Stel je persoonlijke vraag - zw/k #1

Ik dacht ook dat dit volkomen normaal was tot ik (ook) op Facebook of Instagram een discussie tegenkwam waar men dit ook belachelijk vonden want: ondergoed.

Hier gymmen ze in sportkleding, idee is ook dat kinderen onder het mom van zelfredzaamheid ook oefenen met aan en uitkleden.

Aan de andere kant staan er nu elke week foto’s van de gymles in de Social Schools app. Zou niet happy zijn als mijn kind dan in ondergoed in zo’n app staat aangezien je niet weet wat er met die foto’s gebeurd.

Bij ons gymmen de kleuters in hun normale kleding, alleen eventueel trui/onhandige rok uit. Maar iedereen had meestal gewoon comfortabele kleding aan die dag. Heb een kindje dat zelf nul moeite heeft met weinig kleren aan, maar ik vind het toch wel kwetsbaar (en ook koud) om in ondergoed te moeten gymmen.

Toen ik nog een school moest uitkiezen gymde zelfs in een hogere groep (3/4 denk ik) de kinderen in ondergoed. Die waren zich in het lokaal al aan het uitkleden en moesten de hele grote school nog door lopen. Vond dat zelf een minpunt.

3 likes

Ik zit met een basisschoolkeuze-dilemma…

Onze dochter is net 3 jaar en wij willen binnenkort een basisschool gaan kiezen. Wij hadden altijd 2 goede scholen op loopafstand, echt een luxe. Het was alleen een kwestie van kiezen, welke het beste bij onze dochter past.

De ene school is groot, heeft een wat traditionele manier van lesgeven, structuur en is iets meer prestatiegericht. Wel een fijne sfeer verder en een groot aanbod aan materialen ed.
De andere school kleinschaliger en iets meer gericht op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Doen ook veel aan lezen en bewegend onderwijs.

Bij beide scholen heb ik een goed gevoel. Mijn vriend neigt echter wel naar school nr. 2, de wat kleinere school. Ik snap dat wel, gezien hun manier van onderwijs. Onze dochter is best gevoelig en bloeit echt op in een vertrouwde veilige omgeving.

Maar, nu komt het issue:
We hebben net te horen gekregen dat die 2e school gaat verhuizen eind dit jaar. Eerst zo’n 7 à 8 jaar naar een semi-permanent gebouw en daarna komt er een hele nieuwe school op weer een andere locatie.
Het semi-permanente gebouw komt te staan op 15 minuten lopen van ons huis, (i.p.v. 5 wat het eerst was).
School nr. 1 is ook op 5 minuten lopen.

Ik heb nu toch wat twijfels over zo’n semi-permanent gebouw, maar ook over de afstand. Als het hard regent en ik heb geen auto beschikbaar, moet je toch best wat verder fietsen. Mochten wij ooit nog besluiten en 2e kindje te willen (voor nu nog niet), dan is fietsen in het begin ook geen optie. Loop je met een kleuter en een baby een kwartier door dat slechte weer, bleh. Als onze dochter ooit zo ver is om zelf te fietsen, moet ze nu ook een wat drukkere autoweg oversteken. Dat hoeft bij de school vlakbij niet.

Wat zouden jullie doen?

2 likes

In principe zou ik voor school 2 gaan omdat je nog steeds een beter gevoel hebt en het idee hebt dat het meer aansluit bij je dochter

Ik vind de afstand best meevallen. 15 min lopen is 5 min fietsen ongeveer dus in een slecht geval, slecht weer is het 5 min fietsen? (Mocht er toch nog een kindje komen is het wel lastiger maar ook ben je dat jaar (10 maanden?) dat het wel op een fiets kan zo voorbij)
Ik vind dat persoonlijk zelf een goede overweging omdat je uiteindelijk een beter gevoel hebt over school 2 wat beter aansluit. Ik vind een schoolkeuze belangrijker dan ongemak wat nog redelijk meevalt

12 likes

Wat zijn de argumenten van de mensen op fb die er wel tegen zijn?
Ik vind het niet normaal omdat ik er zelf nooit van heb gehoord en het hier niet gebeurt.

