Stel je persoonlijke vraag - zw/k #1

Ik zag bij de 13 weken zo duidelijk een piemel haha. Daar viel niet aan te twijfelen. En toen bij de volgende zwangerschap zag ik die niet en toen wist ik dus ook al dat het een meisje was.
Het is bij 13 weken echt al wel duidelijk te zien hoor als je kind er goed voor ligt

Edit: dat hele van abortus vanwege geslacht begrijp ik niet als argument want dat kan toch ook nog na de 14 weken?

1 like

Na de 20 toch ook? Mag tot 24 weken dacht ik.

Geven we altijd veels te laat terug omdat we het vergeten en mijn dochter het helemaal niet leuk vindt om ze in te vullen haha

1 like

Is het argument niet (ook) dat ze willen dat je bewust kiest voor de 13 weken echo/NIPT en wat je daarmee te weten komt over evt afwijkingen, en dat je er niet voor kiest om op die manier sneller achter het geslacht te komen?

4 likes

Klopt inderdaad

1 like

Nou ik vind dit ook wel een beetje overdreven eerlijk gezegd. Natuurlijk is te veel schermtijd niet goed, maar je weet toch niet hoe de rest van de dag van het kind verloopt?

Hier wordt thuis altijd aan tafel gegeten zonder scherm, maar in een restaurant waar we soms meerdere gangen hebben, geef ik mijn dochter (inmiddels 6) wel een scherm na een tijdje. Dan houdt zij het nog even vol, en kunnen wij nog verder praten. Iedereen blij. Misschien ziet het er voor anderen ongezellig uit, maar dan zien ze dus maar een stukje van de dag.

15 likes

Niet per se aan jou gericht, maar als dit de reden is, vind ik dat zo enorm betuttelend. De reden van zo’n onderzoek (echt of bloedtest) moet je toch zelf weten. Ik kan het me zelf niet voorstellen, maar stel je doet zo’n onderzoek echt alleen maar om achter het geslacht te komen, dan weet je dat je ook meer te weten kan komen over afwijkingen als die worden gevonden. En m.i. is dat dan alleen maar goed, zodat je daar op kan anticiperen tijdens de zwangerschap (en dan bedoel ik niet puur afbreken, ook voorbereiden etc etc).

Overigens ken ik wel een aantal verhalen waarbij met 13 weken een verwachting mbt het geslacht werd uitgesproken, en die toch niet klopte met een latere echo.

3 likes

Nou dit! Ik ga bijna altijd naar pannenkoekenhuizen en dan is er gewoon een speelhoek. Maar ik betaal ook voor het genot van uit eten zijn en dan word ik niet blij van een verveeld kind naast me. Dit gaat om 1 x per jaar ofzo. Als ik naar een vriendin ga of een verjaardagsetentje (vanavond weer) dan mag ze ook tv kijken op m’n telefoon nadat ik andere dingen heb aangeboden. Het is niet wekelijks ofzo en ze is nou eenmaal het enige kindje in de omgeving.

4 likes

Om het ook echt schadelijk te noemen @Wildfire . Meeste mensen gaan niet vaak uit eten dus geen ramp als ze dan een filmpje kijken. Hier thuis is het nooit tijdens eten maar als we met de kinderen uit eten gaan (wat dus echt heel weinig is want we gaan liever met zn 2en of met vrienden) mogen ze wel een filmpje na een tijdje tijdens het wachten (tijdens eten niet). Mijn zoontje kan gewoon anders écht niet stilzitten en ik ga niet steeds achter hem aan in een restaurant omdat hij op onderzoek uit wil.

5 likes

Dat vind ik al heel anders, ik heb het ook over schadelijk als in iPad met eten erbij. Omdat ik eet momenten zelf bewuste momenten vind en ik niet dat wil koppelen met schermpjes etc.

Dat een kind straks zonder scherm nergens zichzelf meer kan entertainen.

1 like

Ik heb geen iPad en die komt er voorlopig ook niet. Ik ga al vanaf kleins af aan met m’n zoontje vaak naar een cafĂ©, restaurant oid maar ik kies meestal wel kindvriendelijke restaurants eruit waar ze een kleurplaat oid krijgen of ik neem het mee.

Overigens ben ik thuis helemaal niet streng met schermtijd op de tv, maar dit komt wellicht ook juist omdat m’n kind ook niet hysterisch wordt als de tv uit gaat oid. En ik probeer zoveel mogelijk dingen te sturen die ik pedagogisch verantwoord vind (Bluey, Dikkie Dik) maar ook Paw Patrol en Peppa Pig wordt hier wel eens gekeken.

Ik wil deze zomer wel een verre reis gaan maken (alleen met hem) en ben wel benieuwd hoe dat gaat zonder scherm :grimacing: maar in het vliegtuig heb je al een scherm met filmpjes

2 likes

Ik was een tijdje terug in de speeltuin terwijl mijn ene kind ziekig was. Die had ik in de buggy met een filmpje want die was zielig, terwijl mijn andere kind ff lekker los kon gaan in de speeltuin. Ben blij dat ik de judgy moeders van hier niet tegen ben gekomen.

27 likes

Omg nee nu is je kind voor altijd beschadigd!!!

4 likes

Maar ook als een kind z’n p.atat (of coquilles als je p.atat schadelijk vindt) op eet achter een scherm is dat niet schadelijk. Jij (en anderen) vinden dat onwenselijk. Maar schadelijk is het niet. Een kind tegen het plafond gooien, dat is schadelijk. Een kind verwaarlozen, ook schadelijk. Maar een kind een filmpje laten kijken als je in een restaurant zit, is niet schadelijk, daar overkomt ze niets van, maar je kunt het wel onwenselijk vinden

32 likes

Ja met meerdere kinderen en 1 ouder (of althans als de kind-ouder ratio uit de 1:1 verhouding valt hahaha), gebeurd dit ook gewoon sneller denk ik?
Ik herken wat je schetst, wij waren in een museum met z’n allen (dus 2 volwassenen en 4 kids). Ja die peuter (net 2) was er wel klaar mee met een uurtje en de baby was ook onrustig en dan wil je toch aandacht voor die andere twee houden dus
 effe filmpje 10-15min voor die peuter, daardoor kon ik effe baby voeden, m’n man even met die andere 2 rustig kijken. Iedereeeen blij, terwijl er idd genoeg te zien was opzich. Maar pick your battles hoor haha

2 likes

Bij de 13 weken echo konden ze het bij mijn eerste zwangerschap ook zien! Ze heeft het toen op een briefje geschreven en het klopte (ook een meisje).

1 like

En nog aanvullend: 88% van abortussen in NL vinden plaats in het eerste trimester, waarvan de meerderheid ook nog eens in de eerste 8 weken. Dus de retoriek van ‘we mogen het geslacht niet vertellen want dan gaan mensen massaal hun kind aborteren’ is sowieso al anti-abortus retoriek. Dat gebeurt helemaal niet massaal

7 likes

Nou dit.

1 like

Een niet-scherm tip voor de iets oudere kinderen (4/5+ jaar), ik kwam deze puzzels van de week tegen in de speelgoedwinkel: 54 stukjes voor 1,70 euro, in een mini-formaatje, doosje is ongeveer het formaat van een pakje drinken! Ik heb ze in NL nog nooit gezien in de winkel, maar wel online via Lobbes te krijgen zo te zien. In alle denkbare Disneyfiguren of dieren.

10 likes

Ja of jij was dus diegene waarover het ging :joy:

De schermtijd discussie laat altijd weer zien wie hier de perfecte ouders met voorbeeldige kinderen zijn :smiling_face_with_three_hearts:

5 likes