Ja sorry ik vind dit veel te vrijblijvend hoor. Ja, we leven in een maatschappij waarin je op dit gebied vrij bent om je eigen ‘persoonlijke’ keuze te maken. Dat betekent alleen niet dat beide keuzemogelijkheden even goed zijn. Geen vlees is gewoon beter dan wel vlees eten, zo simpel is het. Bovendien: hoe persoonlijk is een keuze als het gevolgen heeft voor de hele maatschappij?
Vlees opdringen aan een vegetariër is echt niet te vergelijken met vega eten opdringen aan een omnivoor. Ten eerste: vlees is maar één van de vele dingen die een omni eet, als je toevallig bij deze ene maaltijd dat ene element niet krijgt is er helemaal niks aan de hand. Ten tweede: mensen hebben ontzettend goede, principiële redenen om vegetarisch te eten. Ik heb nog nooit in mijn leven een weloverwogen principieel argument gehoord om wel vlees te eten. De enige argumenten die ik daarvoor hoor hebben te maken met het feit dat mensen vlees lekker vinden of gewend zijn om het te eten (bijvoorbeeld bij een barbecue).
En come onnnn we hebben het hier over een barbecue waarvoor je uitgenodigd wordt, waar je gratis allemaal lekker eten voorgeschoteld krijgt. Hoe kun je dat nou weer opdringerig vinden? Dan heb je je prioriteiten echt niet helemaal op orde hoor.