Ik zit met een basisschoolkeuze-dilemma…
Onze dochter is net 3 jaar en wij willen binnenkort een basisschool gaan kiezen. Wij hadden altijd 2 goede scholen op loopafstand, echt een luxe. Het was alleen een kwestie van kiezen, welke het beste bij onze dochter past.
De ene school is groot, heeft een wat traditionele manier van lesgeven, structuur en is iets meer prestatiegericht. Wel een fijne sfeer verder en een groot aanbod aan materialen ed.
De andere school kleinschaliger en iets meer gericht op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Doen ook veel aan lezen en bewegend onderwijs.
Bij beide scholen heb ik een goed gevoel. Mijn vriend neigt echter wel naar school nr. 2, de wat kleinere school. Ik snap dat wel, gezien hun manier van onderwijs. Onze dochter is best gevoelig en bloeit echt op in een vertrouwde veilige omgeving.
Maar, nu komt het issue:
We hebben net te horen gekregen dat die 2e school gaat verhuizen eind dit jaar. Eerst zo’n 7 à 8 jaar naar een semi-permanent gebouw en daarna komt er een hele nieuwe school op weer een andere locatie.
Het semi-permanente gebouw komt te staan op 15 minuten lopen van ons huis, (i.p.v. 5 wat het eerst was).
School nr. 1 is ook op 5 minuten lopen.
Ik heb nu toch wat twijfels over zo’n semi-permanent gebouw, maar ook over de afstand. Als het hard regent en ik heb geen auto beschikbaar, moet je toch best wat verder fietsen. Mochten wij ooit nog besluiten en 2e kindje te willen (voor nu nog niet), dan is fietsen in het begin ook geen optie. Loop je met een kleuter en een baby een kwartier door dat slechte weer, bleh. Als onze dochter ooit zo ver is om zelf te fietsen, moet ze nu ook een wat drukkere autoweg oversteken. Dat hoeft bij de school vlakbij niet.
Wat zouden jullie doen?