Stel je persoonlijke vraag #8

Ik sla op mijn trom pompom

2 likes

Was zo’n fan van deze film omg
Met die vader die zo warrig was en die moeder die er nooit was want ze moest opera zingen

Ik heb iets van jou, jij weet wel wat

30 likes

Dan is het niet dezelfde haha!

1 like

Anders: een vis :’)

2 likes

Ik spreek vloeiend Engels, maar moet echt altijd even schakelen en het duurt altijd sowieso een paar minuten voordat ik iets weer vloeiend spreek haha dat is altijd zo stom. Laatst begon iemand ineens in het Engels tegen me te praten en kon alleen maar yes en no brabbelen en toen dacht ik echt jeez August je spreekt prima Engels :woman_shrugging:

8 likes

Ik denk dat dat altijd wel zo is met talen. Mijn ouders spreken vloeiend Duits en Spaans en ik weet nog zo goed dat we een keer bij de Duitse bakker waren en mijn vader per ongeluk telkens in het Spaans antwoordde. En die vrouw echt zo; hehhhhhh :face_with_monocle:

Iiiiiiik ben pas zes

3 likes

Schakelen tussen talen vind ik ook lastig en ik kan er ook angstig van worden. Vooral als je bijvoorbeeld een hele dag of meerdere dagen alleen in het Engels hebt gecommuniceerd en verder niks in het Nederlands hebt getypt, of in een andere taal hebt gelezen. Ik moet dan in mijn hoofd snel bijvoorbeeld Nederlands praten en dat herhalen zodat ik idd niet iets in het Engels bestel of vice versa.

3 likes

Ik was dus ook zo’n fan van deze film dat ik m’n zoontje vernoemd heb naar de hoofdpersoon haha. Ik lees het boek nu voor aan hem, ook erg leuk!

12 likes

Ik vind wisselen van talen ook lastig! Ik denk dat dat wel vaker een “probleem” is, zeker als je meer talen spreekt. Ik spreek in principe 5 talen, zeker niet allemaal even vloeiend, hoor, maar ook wel een stuk meer dan beginner-level, zeg maar, dus ik vind wel dat het telt. Alleen vind ik het soms best belachelijk als mensen dan onverwachts overschakelen naar 1 van die talen die ik “beweer” te spreken en ik met m’n mond vol tanden sta. Dan voel ik me zo’n oplichter, haha. Ik kom pas echt weer op niveau na enkele dagen in die taal “geleefd” te hebben.

En 3 talen min of meer tegelijk/naast elkaar lijkt mijn maximum. Ik vergat zelfs Nederlands, toen ik langere tijd enkel Engels, Spaans en Frans sprak. Soms lopen de talen in elkaar over, dan kan ik bv. niet op een woord of uitdrukking komen in 1 taal, maar wel in 3 andere :joy:. En wat ik ook heel vaak heb, is dat ik een bepaald woord prima versta, maar als er om een vertaling of uitleg gevraagd wordt, ik het niet kan vertalen. Dan denken mensen ook vaak dat ik het woord niet ken, terwijl ik echt wel weet wat het betekent. Het voelt altijd een beetje idioot.

4 likes

Mijn Duits werd echt pas vloeiend na een biertje of 4-5 toen ik hier net woonde, en dat zijn dan halve liters (uiteraard, want Duitsland), dus niet echt een lage dosis. Inmiddels spreek ik het overigens ook gewoon vloeiend zonder alcohol :sweat_smile::grin:

7 likes

Wat betreft schakelen, schakelen tussen Nederlands en Engels ging sowieso altijd wel goed, maar met Duits vond ik het wel lastig. Totdat ik met collega’s ging werken die amper Engels spraken en ik wel moest (want snel antwoord nodig, want klanten aan de telefoon), nu kan ik vrij moeiteloos schakelen tussen de drie. Moest laatst in een sollicitatie die in het Duits was ineens in het Engels overschakelen en dat ging vlekkeloos (maar ze hebben me toch niet aangenomen :disappointed:)

Het liefst ga ik naar buiten en op zoek naar de meeste bliksemschichten. Maar mijn vriend verbiedt het me omdat ie het te gevaarlijk vind, maar eigenlijk ben ik zo’n tornadohunter maar dan van onweer.

17 likes

Als je, net als ik, heel erg bang bent voor onweer. Wat vind je zo eng / wat maakt je bang?

• Inslag
  • Kortsluiting
  • Brand
  • Zelf geraakt worden
  • Het gedonder
  • De flitsen

0 stemmers

Ik vul dus echt alles in, wens me succes zo

Ik schrik altijd van elke flits.

Ik ben binnen meestal dus alleen zelf geraakt worden heb ik niet aangekruist :see_no_evil:. Sterkte :fearful:

Ohja goeie, erbij gezet!

Ik kreeg er altijd de zenuwen van, maar heb er net voor het eerst van genoten. Lichten uit en gordijnen open, was oprecht leuk haha :’)

Hou nog steeds niet van hard gedonder trouwens, maar dat valt voor mij in hetzelfde rijtje als vuurwerk en ballonnen. Haat ik allemaal.

2 likes

Ik vond het altijd al eng! Het werd bij mij echt totale angst toen ik een hele zomer bij mijn oom en tante op de zolder heb gelogeerd en er een week nadat ik weg op die kamer is ingeslagen
 Halve huis in een nacht verbrand. Ik lig zo dus echt te janken in bed met alle stekkers etc eruit.

Geeen idee, maar het stelt mij gerust. Ik ben echt helemaal in paniek met onweer dus doe vast meer gekke dingen.

1 like