Laatst zei mijn collega ook dat een 2 jarige zich uren had vermaakt met 2 speelgoedjes tijdens het kerstdiner, dat is echt niet altijd aan te leren, zo’n kindje heeft waarschijnlijk vanzichzelf een rustig karakter. Mijn beide kinderen zijn behoorlijk temperamentvolle met een eigen wil. Wil wel een keer ruilen
/s
Nee maar dit vind ik dan ook wel weer heel erg typisch, dat we dan over elkaar heen buitelen om duidelijk te maken dat we allemaal onze kinderen naar schermen laten kijken, maar daar ook gelijk bij willen zeggen dat het is omdat er aandacht besteed moet worden aan een ander kind, dat er naar iets verantwoords gekeken wordt (of soms wel eens naar peppa big!), en dat het gaat om 10-15 minuten, of een keer per jaar, en pas nadat er gekleurd en gespeeld is. En alleen op de tv en niet op de ipad! En gezien de manier waarop hier regelmatig geoordeeld wordt, snap ik dat wel, maar er is niemand die zegt 'ja ik laat mijn kind soms een uur tv kijken zodat ik even van ‘m af ben want sommige dagen word ik GEK’ en dat gebeurt natuurlijk heus wel, en ook dat is niet schadelijk (zo lang het niet structureel gebeurt, er zijn natuurlijk heel veel onderzoeken over schermtijd en de gevolgen daarvan).
Mijn voorbeeld was meer om aan te geven dat je niet altijd weet waarom ouders bepaalde keuzes maken, dus dat er niet zo geoordeeld moet worden.
En ja mijn kinderen kijken op een vrije dag wel eens een film en dan ga ik erbij zitten en een beetje dutten. Ook mijn vrije dag.
Mijn kinderen kijken vaak genoeg een uur tv.
Jullie kinderen niet? ![]()
Wij gaan thuis niet zo vaak uit eten met zijn vieren, want ik vind het niks aan met (mijn) kinderen want die kunnen ongeveer 5 minuten stil zitten. Misschien nog een paar minuten extra met een kleurplaat, maar no way een heel etentje. Tijdens vakanties gaan we af en toe wel uit eten natuurlijk en dan zet ik ze soms achter een iPad ja. We hebben de hele dag al dingen gedaan die ze leuk vinden, nu mogen wij ook wel even relaxt zitten. Als ik de hele tijd alleen maar mijn kinderen aan het corrigeren ben zit ik echt niet lekker en vind ik het ook zonde van mijn geld.
Wel grappig, tijdens een reis afgelopen jaar zaten we in een restaurantje en had ik ze na het voorgerecht een iPad gegeven. Toen kwam er een gezin binnen met een jongetje en die gingen aan de tafel naast ons zitten. Dat jongetje kon precies op het scherm kijken vanaf zijn stoel, dus hij zat mee te kijken. Toen moest hij van zijn ouders wisselen met een van hen, zodat hij niet meer kon kijken
Een poosje later werd er een scherm boven de bar aangedaan (er was een belangrijke sportwedstrijd geloof ik) en toen zat ie alsnog met grote ogen naar een scherm te kijken hahah.
Wij gingen laatst uit eten en het duurde allemaal erg lang die dag. De kinderen (2 en 5 jaar) hebben zich ruim 1,5 uur verrassend goed vermaakt met hun mini magnatiles, kleurplaat, puzzel, gezelschapsspelletje, … Maar op een gegeven moment waren ze er klaar mee en hadden ze ook gewoon honger. Toen hebben we ze voor een filmpje gezet op mijn telefoon.
Komt er een oudere dame langs en die zegt heel hard tegen haar vriendin “die ouders van tegenwoordig zijn zo gemakzuchtig hè, altijd maar die schermpjes”.
![]()
Sorry en die mini puzzels… hebben jullie al eens om de 10 seconde zo’n klein stukje onder de tafel moeten oprapen in een donker restaurant??
