Stel je persoonlijke vraag #8

Mensen kunnen wel echt flippen van een gebrek aan vlees… heb weleens meegemaakt dat bij een vegan kerstdiner iemand een bak kippenpootjes had meegenomen. :thumbsup:

1 like

Ja nee helemaal mee eens, IK voel me dan ook niet beperkt. Maar mijn punt is dat er dus mensen zijn die dat wel erg vinden (wat je daarvan verder vindt heeft er niet zoveel mee te maken). En mijn punt is ook dat mensen hier soms zo heftig reageren alsof ze zich niet kunnen voooorstellen dat iemand anders denkt dan zij en dan veel bijval krijgen van anderen (dus de forumbubbel haha)

3 likes

Deze is wel mooi ironisch in deze discussie. Mensen stoppen juist met het eten van vlees doordat ze er voor kiezen niet alleen vanuit zichzelf te denken.

En om inhoudelijk op je post te reageren, ik leef in dezelfde wereld als jij en weet ook dat vegetarisch (laat staan veganistisch) eten voor de meeste mensen absoluut niet de norm is. In real life ben ik ook best wel mild tegen mensen. Ik begrijp heel goed dat het lastig om dingen aan te passen die je je hele leven als normaal hebt gezien. Vooral als de maatschappij waarin je leeft en bent opgegroeid deze dingen ook als de normaalste zaak van de wereld lijkt te zien.

Waarom ik hier nu alleen zo fel reageer is omdat mensen echt bullshitargumenten lopen te verkondigen. Je hebt het recht om ervoor te kiezen vlees te blijven eten, maar geef dan gewoon eerlijk toe dat je weet dat het niet oke is, maar dat het je (nog) niet lukt om je eigen gedrag aan te passen. Of desnoods dat je daar geen zin in hebt.

Maar als mensen van dat slappe gelul beginnen over keuzevrijheid (het is een persoonlijke keuze, mensen hebben hun eigen argumenten, iedere keuze moet gerespecteerd worden) of over vrijheid van meningsuiting (ja dit vind ik gewoon, ik heb recht op mijn eigen mening en hoef me niet te verantwoorden) word ik echt gek. Niet alleen in deze discussie, maar in alle ethische discussies.

19 likes

Misschien is dit dan waar we van mening over verschillen, want ik vind gewoon niet dat een vleeseter zich hoeft te verantwoorden tegenover een vega waarom hij/zij bepaalde keuzes maakt. Net als dat andersom niet hoeft (en ik wéét dat vega/veganisten zich juist heel vaak moeten verantwoorden en dat dit daarom misschien het frustrerende is). Je hoeft toch niet van élke ‘slechte’ keuze in je leven te vertellen waarom je nog moeite hebt met veranderen of wat dan ook. Oh je zit niet bij een eco friendly bank? Je koopt primark kleding? Je koopt groente in plastic? Je vliegt voor 1 week naar bali? Je gebruikt weleens ‘gay’ als scheldwoord? Je hebt kinderen? Kun je verantwoorden waarom je nog kinderen krijgt terwijl je weet dat het zo slecht is voor de wereld?

Nee, ik vind dat gewoon niet nodig, sorry. Het is heel goed dat jíj iets doet wat goed is voor de wereld, maar dat betekent niet direct dat iedereen dat ook moet doen, ook al wil je het nog zo graag.

23 likes

Hoe vaak eet jij chocolade

• (bijna) elke dag
  • circa 3 keer per week
  • 1 keer per week
  • 1-2 keer per maand
  • minder dan 1 keer per maand
  • nooit

0 stemmers

Hoe vaak eet jij snoep? (chocolade niet meegerekend)

• (bijna) elke dag
  • circa 3 keer per week
  • 1 keer per week
  • 1-2 keer per maand
  • nooit

0 stemmers

Hoe vaak eet jij koek?

