idee hoe het nu met de laatste stand van zaken is hieromtrent?
Ja ik! althans, misschien zijn er wel mensen die het beter weten hoor. Maar wij hebben zelf een week of 2 geleden gebeld met de gemeente om te vragen of ze weten wanneer die wet ingevoerd wordt. En dat vonden ze een hele goeie vraag van ons, haha. Konden ze dus niks zinnigs over zeggen. Kan nog wel even duren. Volgens mij duurt het wel vaker een jaar of langer voordat een nieuw wetsvoorstel er daadwerkelijk doorheen is, maar correct me of I’m wrong!
Ik heb wel een vraag over dubbele achternamen, stel je krijgt een kind die gaat trouwen, en die wil ook zijn/haar achternamen houden maar ook die van de partner erbij, hoe zou dat opgelost worden? Neem aan dat er ook wel een limiet zit aan het aantal achternamen?
Ik vind het zelf lastig, er is geen man in de relatie dus we weten niet echt wiens achternaam we aannemen. Maar ik denk dat ik liever 1 achternaam heb dan een dubbele, en liever mijn eigen Maar goed, we zijn nog lang niet bij het trouwen dus hebben nog nadenktijd
Ik ben team: ‘Geef je kind de achternaam die jullie willen waar mogelijk’; de realiteit is dat tot nu toe de meeste mensen (nog) naar hun vader genoemd worden.
(Wilde alleen zeggen dat het mij niks uitmaakt dat ik niet dezelfde achternaam heb als mijn kind. Niet dat iemand dat boeit waarschijnlijk haha)
Hebben jullie na het drinken van melk/zuivel ook altijd zo een slijmerig gevoel in je keel en mond
- Nee waar heb je het over
- Ja
0 stemmers
In Spanje (waar vrijwel iedereen een dubbele achternaam heeft) geef je maar één van je achternamen door aan je kind. Gebruikelijk is vader naam - moeder naam en alleen de naam van de vader doorgeven, maar volgens mij mag je tegenwoordig zelf kiezen welke volgorde en welke naam je doorgeeft.
Mijn vriend is Spaans dus mocht ik ooit kinderen met hem krijgen dan zou ik ook wel een dubbele achternaam willen geven. Maar vind ook wel een beetje dat je de keuze dan doorschuift naar je kind, want als hij/zij later kinderen krijgt moet hij/zij inderdaad ook weer gaan beslissen welke naam hij/zij doorgeeft.
Maar dat heb ik wel bij meer drinken! Wel vooral bij zuivel.
@NInja ja dit is hoe het dan ook hier in NL zou worden! Dus altijd max 2 achternamen en het laatste wat ik heb gelezen is dat je dan zelf inderdaad mag kiezen welke je laat vallen.
oh wat goed haha, thanks! Ik was idd al bang dat het lang ging duren, jammer want dan wordt het bij ons ook een discussie die nog gevoerd moet gaan worden…
Stel dat net na de geboorte van jullie kind wordt ingevoerd, zou je het dan willen wijzigen? (of het mogelijk weet ik niet eens, zal wel weer niet…)
Ja ik vraag me af hoe kut je je zou voelen als je kind jouw achternaam opgeeft. En of dat niet zielig is voor dat kind om te kiezen
Officieel/op papier wel. Dan was het Voornaam -Naam partner Meisjesnaam Maar ze noemde zichzelf (aan de telefoon, nieuwe mensen) gewoon nog ‘Voornaam- Eigen achternaam’ en bij bedrijven (telefoon/goede doelen) stond ze ook met eigen achternaam ingeschreven.