Stel je persoonlijke vraag #9

Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar ik rijd ook weleens harder dan de maximale snelheid. Het lijkt mij gevaarlijker om niet goed te anticiperen dan dat je een keer iemand inhaalt met wat kilometers extra op je teller omdat je anders achter iemand blijft “hangen”.

Ik snap je reactie wel als het gaat over meer dan 10 km te hard op de snelweg of binnen de bebouwde kom te hard rijden “omdat het kan”, maar er zijn heel veel mensen die net wat harder rijden waardoor je af en toe beter even gas kunt geven en meebewegen (of helemaal rechts achter een vrachtwagen blijven hangen :stuck_out_tongue: )

Al met al is het een gevoelskwestie denk ik, maar ik merk dat als ik op m’n cruise control precies de snelheidslimiet rijdt en er is geen trajectcontrole dat ik niet normaal en comfortabel kan blijven rijden. En als ik hem iets hoger zet wel. Komt er niet vandaan dat die paar km per uur nou zo lekker vindt, maar dat iedereen harder rijdt is wel gewoon zo.

5 likes

Zeg ik dat ergens?

Nou oké als ik dan niet m’n eigen situatie erbij betrek blijf ik erbij dat snelheid overtreden met een aantal km per uur op de snelweg echt niet zo gevaarlijk is als hier gesteld word.

De autobahn kent op sommige punten geen limiet en is even veilig, zo niet veiliger dan de NL snelweg.

8 likes

Nou, is dat zo? Sneller rijden brengt altijd een groter risico met zich mee in de zin van dat je een langere remweg hebt, meer tijd nodig hebt om te kunnen anticiperen en reageren, en dat áls er een ongeluk gebeurt de impact met een hogere snelheid een stuk groter is. Een botsing met een auto die 30 of 50 of 100 km per uur rijdt maakt nogal uit, laat staan als deze 160 reed.

https://www.ad.nl/auto/snelheidslimiet-duitse-autobahn-scheelt-140-verkeersdoden~aaa50f9c/

6 likes

Goed googlewerk, maar andersom kun je ook bronnen vinden. Het gaat er, ook bij de autobahn om, dat je bepaalde verwachtingen hebt en daarop anticipeert. Daarom haalde ik het aan. Als je weet dat er een ongelimiteerde snelheid is, pas je je daarop aan. Dan ga je bijvoorbeeld veel eerder naar rechts dan hier in Nederland.

Wat de kern is van wat ik probeer te zeggen is: anticiperen is belangrijker dan je snelheid. Ik vind het ook ongeloofwaardig dat je blijkbaar altijd precies de snelheidslimiet rijdt. Gezien het aantal mensen dat te hard rijdt, anticipeer je op die snelheid of je gaat naar rechts als dat kan. Ik kan me gewoon in sommige gevallen niet voorstellen dat je niet iets harder rijdt, of je hangt achter een vrachtwagen. Als iedereen gewoon goed rekening met elkaar houdt (niet kleven, niet onnodig links blijven rijden, etc) dan denk ik dat dat zwaarder meetelt dan die vier km extra op je teller.

10 - 15 km lijkt me niet de bedoeling uiteraard.

5 likes

Maar het gaat hier toch ook niet om mensen die wat harder rijden omdat ze dan anticiperen op de omgeving maar om mensen die onnodig veel te hard rijden of gaan bumperkleven bij iemand die de juiste snelheid rijdt.

6 likes

De Autobahn is ook wel minder druk toch?

Maar het punt van de uitstoot/brandstofverbruik, blijft hoe dan ook staan. Hoe langzamer je rijdt, hoe minder CO2/stikstofoxide je uitstoot per kilometer. Staat oa hier beschreven https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2268714-van-130-naar-120-is-effectief-maar-zet-liever-een-kookwekker-in-je-douche.html en hier https://www.nporadio1.nl/homepage/5710-feit-of-fictie-minder-uitstoot-bij-het-rijden-van-100-km-h

Terwijl ik denk dat snelheidsverlaging voor de ritjes en afstanden die we in Nederland over het algemeen maken echt geen verschil maakt voor het verloop van je dag.

6 likes

Anticiperen is natúúrlijk key, dat betwist niemand. Maar anticiperen is sowieso makkelijker als iedereen zich aan de snelheidsbegrensing houdt, die is namelijk ingesteld om samen veilig van de weg gebruik te kunnen maken? Dus niet veel erover maar ook niet veel eronder (mensen die 65 km rijden op de snelweg zijn net zo goed levensgevaarlijk bezig)

3 likes

Oke prima, dan zijn we het met elkaar eens.
Ik heb ook nergens gepleit voor het afschaffen van een limiet ofzo, en ik denk ook dat het beter is voor het mileu om zachter te rijden. Ik las een aantal keer “niet houden aan snelheidslimiet” maar lijkt me onrealistisch dat je de hele weg precies 100 rijdt. Vandaar mijn commentaar.

Ik heb geen zin/tijd om het filmpje te kijken, maar zit er een flamingo bij? Dat is wel een goede zaak. Weet je of er ook een tafel bij zit? Ik deed altijd met mijn neefjes een groepsapp met spreekwoorden in alleen emojis raden, maar toen kwam ik erachter dat er helemaal geen tafel is (bij als je kat van huis is, dansen de muizen op tafel). En ook geen morgenstond, maar dat vind ik acceptabeler.

5 likes

Ik rij wel eens lekker hard vind ik leuk.
oh maar dat is gevaarlijk
Nee hoor want soms rij ik harder om in te halen . Nee hoor want je kunt beter met de stroom mee rijden. Nee hoor want in Duitland rijden ze knetterhard en daar leeft iedereen nog hoor.

Wat grappig dat men eerdee 1000 dingen verzint om te hun te hard rijden goed te praten dan toegeven dat hard rijden best gevaarlijk kan zijn.

10 likes

Ik snap de overdaad aan emojis niet zo. Ja het is leuk om af en toe een gezichtje of een feesttoeter te gebruiken, maar hebben we behoefte aan bv een emoji van elk soort denkbaar beroep? En hoe gebruiken mensen die dan? Post je dan ‘op weg naar de :woman_health_worker:’ ofzo? Ipv ‘op weg naar de dokter’? Ik heb een vriendin die als ik bv een foto post van een bos met een zwijntje, het volgende comment: :boar::evergreen_tree::heart::kiss: en dan denk ik oké bedankt??? Wat moet je ermee??

6 likes

Je bent nummer zes, volgens mij is het wel duidelijk.
Plus zie eerdere reactie, plus wat jij stelt is niet hoe ik denk.

2 likes

Plus jij bent niet de enige die je te hard rijden verdedigd.

De inhoud van je post was wel op mij gericht, want ik heb niemand anders over de autobahn zien posten.

1 like

Ja, voor mij dus vooral spelletjes met spreekwoorden en titels van liedjes.

En :bird::bird::bird: in vrijwel elk denkbare situatie.

2 likes

Die laatste zou over jou kunnen gaan omdat jij dat poste idd. Maar het was een van de dingen die ik zag voorbij komen.

1 like

Haha ja, nu je het zegt had ik die ook gebruikt, alleen blijkbaar was het moeilijk er morgenstond uit te interpreteren. Avondrood en ochtendrood was ook erg lastig.

1 like

Ik stemde dat het me eigenlijk niets boeit, maar nu ik het filmpje kijk vind ik het eigenlijk wel ‘leuk’ en goed dat er zoveel diversiteit bij komt in emoji’s.

1 like

M’n lievelingstopic allertijden

3 likes