• (bijna) elke dag
  • circa 3 keer per week
  • 1 keer per week
  • 1-2 keer per maand
  • nooit

0 stemmers

Ja dit inderdaad, ik heb ook wel wat (extended) familie die echt vleeseters zijn, zeker voor een barbecue en ook nog wel vaak vermelden dat ze een stukje vlees missen (ook wel een paar die tegen mij of mijn moeder zeggen “goh je kookt zo lekker ik mis het vlees helemaal niet!” dus het is niet allemaal kommer en kwel). Maar ik ben sinds m’n 15e/16e vega, dus als je nog verwacht dat ik je vlees voorschotel ben ik ook gewoon teleurgesteld in hoe slecht je me kent :")

2 likes

Nee oke, eens. Je hoeft niet heel blij met jezelf te zeggen dat je kinderarbeid zo goed vindt en daarom dus fast fashion koopt, zelfde geldt voor vlees. Maar dat is wat anders dan dat je dan altijd maar door het stof moet van ‘sorry dat ik niet zo woke ben als jullie vega’s’ en die indruk kreeg ik een beetje van @Violoncello’s post (misschien dat jij dit niet bedoelde!)

Het moeilijkste aan ergens tegen strijden, al is dat nu de vleesindustrie of seksisme of racisme dat er altijd mensen zullen zijn die niet begrijpen waarom je ervoor strijdt. Maar je kunt niet van die mensen verwachten dat ze zich constant slecht voelen over hun acties.

Dit is ook wel iets wat ik zelf lastig vind hoor! Aan de ene kant denk ik dat het belangrijk is om mensen er wel op aan te spreken als ze iets doen wat jij echt niet vind kunnen, anders gaat er nooit iets veranderen als het gaat om grote maatschappelijke kwesties (het klimaatprobleem, feminisme, racisme, discriminatie en ga zo maar door). Aan de andere kant kan het ook best wel verlammend werken als er op alles wat je doet commentaar komt omdat het nóg beter kan.

Ik ben me er ontzettend van bewust dat ik ook geen perfect mens ben, maar ik heb persoonlijk juist heel veel geleerd van zulke discussies. Om even bij het eten van dierlijke producten te blijven: door de discussies en gesprekken hierover op het forum (egf) ben ik me hier in gaan verdiepen en heb ik uiteindelijk besloten plantaardig te gaan eten.
Ook over andere aspecten van duurzaamheid, maar bijvoorbeeld ook over feminisme heb ik ontzettend veel geleerd op het forum.

Om dan heel vrijblijvend te zeggen dat iedereen maar gewoon zijn eigen keuze moet maken en dat je jouw persoonlijke keuze niet aan mensen mag ‘opdringen’ vind ik best wel kwalijk. Volgens mij is dat hét recept om een maatschappelijk probleem in stand te houden, over welk probleem het ook gaat.

Dus ja, als iemand homo als scheldwoord gebruikt zeg ik daar wat van. Als iemand een vrouwonvriendelijke of racistische opmerking maakt zeg ik daar wat van. Of het nou hier is of in real life. Niet omdat ik mensen op het matje wil roepen, niet omdat ik me beter voel, simpelweg omdat sommige dingen gewoon niet oke zijn.

7 likes

Hoe vaak doe je boodschappen?

• 1× pw
  • 2-3x pw
  • vaker dan 3x
  • iedere dag
  • om de week

0 stemmers

Boodschappen doen is leuk

• Nee
  • Ja
  • Soms
  • Alleen in het buitenland

0 stemmers

Nee maar dit zeg ik ook niet! Ik ben zelf ook activistisch op feministisch gebied en LHBTQ rechten bijv en zal er zeker wat van zeggen als ik iets hoor wat niet ok is. Maar als iemand dan vervolgens zich niet wil veranderen, dan kan ik - vind ik - niet van iemand verwachten dat hij/zij zich verantwoord aan mij. Ik bedoel, wie ben ik om te zeggen dat iemand anders z’n leven verplicht anders moet leven als ie dat zelf totaal niet inziet. Je kunt hooguit iemand stapje voor stapje iets in laten.

1 like

Eens! Ten eerste hoeven mensen zich niet aan mij persoonlijk te verantwoorden, het is niet alsof ik god ben ofzo. Ten tweede lijkt het me een ontzettend onzinnige bezigheid om mensen die geen zin hebben om te veranderen steeds maar op het matje te gaan roepen.

