Ik had laatst een roze kaartje opgestuurd naar vrienden met een jongensbaby en toen ik daar was zag ik op de kast alleen maar blauwe / groene wenskaarten staan en de roze kaart van mij haha.
Heb al eens gewildkampeert! Was best leuk eigenlijk. Meerdere keren zelfs.
N.a.v. dit artikel: https://www.volkskrant.nl/cs-be718ff57
Als je basisschoolgaande kinderen hebt, gaat/gaan jouw kind/kinderen naar een vrije school?
- Ja
- Nee
- Ik heb geen kinderen op de basisschool maar stemde perongeluk
0 stemmers
Heb je geen kinderen, of zijn jouw kinderen jonger, zou je jouw (eventuele) kinderen naar een vrije school sturen?
- Ja
- Nee
- Weet ik (nog) niet
0 stemmers
Ik had een HP en ik vond het erg tegenvallen. Je gebruikt het misschien de eerste maanden en dan niet meer. Het is als tablet te ābulkyā en het scherm wordt sneller vies en leek ook minder scherp. Ik ga ervan uit dat de 2 in 1 laptops nu wel beter zijn, maar zelf zal ik er nooit meer eentje kopen.
Ik zou dan toch voor een normale laptop gaan.
Ik heb een HP pavillion x360. Heb 'm gekocht als laptop met als bijkomend voordeel dat ik 'm kan dubbelklappen en als tablet kan gebruiken.
Het touchscreen vind ik superhandig en gebruik ik regelmatig, maar het dubbelklappen tot tablet doe ik eigenlijk nooit.
Heb jij op een vrije school gezeten?
- Ja
- Nee
0 stemmers
Het enige nadeel vind ik dat je met het systeem van dezelfde leerkracht al die jaren, echt heel erg geluk (ik) of pech (mijn broer) kan hebben. Ik heb al die jaren echt veel beter onderwijs gehad dan mijn broer en dat is dan wel heel bepalend voor hoeveel je leert gedurende je basisschoolperiode.
Verder ben ik dus zelf naar zoān school gegaan en zou ik mijn hypothetische kinderen er 100% zeker ook heen doen.
Dit doet me denken aan mijn eigen basisschool, hebben jullie op een Montessorischool gezeten?
- Ja
- Nee
0 stemmers
Op de een of andere manier vind ik dat artikel een beetje apart. De vrije school wordt gereduceerd naar iets waarbij je stom over brandende takken heen springt.
Zou trouwens overwegen om mijn kind naar een ander soort onderwijs te doen dan het reguliere basisonderwijs, maar dat kan ook montessori of jenaplan zijn. Al heb ik zelf nul discipline, en ben benieuwd of dat (in)direct verband houdt met die manier van lesgeven.
Edit: vind het wel nog altijd grappig dat op een vrije school de juf ājuffieā wordt genoemd, moest een beetje lachen toen ik dat een oppaskind Ć©n haar ouders voor het eerst hoorde zeggen.
Ja hier dacht ik zelf ook aan. Ook kan je dan geluk/pech hebben met de klas waar je in zit. Stel je wordt gepest en dit gaat jaren door
Ik begrijp wel wat je bedoelt. Bij mij in de buurt zijn niet echt vrije scholen, kwam er pas achter dat het bestond toen klasgenootjes op de middelbare school vertelden dat ze daar naartoe waren gegaan. Dus ben vooral benieuwd waarom mensen ervoor kiezen hun kinderen naar zoān school te sturen ipv reguliere onderwijs!
Mijn dochter gaat sinds kort naar de vrije school, mān zoontje over 2 jaar ook. Heb zelf ook op dezelfde school gezeten. Haar juf werkte er zelfs al toen ik er nog op school zat
Ik vind het heel fijn dat er niet alleen word gekeken naar resultaten die de school hoog houden, maar vooral naar de behoeftes van het kind zelf. Mijn dochter gaat pas een maand, maar merk aan alles dat er zoveel aandacht is voor wat zij wil/aankan.
Nu is het op āonzeā school zo dat voor bijv Engels, Duits en andere vakken ook andere docenten zijn. Je hebt dus wel je hele basisschool carriĆØre dezelfde juf of meester, maar de leerkracht die het beste is in Engels geeft ook bij andere klassen les. Was vroeger ook al zo en daardoor hebben mijn zusje en ik altijd op hoog niveau Engels en Duits geleerd bijvoorbeeld.
Overigens merk ik dat vooral de kleuterklas populair is omdat je daar echt nog kind mag zijn. Veel ouders doen hun kinderen daarna alsnog naar regulier onderwijs. Best wel zonde eigenlijk.
Edit: vind het artikel ook wel wat karig. Als je meer informatie wil over het vrijeschoolonderwijs zou je deze video eens kunnen bekijken (daar zit onze kleuterjuf ook inš¤):
Heb jij talent(en)?
- Ja
- Nee
- misschien maar nog niet achtergekomen
0 stemmers
Jaja ja eten, slapen we know it
Er wordt meer gekeken naar wat er uit een kind zelf komt, zoals @Axolotl zegt. En bij de vrije school vind ik het zelf fijn/mooi/goed dat er veel aandacht is voor de seizoenen en wat daar bij komt kijken. Het is heel dicht bij de natuur (ik word al blij als ik daar een klas binnenkom, al het speelgoed ziet er zo leuk uit :p) Ook dat kinderen met verschillende leeftijden bij elkaar zitten vind ik een goed iets. Bij Jenaplan onderwijs werk je met taakjes die je in een week af moet hebben, heel erg naar het tempo van het kind. Moet wel net bij je kind passen natuurlijk. Misschien is dit wel veranderd inmiddels, maar 20 jaar geleden zat je bij regulier onderwijs in rijtjes van 2, en niet in groepjes, werd er minder samengewerkt etc. Dat vind ik ook een voordeel aan āalternatiefā onderwijs.
Ik vind de gedachte ākinderen zo lang mogelijk kind laten zijnā die erachter lijkt te liggen wel fijn. Ik ben naar een ānormaleā basisschool geweest en het is nou niet alsof ik het gevoel heb gehad dat ik daar geen kind kon zijn, maar zeker al die verhalen die je tegenwoordig hoort over dat ouders zo gefixeerd lijken op de resultaten van hun kinderen en zo graag zien dat ze een havo advies halen, terwijl dat er eigenlijk niet in zit⦠dan ben ik echt blij dat ik dit vroeger niet heb ervaren.
Nu heb ik geen kinderen of zo en baseer ik dit alleen op recente berichten in de media, wellicht dat het op het gros van de basisscholen helemaal niet zo ver gaat, maar goed. Als er vrije scholen in de buurt waar ik woon zouden zijn als ik later kinderen mag krijgen dan zou ik me er wel op oriƫnteren denk ik.
Ligt er een beetje aan wat je een talent vindt maar ik vind dat ik uitzonderlijk goed ben in cryptogrammen.
ik kan 40 uur wakker zijn en prima functioneren
karnemelk
- ja
- nee
0 stemmers
wow oke verlaat forum
Ik heb puur omdat het zuivel is en ik veganist ben op nee gestemd. Ik vond het voorheen wel echt heeel lekker namelijk en ik mis het soms ook wel. Gewone halfvolle melk trouwens ook, ik dronk dat allebei dagelijks.