Denk het zelf wel!
Ik heb zelf best wel wat ADD trekken en ben vaak een beetje dromerig of druk in Mn hoofd en doe daarom dingen niet met volle aandacht. Ik vergeet echt bijna standaard dingen mee te nemen (vandaag een vork die ik nota bene had klaargelegd), wat mensen gezegd hebben als ik druk in Mn hoofd zat of zelfs regelmatig waar ik mee bezig was en ik laat ook veel dingen ergens liggen.
Aan de andere kant kan ik feilloos reproduceren wat iemand een week geleden tegen me gezegd heeft in een ruzie (volle concentratie) of wat ik heb gelezen als ik iets interessant vind (hyperfocus). Mensen zijn zelfs altijd onder de indruk van mijn geheugen terwijl ik hard zuig in die voorbeelden die jij noemt. Had pas zelfs een theorie gehoord dat je een werk/denkgeheugen hebt en opslaggeheugen en dat die niet echt naast elkaar werken.
En als je het druk hebt/stress hebt heb je letterlijk veel aan je hoofd en ben je constant met meer dingen tegelijk bezig waardoor je geen echte focus hebt. Wordt meestal echt beter als het weer wat rustiger wordt. Zie je bijvoorbeeld ook bij mensen met psychische klachten zoals burn-out. Die zijn soms zelfs bang dement te worden, maar het trekt meestal bij als ze wat meer herstellen.