Maar ik denk ook wel weer: het klimaatprobleem is een enorm grote maatschappelijke kwestie, een wereldwijd probleem zelfs. Volgens mij houdt het individualisme in onze maatschappij zulke problemen ook behoorlijk in stand. We vinden het super belangrijk dat iedereen zijn eigen keuze maakt, we vinden dat we ons niet tegenover anderen hoeven te verantwoorden, we vinden dat anderen onze persoonlijke keuze moeten respecteren. Misschien zou het beter zijn als we juist wel wat meer verantwoordelijkheid tegenover elkaar zouden voelen. En wellicht hoort het elkaar ter verantwoording roepen daar ook wel bij, ik weet het niet.

Daarbij, als je naar de geschiedenis kijkt zie je dat er behoorlijk wat voor nodig is geweest om grote maatschappelijke problemen aan te pakken. Kijk bijvoorbeeld naar de slavernij: als mensen niet onophoudelijk, tot zeurens aan toe hier een punt van hadden gemaakt was er nooit verandering gekomen.

Weet wel dat ik me absoluut niet verheven voel ofzo op het moment dat ik door blijf zeuren over een dergelijke kwestie.

Ik vind het zelf in ieder geval (zoals ik eerder ook al zei) heel lastig om hier een balans in te vinden, je wilt bij je principes blijven omdat je daar ontzettend goede redenen voor hebt, maar je wilt tegelijkertijd ook niet dat je acties een averechts effect hebben omdat je de indruk wekt star te zijn of je zelfs verheven te voelen.

4 likes

Nooit meer werken (maar wel een redelijk inkomen) of nooit meer vakantie (alleen weekenden vrij)?

• nooit meer werken
  • nooit meer vakantie

0 stemmers

Ik vind dit echt onvoorstelbaar. Ik vind het eigenlijk al gênant dat je je eigen eten mee moet nemen naar een etentje. Dan zou ik me al kapot schamen. Maar dat ze dan ook echt nul alternatieven hebben en je zelfs de sla niet kan eten begrijp ik helemaal niet. Een etentje of een bbq geef je toch ook om je gasten te plezieren en entertainen?

5 likes

Juist NIET in het buitenland, elke keer als ik een tijd in het buitenland woon haat ik mijn leven de eerste maanden elke keer in de supermarkt omdat ik gewoon niks kan vinden?! Nederlandse supermarkten hebben toch wel globaal dezelfde volgorde/indeling, in het buitenland raak ik totaal van slag hahahaha

Nee, maar mijn vader wel en het zit sowieso heel erg aan zijn kant van de familie. Ik prik mezelf wel eens in de zoveel tijd om het in de gaten te houden.

Aan welk zelfdestructief gedrag heb jij je in het verleden of nu (met regelmaat) schuldig gemaakt? Het gedrag moet wel zelfdestructief zijn (geweest) in de zin dat dit gedrag je eigen geluk significant in de weg staat/stond.

• Alcohol drinken
  • Drugs gebruiken
  • Te veel eten
  • Te weinig eten
  • Dwangmatig sporten
  • Automutilatie
  • Extreem negatieve gedachten hebben
  • Geliefden opzettelijk pijn doen
  • Giftige relaties in stand houden
  • Mensen op afstand houden
  • Extreem uitstellen
  • Dwangmatig poetsen
  • Zelfmedelijden hebben/slachtofferrol aannemen
  • Emoties onderdrukken
  • Lichamelijke zelfverwaarlozing
  • Ander destructief gedrag
  • Ik heb nooit zelfdestructief gedrag vertoond

0 stemmers

Kan er maar 5 niet aanvinken :sweat_smile: Gelukkig wel allemaal in het verleden

Zelfs als je de kaart maar 4x gebruikt heb je het er waarschijnlijk al wel uit kunnen halen. Enkele entree voor bijv. Van Gogh is al 19. Dus voor de twijfelaars: doen.

3 likes

New yorkse curry worst aub :smirk::smirk:

1 like

Boe. Berliner Currywurst > alle andere currywurst (maar Bratwurst is stiekem wel lekkerder).

1 like