Stel je persoonlijke vraag #8

@Luzarl Als bonus krijg je mijn recept voor saté er nog bij :slight_smile: Heeft het heel goed gedaan bij omni’s op de bbq afgelopen weekend!

Vega sate recept, indonesische stijl

1 blok tempeh in blokjes of 2 pakken vega kipstukjes

Voor de marinade:

1 eetlepel uienpoeder
1 eetlepel knoflookpoeder
1,5 theelepel gemalen koriander
0,5 theelepel gemalen komijn
0,5 theelepel gemberpoeder
0,5 theelepel laos
6 eetlepels ketjap manis
1,5 theelepel citroensap
1,5 theelepel suiker
beetje zwarte peper
1 eetlepel zonnebloemolie

Gewoon alles mengen en marineren en dan op spiesjes rijgen. Marineren hoeft ook niet heel lang, 30 min is voldoende, langer is lekkerder.

Ik maak altijd een pot van de droge ingredienten en dan hoef ik er alleen maar de olie, ketjap en citroensap bij te doen als ik wat wil eten.

33 likes

Ik zou zelf op voorhand wel even balen (love de smaak van BBQ vlees), maar zou snel kunnen schakelen en er alsnog van genieten

3 likes

Gewoon niks zeggen en ze stiekem vleesvervangers voorschotelen :stuck_out_tongue:

7 likes

Maar het is toch geen big deal om iets anders te eten dan wat je verwachtte? Het is haar feestje dus dan eet je toch gewoon wat er is en dat weten gasten ook lijkt me, daar hoef je van tevoren toch geen verwachtingen bij te hebben?

8 likes

Hm ja maar als je weet dat je vriendin vegetarisch eet dan verwacht je niet dat zij vlees gaat maken neem ik aan? Ook al is het een BBQ. Ik zou daarbij gewoon zoiets hebben van dat is het probleem van de gasten, ik vind het geen taak van @Luzarl om moeilijke eters mentaal voor te bereiden op vegetarisch eten tbh. Wel naar als je daarvan in paniek raakt uiteraard.

12 likes

Maar dan zeg je toch gewoon dat het eten ‘vega bbq’ is en dan is er niets aan de hand toch?

20 likes

Ik krijg echt de kriebels van wat hier gezegd wordt. Je wordt uitgenodigd op iemands verjaardag en krijgt daar gratis eten. That’s it. Wees blij en dankbaar.

35 likes

Het gaat me niet om hoe het gezegd wordt. Maar wat er gezegd wordt.

4 likes

Haha ja dit is eigenlijk wel gek. Dat je dit ook echt niet kan maken, en andersom wel natuurlijk. Snap het goed hoor en ben ook allergisch voor van die vleesminnende mensen die dan zeggen ‘nOu Ik KAn gEeN gROenTe eTEN’ (groente zijn natuurlijk geen levende dingen) maar als je het omdraait is het argument ‘jouw feestje’ dus eigenlijk niet zo geldig

1 like

Het verschil is dat vegetariërs en veganisten over het algemeen weten wat ze bij een bbq kunnen verwachten en het of navragen of zelf iets meenemen. Ik denk ook dat er een verschil is tussen het weglaten van iets ( vlees) en het opdringen van iets.

28 likes

echt, ik verwacht bij mijn vegetarische vrienden echt geen vlees, ook niet bij een bbq, en misschien is het wel een beetje raar maar ik associeer een bbq niet meteen met hele lappen vlees en aardappelsalades.

1 like

Ik vind het idd ook iets anders. Achter vegetarisch eten zit ook vaak een idee, bijvoorbeeld dierenleed. Ik vind het dan niet van iemand te verwachten dat hij/zij alsnog vlees gaat kopen voor anderen als het idee erachter is dat ze niet willen meewerken aan meer dierenleed.

16 likes

Ligt er denk ik aan hoe het normaal gaat als je met die vegetarische vrienden eet. Als je normaal wel vega hebt en nu ineens niet, dan is het raar als je het niet zegt (zelfde voor een vegapersoon die normaal wel vlees maakt en nu niet). Als je normaal überhaupt niet met die vrienden eet, dan geven ze vast zelf aan dat ze vega zijn en vragen ze of ze iets mee kunnen nemen.

In mijn kennissenkring is het trouwens wel opvallend dat vegetariërs nooit echt klagen als ze hun eigen eten moeten meenemen naar een bbq of picknick, terwijl vleeseters daar juist wel over klagen

6 likes

Haha ja nee het is natuurlijk ook echt iets anders, dat bleek toch ook wel uit m’n berichtje dat ik dat vond? Maar vond de vergelijking die @HvO maakte wel grappig omdat je ‘m andersom dus echt niet kan maken

3 likes

Waaruit bestaat jouw ‘output’ op je werk?

• Offline teksten (bijvoorbeeld beleidsteksten of rapporten)
  • Online teksten (bijvoorbeeld teksten voor op een website)
  • Iets met cijfers (excel-bestanden, begrotingen etc.)
  • Iets met stilstaande of bewegende beelden (fotografie, posters ontwerpen etc.)
  • ICT-producten die niks met beeld of tekst te maken hebben.
  • Een dienst (bijvoorbeeld een knipbeurt of consult)
  • Klant helpen met het verkrijgen van een product of dienst (bijvoorbeeld helpen afrekenen, bezorgen of serveren)
  • Anders

0 stemmers

Je eerste interpretatie is juist, maar het gaat dan meestal niet om iets dat georganiseerd is door 1 persoon, maar meer ‘we gaan met z’n allen barbecuen en een paar mensen doen boodschappen’. Als er dan vegetariërs boodschappen doen, dan kunnen vleeseters wel vlees meenemen. Ze vinden het wel onzin dat dat ‘moet’ omdat ze het bij de standaardboodschappen vinden horen. Meestal is er trouwens wel van alles wat hoor.

1 like

Nouja als je met z’n allen bbq’t en de helft eet vlees en de andere helft eet vega en toevallig doet de vega helft boodschappen dan is het toch niet mega gek om er vanuit te gaan dat zij ook wat vlees meenemen? Dat doen andersom de vleeseters ook voor de vega’s? Of zeg ik nu iets heel raars? Ben helemaal voor meer vega en je hoeft echt niet altijd vlees te eten maar is het dan heel gek om wel vlees mee te nemen als je daar zin in hebt?

Edit: ik snap trouwens dat als je veganist bent of vega omdat je heel erg tegen dierenleed bent dat je je dan niet comfortabel voelt bij het kopen van vlees. Maar ik heb veel vrienden die of flexi zijn of het voornamelijk doen voor hun eigen gezondheid of het milieu en dan is dit nooit een probleem :woman_shrugging:

2 likes

Informatie in kinderen hun hersenen :upside_down_face: Hoop ik dan maar.

4 likes

Nee helemaal niet raar, dat is ook wat er bijna altijd gebeurt hoor! Maar als het om de een of andere reden anders loopt, dan klagen de vleeseters meestal harder dat ze zelf nog even iets moeten halen dan de vegetariërs

Ziet er wel uit als handige nachtjapon voor als ik weer keertje in het ziekenhuis lig. Maar verder? Nee haha.

2 likes