Stel je persoonlijke vraag #9

is er een lekkere veganistische ham beschikbaar in de supermarkt? ik wil graag een vervanging voor mijn ham/kaas tostis.

en kan ik topics ook volgen en of andere negeren? zodat ik niet steeds hoef te zoeken?

Forum Noob out.

Hey haha dit topic is niet om vragen te stellen maar voor polls enzo.

Maar er zijn wat vegan topica die je met je ham vraag ( hahah hamvraag) kunnen helpen. En als helemaal naar onder gaat in een topic zie je een blauw bolletje met volgen klik daar op en dan staat er negeren of juist in de gaten houden enzo.

6 likes

Yes ik wist dat deze topic voor polls is idd. maar ik kijk hier vaak en vond het hier het gepast hahah. Sorry.

bij het wat je even kwijt wil, wordt zoveel gepraat.

maar bedankt voor je antwoord.

Ik ben zo gewend aan (in bepaalde mate) straattaal om me heen horen en zelf gebruiken dat ik het lastig vind om het als kansloos te zien. Volgens mij gebruikt (vrijwel) niemand straattaal om cool te doen; het zijn gewoon woorden die je om je heen hoort, je bent gewend dat de mensen met wie jij omgaat ze gebruiken. Ik zie het eigenlijk hetzelfde als het gebruik van woorden als cool/dope/vet/keineig/lauw, waarvan elke regio en generatie zijn eigen variant heeft.

@anon39978576 als die kleine blanke blonde jongetjes bijvoorbeeld veel omgaan met mensen die wel een andere culturele achtergrond hebben, is het toch logisch dat ze het taalgebruik overnemen?

9 likes

Krijg volgend jaar een heel vak over straattaal :heart_eyes:

6 likes

Dan is het niet zo gek aangezien het net als een accent overnemen is. Maar er zijn ook bijna compleet blanke scholen waar mensen zo prwten omdat het stoer is . En dat vind ik kansloos.

Maar waarom ben je er zo zeker van dat het is omdat het stoer zou zijn? Waarom moet er een bepaalde motivatie achter zitten?

Ik zat zelf op een behoorlijk witte school en bij ‘ons’ gebruikte iedereen straattaalwoorden, dat was gewoon zo, heb er verder nooit een soort wannabe-status achter gezocht. Maar goed misschien ben ik naïef en het kan natuurlijk ook dat het tegenwoordig anders gaat door internet etc.

8 likes

Afijn ik krijg dingen als batsen, ballen, fissa, tappen en fatoe nooit meer uit m’n vocabulaire denk ik en ik draag die afwijking vanaf nu met trots!

5 likes

Ik vind het kansloos omdat het voor mij net zoiets is als boxer braids of andere black culture dingen dragen is " Omdat de kardashians waar pubers fan van zijn het doen" Nu gebruiken die pubers allerlij woorden (inclusief een hoop gekanker er tussen) waar zij de afkomst niet van weten “omdat hun favo rapper (die van die afkomst is) het doet”
En vaak (wat ik in mijn omgeving zie ) praten die kinderen dan super overdreven straattaal van kijk mij nou ik spreek een taal die oude mensen niet kennen cool he.

5 likes

Hmm ja daar kan ik me wel iets bij voorstellen, dat je het als cultural appropriation kan zien.

1 like

Ja hmm snap het maar ik heb er niet zulke goede ervaringen mee. Zo mocht ik bijv bepaalde termen wel zeggen omdat ik er

Sinds wanneer behoren jonge kinderen of 20 plussers die braaf naar school en andere verplichtingen gaan tot een straatcultuur…

Op de basisschool hadden we maar 2 smaakjes: Marokkaans of Turks. Ik kwam eigenlijk best laat in aanraking met autochtone Nederlanders, op juffen na enzo.

Als jij een andere vrouw buitenshuis (op straat / winkel / bios / ziekenhuis) ziet lopen met haar jurk of rok half in haar panty, zeg je er dan wat van tegen haar?

• Ja, zeker
  • Misschien
  • Nee
  • Dat hangt van de situatie af

0 stemmers

Ik heb vandaag zo’n 5-10 minuten met mijn jurk half in mijn panty gelopen en toen werd ik er subtiel op gewezen door een oudere vrouw. Was haar zo dankbaar. Maar ik ben langs best veel mensen gelopen in de tussentijd en nu schaam ik me kapot.

Ligt eraan hoe dichtbij ik ben denk ik. Als ik langs iemand loop dan zal ik dat wel even zeggen, maar als het verder weg is dan niet zo snel

Zo voelde het inderdaad ook. :heart:
Het heeft mij aan het denken gezet, want ik zou het zelf best spannend vinden om iemand aan te spreken als ik het zag. Maar ik was zo blij dat deze vrouw het deed, anders was ik gewoon doorgelopen. :see_no_evil:
Dus mocht ik het zien in de toekomst bij een ander, dan zal ik het ook zeggen denk ik, hoe spannend het ook is. Je helpt er toch een ander mee.

@Puzzelmeiske Ja absoluut. Deze vrouw passeerde mij dus ze kon het subtiel zeggen. Maar als ik het zou zien bij iemand aan de overkant van de straat zou ik niet gaan roepen of zo.

1 like

Met dingen op het gezicht ben ik ĂĄltijd bang dat ik dat het helemaal geen vuiltje is, maar een moedervlek, puist of iets anders wat je niet zomaar wegkrijgt.

Ik heb dat zo vaak gehad, denken te helpen, dat ik die niet meer doe.

————

Heb je ooit behulpzaam iemand gewezen op iets “vies” op hun gezicht/lichaam, waarna het iets (semi)permanents bleek te zijn?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Indien ja, heb je wel eens dat moment van paniek gehad dat iemand begint te vegen/schudden en je er toen achter kwam?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Indien ja, hoe loste je dit op?

• Toegeven dat je dacht dat iets wegkon
  • Doen alsof het iets anders was, dat inmiddels weggeveegd is
  • Zwijgen
  • Weglopen
  • Anders

0 stemmers

Volgens mij heb ik het zelf nooit gedaan maar mensen doen het wel vaak bij mij, bij moedervlekken/pigmentvlek. Ik krijg ook alllltijd opmerkingen over mijn ‘kippenvel’ - hè??!?!?! heb je het koud maar het is 30 graden! En ondertussen over je arm wrijven. Nee ik heb het niet koud ik heb keratosis pilaris en blijf van me af.

6 likes

Niets zo kut als dat je heel lang met iemand hebt staan praten, je vervolgens in de spiegel kijkt en een stuk drop op je voortanden ziet zitten :thumbsdown: Daarom zeg ik er altijd wat van

4 likes

Ik heb dit andersom een aantal keer meegemaakt. Dan zei iemand dat ik een vuiltje of een streepje van een pen boven mijn lip heb, maar dat is een moedervlek. Als ik dan zei dat het een moedervlek is, zeiden ze meestal dat die ze nooit eerder was opgevallen en dan ging het gesprek verder.

En altijd opmerkingen over mijn rode huid, dat heb ik van mezelf gewoon nogal snel.

2 likes