Ik besef me met dit soort vragen altijd maar weer hoe blij ik ben met werken in de creatieve sector, ik kan echt bijna alles aan.
Dit vind ik zoân dooddoener. Zeker op een kantoor, je kunt altijd beter een slag te netjes gaan solliciteren! Ik werk op een groot kantoor en ik zou NOOIT met sneakers solliciteren, maar bij de intro vroeg of ik jeans en sneakers gewoon konden en dat was geen punt, draag dat nu heel vaak. Maar als je âjezelfâ zijn tijdens een sollicitatie af laat hangen van je schoeisel :â).
Je mâexcuse als je sarcastisch was, maar dit vind ik echt een stomme opmerking
Vrijdag!
Nee ik was niet sarcastisch, ik meen het. Lijkt me vreselijk om zo te moeten nadenken over je kledingkeuze en niet gewoon wat uit je kast kunt pakken waar je je tevens lekker jezelf in voelt. Tuurlijk moet je wel verzorgd voor de dag komen, maar als sneakers al niet kunnen zou ik ook niet bij zoân bedrijf willen werken :â) gelukkig heb ik hier zelf nooit âproblemenâ mee gehad.
Ik wilde net zeggen. Ik ben echt totaal geen fan van pantalons, blazers en blouses. Zou dat noooooit in mijn vrije tijd aan doen, maar je hebt in sommige functies nou eenmaal weinig te willen? Zoân onzin dat je aan moet trekken wat je zelf wilt, als ik dat doe (sneakers, jeans, simpel shirt) kan ik linea recta weer naar huis. Je hebt nou eenmaal werkvelden met een dresscode. @Xiomara
Edit: en met een sollicitatie weet je al helemaal niet wat de rest draagt, dus dan moet je sowieso beter te netjes dan te casual. En sneakers kan in heel veel werkvelden niet. Ook niet na een sollicitatie. Je bent niet thuis of bij je vrienden, daar kun je dragen wat je wilt.
Maar kleding die tijdens een sollicitatie âgepastâ is, staat toch niet per se gelijk aan wat je in het dagelijks leven op je werk draagt? Ik loop er niet op mân werk echt niet dagelijks zo bij als tijdens mân sollicitatie, maar vond het voor een sollicitatie wel zo netjes
Maar waarom vond je dat wel zo netjes? Ik snap dat niet haha.
@ellegirltalk Ik weet dat er dresscodes bestaan, maar dat vind ik dus stom en ouderwets. Omdat ik vind dat het niet uit moet maken. Dat is net mân hele punt haha, maar ik weet dat dit een impopulaire mening is dusja.
Oh ik zie nu je edit. Ja dat vind ik dus zoân onzin haha
Ok maar jij kunt ze in je eentje niet veranderen, dus als je de baan wilt hebben of behouden zul je je toch aan moeten passen. Maar jij hoeft zoân dus niet dus blijkbaar. Ik wel, blijft niet zoveel over als ik alleen een job wil waarbij ik gekleed kan gaan zoals ik zelf wil.
Edit: en zou je dan een ander serieus aanraden om gewoon sneakers aan te doen? Als dat in die sector niet gebruikelijk en zelfs not done is? Dat snap ik dan niet. Je wilt toch dat die ander een baan krijgt die hij/zij wil en dan kijk je toch naar het werkveld?
Ik vind witte sneakers ook nog wel wat anders dan bijvoorbeeld nette zwarte sneakers o.i.d.
he ben jij er weer!
Het is een sollicitatiegesprek voor de afdeling diagnostiek in de GGZ. Ik heb wel nette hakken maar voel me veeel fijner op mijn gympen.
Niet omdat het sneakers zijn, maar ik zou gewoon aanraden om iets te dragen waar je je prettig in voelt. Ik vind sommige witte nieuwe sneakers overigens best netjes bijvoorbeeld Vejaâs. En al helemaal omdat ze zegt dat ze nieuw zijn.
Nee ik kan dat inderdaad niet veranderen, dat hoeft ook niet. Zolang ik er zelf maar niet aan mee hoef te werken. Ik heb misschien âgelukâ dat ik hier nog nooit problemen mee heb gehad en gewoon kan dragen wat ik wil.
En bijvoorbeeld loafers? Ik voel me ook fijner op platte schoenen.
Sneakers zijn natuurlijk nog comfortabeler, maar dan heb je toch nog iets formelers en wel chiller dan hakken.
Ik denk dat je bij een sollicitatie altijd beter formeler kan gaan ipv te casual
Dan zien ze ook dat je extra moeite hebt gedaan en het serieus neemt.
Als ik voor mijn gevoel te casual gekleed ben, dan voel ik me daar heel ongemakkelijk over. Terwijl ik in mijn vrije tijd ook altijd voor comfort en mezelf kunnen zijn ga. Maar stel ik draag minder nette kleding dan zou ik me daar heel bewust van zijn, dan liever voor die korte tijd heel nette schoenen. Heb pas ook nette schoenen in mijn tas gedaan en in de trein enzo mijn sneakers aangehad.