Nee, dan is je kind denk ik nog te jong voor zo’n puzzel ![]()
Laatst in een hotel gegeten en ontbeten, tas vol speelgoed / diplo / kleurpotloden / boekje / puzzel mee maar het was afzien. M’n dure zalm wilde ik toch graag opeten dus halverwege telefoon erbij, zal was flink gejudged zijn door ‘perfecte ouders’ maar ik lig daar niet wakker van.
Zo’n poll laat ook een vertekend beeld zien omdat de leeftijden buiten beschouwing vallen. Ergens gaan zitten is met mijn 8 jarige echt anders dan toen hij 2 was (buiten beschouwing dat het een lange tijd in zijn bewegelijke peuter leven niet kon want corona). Er zitten hier veel verschillende leeftijden ondertussen.
Hoeveel schermtijd krijgt je kind gemiddeld per dag 0-2 jaar
Doe wel even anoniem
- 0 tot 30 minuten
- 30 tot 60 minuten
- Meer dan een uur
- Meer dan twee uur
0 stemmers
Hoeveel schermtijd krijgt je kind gemiddeld per dag 2 tot 4 jaar.
- 0 tot 30 minuten
- 30 tot 60 minuten
- Meer dan een uur
- Meer dan twee uur
0 stemmers
En 4 jaar en ouder?
- 0 tot 30 minuten
- 30 tot 60 minuten
- Meer dan een uur
- Meer dan twee uur
0 stemmers
- Geen schermtijd of heel soms
0 stemmers
Na de BSO mogen ze hier tv kijken of gamen tot aan het avondeten. Dan savonds kijken we nog even tv voordat we naar bed gaan. Dus over een uur per dag zit ik al snel heen. Weet niet of het meer dan twee uur is, zou ook nog kunnen, maar ik blijf daar net onder denk ik
Voel je je schuldig over schermtijd
- Ja
- soms
- Nee
0 stemmers
Af en toe een schermpje kan heus geen kwaad.
Maar ergens is het jammer als temperamentvolle kinderen rustig worden gehouden met een scherm. Ik wou dat het veel sociaal geaccapteerde was dat kinderen rondlopen en bewegen in een restaurant of waar dan ook ipv stil te zitten uren achter elkaar.
Eens! Maar dat is helaas niet zo. Ik voel me dan ook best opgelaten ofzo?
Ja over een uur zitten ze verdeeld over de dag wel denk ik. Ben ook niet streng op schermtijd en het kan de ene dag 0 zijn en de andere dag misschien wel 2,5 uur. Ben wel kritischer op wat ze kijken. Ze kijken ‘gewoon’ op de tv en geen korte filmpjes op YouTube, maar afleveringen van een kinderserie.
Als ik andere kinderen met een schermpje zie
- Dan oordeel ik daar over
- Dan oordeel ik daar niet over
0 stemmers
Toen ik alleen de oudste had wel, maar zij kon rustig 3 uur met een kleurboek of een touwtje met kralen aan tafel zitten. En toen kreeg ik twee jongens die stuiteren als zij 10 minuten stil moeten zitten. Kleuren? Denk t niet. Spelletjes? Ja, als je wilt zien hoe ze elkaar wurgen. Ik heb veel meer begrip gekregen voor de iPad op tafel nu.
Ja klopt, ik zie wat ik schreef en ben het er mee eens dat het niet handig was.
Schadelijk is natuurlijk wel direct zo zwaar.
Sinds we hier thuis echt strenger zijn geworden in schermpjes en ook voor onszelf hebben we heel ander gedrag in huis. Voor mij pakt dat ontzettend goed uit maar besef ook wel dat het bij een ander misschien juist goed kan werken.
Ik had dit ook met mijn oudste. Die is zo braaf en luisterde zo zoet. Ik dacht wow, ik ben hier echt goed in.
En toen kwam m’n tweede en zij is echt een Terror Truusie. En zit m’n oudste vaak ook op zn huid waardoor ze beide niet meer echt lekker chill in t restaurant zitten. Heb wel meer begrip voor scherm maar probeer wel te beperken, dus eerst andere dingen proberen.