Stel je persoonlijke vraag - zw/k #1

Bij ons nog niet van toepassing, maar ik zou tot hij een jaar of 10 is denk ik ook niet verwachten dat hij uren kan tafelen dus op zo’n manier gaan we niet uit eten. Als we dat willen dan is het zonder kinderen en anders redelijk snel met tussendoor een spelletje of kleuren ofzo.

Vraag het over 5 jaar nog eens en dan antwoord ik vast dat ie z’n iPad meeneemt hoor :smiling_face_with_tear:

1 like

Ik heb laatst zo’n appje gestuurd :sweat_smile: Maar dat boekje had er al de hele kerstvakantie en de week ervoor gelegen.

Ik vind het echt schadelijk om een schermpje aan tafel te hebben. Er zijn zoveel andere dingen.
Zie ook wel eens kinderen in de buggy met een scherm. Zo zonde, vooral in de natuur kijk om je heen en ervaar het.

En aan tafel zijn we ook compleet offline

11 likes

Oh ja dat vind ik zo treurig om te zien. Was in de vakantie naar een winterfestijn (voor kinderen) en toen zag ik een kind van een jaar of 2 met telefoon in een buggy. Je bent daar letterlijk voor je kind met allemaal entertainment voor kinderen? Echt bizar.

3 likes

Haha wauw, intens. Wij hebben regelmatig 1-2 weken een vriendenboekje hier gehad, en andersom ook al meerdere keren een paar weken zijn boek niet gezien. We hebben het allemaal al druk genoeg, als het maar terugkomt vind ik alles prima

1 like

Ja ik zie dit zo vaak, kinderen die urenlang helemaal gehypnotiseerd naar zo’n schermpje kijken en zitten te eten. Kan niet goed voor je zijn. Wij gaan ook sinds jongs af aan al uit eten en het is soms uitdagend (vooral nu met twee) maar het gaat vaak heel goed.

Ik ben verder niet streng met schermtijd maar wel echt alleen op tv en als ze er echt naar kijken (dus niet op de achtergrond steeds iets aan). Ik vind het idee van een eigen iPad voor jonge kinderen best bizar.

3 likes

Ik denk dat het probleem is dat wij dit niet vaak genoeg doen ofzo? We gaan denk ik 2x per jaar uit eten / buiten de deur eten en daarvan misschien 1x met de kinderen per jaar ofzo?
Ze zijn dat dus totaal niet gewend, en als we gaan is dat vaak met familie of anderen (& die hebben eigenlijk vrijwel geen kinderen nog) en dan willen we daar dus ook mee kletsen en dan is een schermpje wel makkelijk. Wel alleen als er echt geen speelplek is. Anders gaan ze daar heen & gaan er geen schermpjes mee.

Oja en als het eten op tafel staat dan sowieso niet. Dan is het meer het wachten voor / tussen / na

1 like

Ik vind het echt prima als andere mensen waarbij ik niet aan tafel zit op schermpjes zitten, maar ik heb familie met twee kinderen in dezelfde leeftijd als mijn kinderen waarmee we soms gaan eten bij een van ons thuis of in een restaurant. Die andere kinderen krijgen bij het minste of geringste geluid al een iPad en ik vind dat zo ongezellig altijd. De kinderen (en ouders) zien elkaar misschien 4 keer per jaar, laat ze dan even samen kletsen of kleuren.
Zelf doe ik het niet omdat ik echt wil dat mijn kinderen leren wachten en gewoon een gesprek onderhouden, maar we zijn ook wel eens eerder vertrokken omdat ze te luid/irritant waren.

5 likes

Ik ga vaak uit eten of lunchen met mn kind, vaak ook 1 op 1. Als we met zn tweeën zijn sowieso geen ipad, die neem ik dan ook niet mee. Als we met mijn vrienden gaan ofzo dan neem ik zn ipad vaak wel mee want dan kan het nog wel is lang duren door het geouwehoer hahaha. Dus soms zit die er dan even op, maar neem ook speelgoed mee

Ik verwacht niet van jonge kinderen dat ze uren gezellig tafelen. Maar als ik de reacties hierboven soms lees lijkt het of het een scherm of niets is. Maar er zijn toch nog zat andere vormen van entertainment?