Wel denk ik wat is dan het verschil want hier hebben ze schoolzwemmen is zwemkleding dan wel oké?

2 likes

Bedankt voor je reactie! Daar heb je zeker ook een punt.

1 like

2, puur om je gevoel.

2 likes

Het niveau van Facebook kennende een hyperfocus op seksualisering van kinderen en overal pedo’s zien.

9 likes

Ik zou ook de school kiezen die je wil. Mijn kind zit ook op kwartier lopen/5 min fietsen en ik laat de baby gewoon liggen. Die slaapt sochtens altijd uit. 's middags niet dus dan loop ik met de wagen en oudste op de step. Is echt prima te doen en nooit gedacht van ow zaten we maar dichterbij.

4 likes

Bij ons is de school zelfs nog iets verder. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je baby groter wordt en dan niet meer voorop de fiets past. Bij ons is de weg naar school te ver en te spannend om al zelf te fietsen voor een kleuter dus nu hebben we een bakfiets.
Maar alsnog zou ik altijd voor het fijnste gevoel bij de school.

2 likes

Ik zou me wel af vragen waarom de school verhuist. Hier in de buurt was een school die verhuisde en die is vervolgens 2, 3 keer zo groot geworden. Dat lijkt me niet wenselijk. En je zegt 7/8 jaar in een semi-permanent gebouw, maar dat is praktisch de hele schooltijd van je kind. Weet je wat voor gebouw dat is en of het een beetje fijn is?

Ik zou in ieder geval aanvullende vragen stellen.

8 likes

Aanvullend hierop: weet je waar ze heen gaan?
Hier (nouja waar ik werk) was dat ook en ging de school in the end naar de andere kant van de stad :sweat_smile:

Edit: en idd het noodgebouw was hier echt niet fijn… tijdelijk geen goede plek voor de rt, geen fatsoenlijk plus of klus lokaal, was koud en schoolplein stelde niks voor… dan is 8jr wel lang

2 likes

Je zegt dat je over beide scholen een goed gevoel hebt, dus ik zou zelf misschien dan toch voor school 1 gaan. Ik ben zelf echt blij dat ik op een school op 5 minuutjes lopen woon, het is zo praktisch. Ik heb zelf ook nog een kleiner kindje en het scheelt zoveel tijd en gedoe. Ook met ophalen, dat je vlak ervoor weg kunt gaan etc. Natuurlijk is 15 min lopen niet onoverkomelijk en is het ‘gedoe’ met een tweede kindje niet lang, als je school nr 1 ook een leuke school vindt, dan zou ik het nog wel overwegen.

6 likes

Bedankt voor alle reacties op mijn school-vraag :smiling_face_with_three_hearts:

De reden voor de verhuizing is omdat de gemeente dit wil. Ze hebben een toekomstbestendig plan voor de 3 basisscholen in onze wijk, omdat er een leerlingengroei verwacht wordt (o.a. door nieuwbouw) en omdat sommige gebouwen onderhoud nodig hebben.

De school die wij op het oog hebben zal inderdaad groter gaan worden in de toekomst, maar blijft nog steeds kleiner dan de andere 2 scholen. Hij is op dit moment erg klein (maar 85 leerlingen), dus iets groter zou ook niet erg zijn.

Het semi-permanente gebouw wordt als het goed is wel mooi en netjes (niet zo’n oude container), maar ze zullen denk ik wel op de ruimte moeten gaan inleveren. Het bestuur wil wel hun best doen om hun huidige manier van onderwijs ook daar goed te kunnen vormgeven (met een leerplein etc.)
Maar ik vind het inderdaad wel lastig dat dit allemaal nog niet concreet is. Blijft toch een beetje een gokje denk ik, als we ons hier inschrijven. Het kan zowel positief als negatief uitpakken.

