Stel je persoonlijke vraag #8

Als het over eten en ouders gaat:

Kookten jouw ouders gezond? Veel groeten, weinig vet, vers, weinig vlees etc.

• Ja
  • Meestal wel
  • Soms
  • Meestal niet
  • Nooit

0 stemmers

Zou jij zeggen dat nu gezonder kookt dan je ouders?

• Ja
  • Ongeveer gelijk
  • Nee
  • Ik kook nooit

0 stemmers

Oke nog een vraagje over ouders enz. Bij mij thuis was het zo dat ik niet zomaar eten uit de kast mocht pakken en zomaar tussendoor een tosti bakken ofzo mocht ik echt niet. Maar ik zag ook wel vrienden bij wie het thuis normaal was om gewoon van alles te pakken zonder te vragen. Hoe was dit bij jullie?

• Ik mocht altijd eten (pakken) wanneer ik dat wou
  • Ik mocht niet zomaar eten (pakken) wanneer ik dat wou

0 stemmers

Wij mochten alles pakken maar hadden nooit chips of snoep ofzo. Als vriendinnen om iets lekkers vroegen bracht ik een winterpeen :rofl:

28 likes

Wij hadden altijd wel koekjes enz maar mijn ouders waren best wel streng als het om snoepen enz ging. :frowning_face:

Dingen als boterham, fruit en stukje kaas ofzo mochten we wel gewoon pakken. Frisdrank (als dat er was), snoep, koek en chips moesten we wel vragen. Vraag t nog steeds als ik thuis ben :sweat_smile:

14 likes

Zaterdag was altijd patatdag! (van de snackbar, heb nog nooit een frituur gehad)

T/m ongeveer het eind van de basisschoolleeftijd vroeg ik altijd of ik iets mocht pakken. De regel was altijd voor 10:00 en na 17:00 geen snoep of koek (maar soms versoepelde m’n moeder die regel wel :yum:) We hadden altijd wel wat lekkers in huis, we hebben nog altijd een aparte snoep- en koekjeskast.

1 like

Ik heb gestemd dat ik gezonder eet omdat mn moeder echt nog veel uit pakjes eet. Door mij heeft ze dat eigenlijk iets verminderd. Wij aten vroeger gewoon spaghetti met gehakt, saus uit een pakje (zon poeder waar je water bij doet) en kaas. Geen tomaat te vinden. :sweat_smile:

3 likes

Brood en fruit mochten we pakken, chips niet maar dat aten we ook echt maar één keer per week, net als frisdrank. Snoep en koek keek ik niet echt naar om. Ik zette wel eens stiekem de doos vlokken aan m’n mond haha.

Waar ben jij geweest of zou jij heen willen in de VS?

• Miami
  • New York
  • Washington
  • Las Vegas
  • Hollywood
  • San Francisco
  • Ik ben nog nooit op bovenstaande plekken geweest en wil er ook niet heen

0 stemmers

Mijn moeder kon totaal niet koken, het is een wonder dat ik zonder scheurbuik m’n 18de verjaardag heb gehaald. Het hielp ook niet dat m’n broertje en ik helemaal niks lekker vonden natuurlijk, achteraf snap ik wel dat ze zich er vaak makkelijk van af maakte. Op vrijdag gingen we standaard uit eten en op zondag hadden we vaak stokbrood met allemaal restjes broodbeleg en groente, aka de ijskast moest leeg.
M’n vader is een keukenprins in precies 3 dingen; echt Chinees, authentiek Indonesisch en bbq. Die eerste 2 omdat hij in verschillende buitenlanden is opgegroeid en het gezin een Chinese kok had en heel lang in Indonesie heeft gewoond. Bbq omdat hij ook een tijd in Amerika zat en daar bij pit masters in de leer is gegaan, er zal dus ook nooit een suf hamburgertje van de bbq komen, altijd flinke stukken vlees waar hij een volle dag mee bezig is.

Ik heb zelf pas leren koken (en eten eigenlijk, ik vond als kind echt alles vies) toen ik als au pair werkte bij een Italiaans gezin waar 2 keer per dag uitgebreid gekookt werd. Inmiddels heb ik een koksdiploma en werk ik met eten, niet meer in de keuken gelukkig maar in m’n vrije tijd kook ik nog steeds graag. En vooral met veel groente!

37 likes

Ik ben in Miami geweest en dat was echt mijn leukste vakantie ooit! En de zee is zo warm, lijkt alsof je door iemands plas loopt

19 likes

Toen ik naar de middelbare school ging waren mijn ouders minder thuis en was er minder controle, daarvoor was eten veel duidelijker gestructureerd en was het niet de bedoeling om zomaar alleen iets te eten.

New York, Miami en Washington zijn toevallig echt de enige drie steden in de VS waar ik geweest ben, andere plekken zou ik graag heen willen. We denken er nu over om volgend jaar door de VS te gaan reizen voor zo’n twee maanden.

3 likes

Hahaha wauw ik ben de enige die op nooit heeft gestemd :o mijn ouders eten niet ongezond, maar gewoon weinig gevarieerd en vaak salade ipv warme groenten. En ook heell veel goedkoop/kant en klaar vlees en ook wel groenten uit potjes. Dus ik vind het ook weer niet gezond. Denk gewoon normaal? Of is dat gezond?

Voelt goed he

Toen mijn ouders nog samen waren was het eten al vrij ongezond. Veel frituren, veel zout, weinig groente, weinig variatie. Toen mijn ouders uit elkaar gingen ging mijn moeder alles ik boter bakken totdat het bijna zwemt in een boter jus en mijn vader kookt wel gezond maar ik moet daar altijd ik veeeel te grote porties eten

Mijn moeder kookte extreem gezond. Zo gezond dat het vaak droog en/of niet zo lekker was. Wel veel groenten en dat vind ik nog steeds wel echt lekker, maar bijvoorbeeld heel weinig saus of kruiden, sowieso geen zout.

En als er dan in de krant durfde staan dat “de gemiddelde Vlaming te weinig groente/fruit/… eet”, dan ging ze nog een vitesse hoger daarin. Terwijl wij volgens mij het gemiddelde al een heel stuk naar het gezonde optrokken :joy:. Of als we een gaatje hadden bij de tandarts of als hij een of andere opmerking over voeding maakte.

Toen ik op kot ging, leefde ik me helemaal uit met kruiden, saus en boter, haha.

1 like

Uv-a (die uv waar je kanker van kunt krijgen en zorgt voor huidveroudering) komt ook door t raam. Dus als je bij een raam zit, beter wel insmeren!

2 likes

Mijn ouders zorgden ervoor dat dat brood gewoon niet kwam zodat je ook niet in de verleiding raakte

2 likes