Ik vind het wel zo bij een sollicitatiegesprek: niemand wilt het, iedereen vindt het vervelend om ondervraagd/beoordeeld te worden. Dat je je niet comfortabel voelt is logisch. Je bereidt je hopelijk goed voor, je gaat erheen met een doel, je hebt al tig stappen doorlopen om hier te komen en dan bij het (imo) kleine punt van welke schoenen doe je aan ga je (in t algemeen) moeilijk zitten doen omdat je niet netjes wilt gaan. Dan denk ik, hoe klein is deze moeite in vergelijking met alle shit die je moet doen mochten ze er af op knappen en je een nieuwe baan moet zoeken? Ik kan me best voorstellen dat als er twee goede kandidaten zijn, en eentje komt heel casual en de ander netjes, dat dat de crux zou kunnen zijn. Zou voor het zekere gaan en gewoon netjes gaan.
Desalniettemin heb ik gestemd op dat het kan, want wie weet ga jij solliciteren voor sneakerzaak. Dan zou ik sneakers aan doen lol
Omdat er bij een sollicitatie op basis van een vrij beknopt beeld (ze spreken je maximaal een uur?) toch een oordeel over je wordt gecreĂ«erd. Ik vind het zelf dan fijn, om aanvullend op natuurlijk mân gesprek, ook door middel van mân kleding uit te stralen dat ik mân best doe voor de sollicitatie/baan, professioneel ben, etc. Ook heb ik een relatief jong gezicht, wat ook (onbewust) een bepaald oordeel kan oproepen (jong = onervaren). Dit probeer ik dan te compenseren door me wat professioneler te kleden.
In het dagelijks leven op mân werk heb ik dat minder, omdat er dan niet op basis van een gesprek van een uurtje een oordeel wordt gegeven, maar dat er gewoon naar mijn functioneren wordt gekeken.
Wel moet ik zeggen dat het niet om een extreem andere kledingstijl gaat. Meer bijvoorbeeld dat ik nu wel met sandaaltjes naar het werk zou gaan, maar tijdens een sollicitatie voor een nettere schoen ga.
Als ik een baan wil en ik heb het idee dat ik bij een sollicitatie geen sneakers aan kan omdat ik de baan dan niet krijg dan wil ik die sneakers niet aan.
Prima dat jij er nooit last van hebt gehad, maar de hele uitspraak vind ik echt stom. Als je je echt oncomfortabel voelt in een dresscode (of dat nu bedrijfskleding is of een bepaald voorschrift) moet je je achter de oren krabbelen of je dat werk wel moet doen, maar bij heel veel sollicitaties is het echt normaal en m.i. ook sociaal geaccepteerd je iets netter te kleden, zeker als het een groot bedrijf is en je de bedrijfscultuur niet kent en die op elke afdeling anders is. In ons gebouw komen mensen in hotpants op teenslippers, maar op de afdeling waar ik werk is dat niet geaccepteerd en ik vind dat ook een goed iets. Een bepaalde mate van professionaliteit straal je uit door hoe je je kleedt en sommige kleding vind ik zelf niet geschikt om in te werken. Kun je lekker op je thuiswerkdag of in het weekend dragen
Maar er zit toch een mega groot verschil tussen sneakers dragen en in hotpants naar werk gaan. Die vergelijking is helemaal niet relevant voor wat @Xiomara aankaart toch. Natuurlijk moet je niet in een advocatenkantoor gaan werken als je perse hotpants aan wilt in de zomer. Maar er professioneel en verzorgd uitzien kan toch op heel veel verschillende manieren. Ik vind het echt raar dat men verwacht dat mensen zich in kleding hijsen waar ze zich oncomfortabel invoelen en dat je niet liever hebt dat mensen zich prettig voelen in de kleding die ze dragen. En als het dan om zoiets onbenulligs als sneakers dragen gaat die nieuw en schoon zijn, dan is dat toch wel erg suf dat daar zoveel waarde aan wordt gehecht. Het gaat toch om je capaciteiten en kennis.
Waar lees je dit dan? Wat ik namelijk terug zie komen, is dat mensen het belangrijk vinden om je professioneel en representatief te kleden op je werk. Maar zoals je zelf ook al zegt kan dat op verschillende manieren, ook manieren waar je je comfortabel in voelt.
Als iemand vindt dat sneakers niet kunnen naar een sollicitatie, betekent dat toch niet dat diegene meteen oncomfortabele schoenen aan moet? Zag iemand ook al voorstellen dat ze op loafers kan gaan, omdat dat zowel comfortabel als wat netter is.
Ben je op vakantie in Spanje nu?
- Ja
- Nee
0 stemmers
Ga je Nederlands meest gezochte crimineel opsporen voor de politie?
- Nah
- Ja hoor
0 stemmers