Stel je persoonlijke vraag - zw/k #1

Hoe langer ik nu moeder ben, hoe vaker ik denk: hoe meer mensen er van mijn kind houden, hoe beter. Als ik dit zou zien dan zou ik denken wat ontzettend fijn dat mijn kind hier op zo’n liefdevolle plek verzorgd mag worden.

Maar ik begrijp ook dat sommige ouders uit ander soort familiesituaties komen, misschien nare dingen hebben meegemaakt etc. en dat daardoor misschien niet fijn kunnen vinden.

24 likes

Ik deed dit zelf in mijn werk als pm’er niet trouwens, kindjes een kusje geven, wel een knuffel natuurlijk. Maar altijd wel kijkend naar het kind en wat die fijn vond en hoe die reageerde.

Bij mijn eigen kind vind ik het echt afhankelijk van hoe die reageert. Mijn oudste (2 jaar en een beetje) is best kieskeurig in welke juffen hij wel/niet leuk vindt. Dus het zou voor mij afhankelijk zijn van hoe ik mijn kind zie reageren op die kus. Maar dat geldt dan ook voor een knuffel. En verder ook leeftijdsafhankelijk. Als mijn baby van net 3 maanden oud zo intensief gekust wordt vind ik dat ook wel echt anders (en dus niet zo fijn ivm ziekmakers en dat ze nog zo kwetsbaar zijn), dan bij een baby van een maand of 9 bijvoorbeeld.

3 likes
  • Geef jij je kind(eren) straf?
  • ja
  • nee

0 stemmers

• Wat voor straf geef je je kind?
  • Op de trap zitten
  • Geen tv/gamen
  • Iets anders

0 stemmers

Hij is 2 en moet dan even 1 minuutje afkoelen in de hoek. En daarna sorry+dikke knuffel. Even vertellen wat er is gebeurd.

4 likes

Bij ons even afkoelen op de kamer en dan zelfde, knuffel en uitpraten en indien nodig sorry zeggen.

1 like

Anders: niet misschien straf maar wel ontzeggen van dingen.
Als jij de hele middag over van alles uit je plaatje gaat en dan om 18u poeslief komt vragen of je vriendje mag blijven logeren… eh. Nee😅

4 likes

Ik zet mijn zoon (vandaag 2 geworden) op de trap als hin echt stout is/iets gedaan heeft wat niet mag. Dan ga ik voor hem zitten en vertel wat er fout is. “Je mag mama niet bijten/slaan maar mama zou het fijn vinden als je een knuffel geeft”.
Eindstand zit hij op de trap en lacht hij me in mijn gezicht uit :smiling_face_with_tear::joy: En ik geef hem altijd een knuffel, als hij er af mag en vraag “gaan we dan nu weer lief doen en fijn spelen?”.

Wordt nog leuk als ‘ie 12 is.

2 likes

Ons zoontje is nu 21 maanden en hij krijgt niet echt straf als in op zijn kamer of op de trap zitten. Maar als hij mij bijt of slaat terwijl ik hem vast heb of hij op schoot zit, zeg ik duidelijk dat dat niet lief is en gaat hij op de grond. Ook het zitten op een normale stoel, als hij gaat staan zeg ik eerst een paar keer dat dat niet mag en dat hij anders op de grond moet staan. Als hij dan blijft staan op een eetkamerstoel (met risico op omkiepen) doen we de stoel weg

Ik ben nu bijna 28 weken zwanger en verlies al vocht/melk. Ik wil straks geen borstvoeding geven maar dacht wellicht kan ik wel colostrum vanaf week 37 gaan opvangen. Iemand die dit ook heeft gedaan ondanks dat je geen borstvoeding hebt gegeven?

2 likes

Mijn kind ziet de PM’ers gemiddeld meer dan dat ze mij ziet, dus alleen maar fijn als ze daar zo geliefd is dat ze kusjes krijgt.

5 likes

Ik heb er altijd voor gekozen om mijn kind niet op de trap te zetten en dan alleen te laten. Dit omdat ik zelf het gevoel heb dat een klein kind dat niet aankan zelf emoties reguleren.

Meestal ga ik even samen op de bank of een plek zitten en benoem dat ik bij haar blijft tot ze rustig is. Dit werkt voor mij het beste in mijn situatie. Zelf geloof ik niet zo in straffen ik begeleid liever de emoties. Maar oké ben ook een mens en ben soms ook moe dus dat lukt niet altijd maar is over het algemeen wel mijn uitgangspunt

15 likes

Ik heb ook het idee dat hier veel mensen met jonge kinderen zitten en vind straffen ook wel wat ‘passender’ bij ongewenst gedrag van oudere kinderen en pubers.

1 like

Ik vind straffen niet passend, wel de verbinding zoeken en samen er goed over praten en oplossingen bedenken.

Heb het gevoel dat als je een ouder kind/puber straft dat je gaat straffen voor iets wat het brein vaak nog niet aankan omdat het prefrontale cortex nog niet goed is ontwikkeld.
Dat betekent niet dat alles maar kan en mag maar neem liever een begeleidende rol aan dat een straffende. (Wat voor ieder natuurlijk persoonlijk is)

2 likes

Ja ik! En geen fuck mee gedaan :weary::crazy_face:

Als je het ziet zitten en het je niet te veel moeite kost, kun je dat toch gewoon gaan doen? Je kunt dan altijd nog besluiten er niets mee te doen. Ik heb het niet gedaan, maar had het achteraf wel gewild. Wilde wel bv geven, maar wist van tevoren al dat het heel erg lastig zou worden. Heb toen wel even gekolfd en vond het toch een fijn idee dat mijn baby die eerste melk had gekregen. En die eerste 24u drinken ze zo weinig, dan lijkt zo’n voorraadje kleine beetjes melk me best handig, want ondanks dat ze zeggen dat ze het dan nog niet zo nodig hebben had mijn baby wel echt honger. Zo’n klein spuitje bij de hand hebben lijkt me dan ideaal.

3 likes

Ja ik bedoelde meer of dat niet “raar” was icm met flesvoeding meteen daarna. Ik zie idd wel hoe het loopt☺️

3 likes

Nee hoor, lijkt mij niet raar.

1 like

Ik heb t niet gedaan, maar bij het consultatiebureau zeiden bij de 22weken prik wel iets over het opvangen van colostrum.

Ik heb t niet gedaan omdat ik bang was de boel er teveel mee te activeren en wilde ook geen bv geven. Geen idee verder of het zo werkt hoor, maar ik merkte dat, ook door al vanaf week 25 wat lekken, ik echt bang was dat mn borsten heel erg zouden gaan produceren.

1 like

Weet je of deze ook een gat erin hebben?

Wij hebben deze van een ander merk gekregen maar doordat ze er zoveel mee speelt komt er mega veel kwijl in. Ik ben zo bang voor schimmel dan…

Ik heb ze ook van een ander merk, dus geen idee!

2 likes