Bij ons zitten ze tussen de gerechten door te kleuren, of op z’n ‘tekentablet’ te tekenen. Mini-magna tiles in combi met van die kleine rubberen dieren werkt ook heel goed.

13 likes

Ja wij hebben ook altijd verschillend speelgoed mee.

1 like

Hier geen iPad voor onze kleine. Hij is 2,5, dus dat betekent dat we wel actief met hem bezig moeten zijn, maar dat vinden we niet erg.

We gaan ongeveer 1-2 keer per maand met hem in een restaurant eten en af en toe ‘s middags naar een cafétje. Hij is het ook wel gewend. Iets van speelgoed hebben we ook altijd mee, maar daar wordt eigenlijk weinig mee gespeeld; hij vindt het vaak al interessant genoeg om te zien wat de bediening aan het doen is. :stuck_out_tongue:

Ik ben 13 weken zwanger en was afgelopen week bij de gynaecoloog voor een combinatie test. Tijdens de echo vroeg hij opeens: wil je weten wat het geslacht is?

Ik had die vraag nog helemaal niet zien aankomen, maar hij zei dus dat het zeer waarschijnlijk een meisje wordt (90%).

Zou het wel heel leuk vinden, maar durf er nog niet van uit te gaan dat het klopt.

Zijn er hier toevallig ook nog mensen die een geslachtsbepalingecho hebben gedaan voor 15 weken?

En zo ja; klopte die ‘voorspelling’?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

((Edit: Ik dacht dat in Nederland bij iedereen het geslacht met de nipt test bekend werd gemaakt, maar dat klopt niet.))

De nipt geeft niet aan wat het geslacht is in Nederland. Mogen ze juist niet vertellen

1 like

Echt? Ooh, hier in Oostenrijk vertellen ze dat er wel bij als je het wil weten. Maar bijna niemand doet die test, omdat ie zo’n €600 kost.

Weet je toevallig waarom het geslacht niet bekend mag worden gemaakt met de nipt?

Volgens mij zijn ze bang dat de kans op abortus groter is als het niet het gewenste geslacht blijkt te zijn. Maar ik kan het mis hebben.
Nipt zit in het basispakket, dus je betaalt niks extra ervoor. Althans, ik heb geen rekening gezien ervoor

4 likes

Volgens mij is de reden dat de 13 weken echo onderdeel is van een wetenschappelijke studie en dat geslachtsbepaling geen doel is van die studie. En dat het met 13 weken nog niet betrouwbaar is.

Dat het niet wordt gedaan i.v.m. mogelijkheid tot abortus klopt niet, al wordt dit idee wel gevoed door o.a. de EO. De makers van de podcast Koningswens van de EO hielden onder 52 verloskundigen - abortusklinieken deden niet mee - een enquete of vroege geslachtsbepaling meespeelt in de keuze voor abortus. 15 verloskundigen zeiden dat ze hierover hadden gehoord. Tijs van den Brink ging hier met zijn anti-abortus agenda erg goed op. Die besprak in zijn talkshow, radioprogramma en de krant dat dit een groot probleem was en de reden om geen geslachtsbepaling bij de 13 weken echo te doen (en om hier nog kritischer naar te kijken).

8 likes

Huh, ik las even terug en in echt elke post waar gezegd wordt tegen een schermpje aan tafel te zijn wordt speelgoed, tekenen of zelfs een aparte speelhoek genoemd.

7 likes

Klopt wel voor de nipt. Sekseselectie is in Nederland verboden en Nederland is op dit gebied gewoon een aartsconservatief land, dat zwangeren wantrouwt met informatie over gezondheid vh kind en geslacht. Verschil met dat eo verhaal is dat zij beweren dat het ook gebeurt.

6 likes

Ik heb met 13.4 een geslachtsbepaling gehad (dag daarna gingen we in lockdown, dus vandaar zo vroeg) en was overduidelijk een meisje toen!:relaxed:

1 like