Er is al een plan waar de nieuwe school uiteindelijk zal komen (over zo’n 8 à 9 jaar dus). In het nieuwbouw gedeelte, nog iets verder dan waar dat semi-permanente gebouw komt te staan. Onze dochter zal hier waarschijnlijk niet meer naar school gaan (misschien alleen groep 8?). Dus ik heb hier nog niet echt over nagedacht… Onze dochter blijft waarschijnlijk enig kind. Maar bedenk ik me nu, als er tóch nog een broertje of zusje komt, dan moet diegene wel nog verder lopen of fietsen. Pff, irritant om al zo ver vooruit te moeten denken. En die onduidelijkheid rondom het hele plan helpt ook niet mee.

Over de afstand hebben jullie ook goede dingen gezegd. Neem ik zeker mee in de overweging!

1 like

Ja precies, dit was ook mijn reden om misschien toch voor school nr. 1 te kiezen. Hij sluit misschien iets minder goed aan bij onze dochter, maar het lijkt nog steeds een hele fijne goede school, waar ze denk ik haar draai wel zou vinden als ze eenmaal gewend is.

Mijn vriend was eigenlijk degene die mij weer liet twijfelen over school nr. 2. En hij heeft ook zeker goede punten, het lijkt een hele fijne school voor onze HSP dochter. Alleen, al die praktische punten spelen voor mij gewoon meer mee dan voor mijn vriend.

Wij hadden ook twee scholen als optie en zijn wel bewust voor degene dichterbij gegaan terwijl ik die andere qua onderwijs nét iets leuker vond. Dit zodat we gewoon kunnen lopen en de opvang van kind twee daardoor gewoon in dezelfde buurt zit en de oudste straks daar ook naar de bso kan. Dat we niet nog een andere plek voor een bso moeten zoeken. Ik vond het ook een leuk idee dat vriendjes dan waarschijnlijk net iets meer in de buurt wonen.

2 likes

Lijkt me een lastig dilemma. Uiteindelijk zou ik zelf toch voor school 2 gaan en niet te veel nadenken over de impact op een hypothetisch 2e kind wat er misschien/waarschijnlijk niet komt. En bij slecht weer is het toch wel balen, of je nou 5 of 15 minuten moet lopen: je wordt toch wel nat. Zou dan uiteindelijk toch kiezen wat je het beste bij je kind vindt passen.

2 likes

Groep 8 was voor mijn zoon een ontzettend belangrijk jaar; de grootste zijn op de school waar je al bijna je hele leven komt. Voor de laatste keren dezelfde route fietsen, voor de laatste keer voetballen op het vertrouwde plein etc etc. Ik denk dat een laatste jaar in een heel nieuw gebouw daar echt afbreuk aan had gedaan. Alleen daarom al zou ik kiezen voor school 1.

Het maakt, vind ik, ook in de beleving van groot veel uit hoe de school is ingedeeld. Hier is een ingang per bouw, pauzes ook per bouw, leerpleinen per bouw. Hierdoor voelt de grote school nooit echt groot.

1 like

Voor mijn kleuter was uitkleden tot onderbroek hemd en weer aankleden al een uitdaging, dus als je als juf dan 30 kinderen hebt die dan óók nog iets anders moeten aandoen zie ik dat niet voor me… Ik vind ondergoed en hemd ook echt geen probleem en ik snap werkelijk niet hoe je hier een probleem in ziet :woman_shrugging: als je je juffen/meesters zo slecht vertrouwt moet je imho echt op zoek naar een andere school. Wij hebben wel een streng mediabeleid op school trouwens, ik zou het inderdaad niet fijn vinden als daar foto’s van gaan ronddwalen

4 likes

Ken je zelf mensen die kinderen op deze scholen hebben? En hoe zij het ervaren?

Want ik merk dat er toch wel vaak een verschil is tussen het beeld dat een school schetst en de ervaringen van ouders. Een bewegende klas is vaak een leuk paradepaardje, maar als de uitvoering er nauwelijks is, heb je er alsnog niks aan natuurlijk.

Qua afstand zijn wij bewust naar een school op 15 min fietsen gegaan, ipv de vele scholen die daartussen zitten, omdat deze het beste aan sloot. Verbouwplannen van scholen nam ik toen ook wel mee in het opstellen van een lijstje, want altijd wel uitloop ook.

8 likes