Stel je persoonlijke vraag - zw/k #1

Wij hebben in een gelijkaardige situatie gekozen voor school 2. Deze school is 12 minuten fietsen van ons huis (tegenover 2 andere scholen die 5 minuten lopen waren). Inmiddels gaat ons kind al 3 jaar naar school en hebben we er nog geen dag spijt van gehad. Ook als het regent, waait, sneeuwt, het is het voor ons 100% waard. Onze school zet ook erg in op sociaal emotioneel leren en daar heeft ons kind zoveel baat bij. Zelfs de lesgever van zijn sportclub zei laatst dat hij het direct merkt als kindjes van onze school komen, bijv omdat ze duidelijk hebben geleerd om om te gaan met feedback, conflicten, kinderen die “anders zijn” etc.
Enige nadeel is dat afspreken na school soms een uitdaging is. Het beste vriendje van mijn zoon woont bijv 10 minuten van school in een totaal andere richting, als we hem daar moeten ophalen moeten we ruim 20 minuten fietsen.

5 likes

Hier gymmen ze in hemd + een sport broekje die op school blijft. Eerst was het inderdaad ook hemd en onderbroek, maar er waren klachten gekomen van ouders, dus nu is het hemd en sport broekje. Een t-shirts erbij dat is niet te doen voor de juffen want shirt aan en uit doen is voor veel jonge kindjes nog wel lastig.

Ja ik snap ook wel dat een school goed moet ‘voelen’ natuurlijk, maar hoe het in de praktijk echt is weet je ook nooit van tevoren. Los van manier van lesgeven, hebben andere dingen ook echt een grote invloed op hoe jij (je kind) een school ervaart. Heeft hij/zij een leuke klas, is er aansluiting met vriendjes, hebben ze een fijne leerkracht. Lastige keuze wel, vooral als je er beiden een beetje anders over denkt!

1 like

Kijk, je weet niet of school 1 niet ook gaat verbouwen in de 8 jaar dat jouw kind op school zit. Uiteindelijk is plezier en ontwikkeling belangrijker dan afstand denk ik, dus ik zou voor school 2 gaan. Die 20 minuten meer wandelen op een dag gaan daar echt niet tegenop wegen. Ik lees alleen maar argumenten waarom het voor jullie kind passender is om voor school 2 te gaan en voor jou als ouder passender om voor school 1 te gaan.

En je kunt altijd nog afspreken dat op regendagen je man bijvoorbeeld jullie kind eerst met de auto naar school brengt, als dat een optie is qua vervoer en werktijden?

2 likes

Reden dat ik dit stem is dat vriendjes en vriendinnetjes ook ver weg wonen en het lijkt alsof er meerdere andere opties zijn.
Waarom zijn die andere scholen dramatisch?

2 likes

Dan zou ik het er zeker voor over hebben.

4 likes

Ohja dat is wel serieus en lost zich ook niet zomaar op.

Als het qua vervoer geen probleem is, dus brengen/halen geen probleem qua tijd lijkt het me een goede keuze.

Wij hebben ook school gekozen op 10 min fietsen, maar dit ivm opvang. Op de scholen dichterbij werd geen vso aangeboden.

3 likes

Mijn kinderen wonen de helft van de week bij mij en wonen dan zo’n 20 minuten fietsen van school (en het grote deel van hun vriendjes) af. En dat merk je toch, wat betreft speelafspraakjes en dergelijke. Ik zou er dus zeker niet kiezen voor een school 20 minuten verder op.

3 likes

Wij moeten, niet elektrisch, ook 20 min fietsen denk ik. Tot nu toe geen probleem met afspreken. Ouders fietsen mee, of komen kind brengen met de auto. Effectief zijn er 1 of 2 dagen mogelijk om af te spreken (BSO, zwemles, weet ik het) en kind speelt ook bij anderen dus er is ± 1x in de week iemand hier. Valt mij in de praktijk dus erg mee. Keuze voor deze school is het voor ons waard.

1 like

Mijn kind gaat naar een school die nog verder weg is. Hoewel het af en toe wel fijner zou zijn om dichter bij te wonen, zou ik in jou geval wel voor een school verder weg kiezen.
Wij moeten echt met de auto en dat is vooral onhandig als je bv een keer meehelpt op school van 10-11.30 oid of bij oudergesprek. Dan blijf ik aan het heen een weer rijden.
Tot nu toe vindt geen enkele ouder het een probleem met afspreken om te spelen. Kind rijdt dan gewoon met ons mee en ouder haalt kind weer met de auto op. Is natuurlijk wel jammer dat de schoolvriendjes niet in de buurt wonen, voor wat laagdrempeliger samen buiten spelen.

2 likes

Mijn kind gaat nu 1,5 jaar naar school, ik haal haar bijna elke dag op en de keren dat het echt vervelend hard regende precies met ophaaltijd zijn op één hand te tellen. Oftewel: dat zou ik echt niet laten meewegen.

Ik zou zelf de pedagogische visie echt vele malen zwaarder laten wegen dan de praktische omstandigheden. Beter een kind dat zich helemaal thuis voelt in een krakkemikkig gebouw dan een kind dat net niet lekker zit in een prachtig gebouw.

Wij vonden het ook heel moeilijk om een schoolkeuze te maken voor de lange termijn. Dus dat hebben we gewoon niet gedaan. We hebben de school gekozen waar we ons op dat moment het prettigste bij voelden. Als het toch tegenvalt allemaal kan je altijd nog switchen. Ik ben zelf in groep 5 nog van school gewisseld omdat dat in mijn belang was (eigenlijk nog meer voor mijn broertje), en dat was een prima ervaring. @Spencer niemand kan nu al weten wanneer dat nieuwe gebouw klaar is. Dat zijn zulke grote processen waar zoveel bij komt kijken, kan zomaar dat dat nog een paar jaar langer duurt. Dus op wat er mogelijk in groep 8 gebeurt zou ik zéker m’n beslissing niet baseren.

8 likes

@Spencer je zou voor die bouw nog kunnen vragen of ze die nu al ruim hebben ingestoken qua jaartal. Wij communiceren altijd de huidige planning en tot nu toe moeten we áltijd weer vertellen dat het langer duurt. Niemand (bij ons) wil in de communicatie de planning wat ruimer nemen of erbij vertellen dat het mogelijk uitloopt, want pochen met een nieuw gebouw levert altijd veel interesse op.

1 like

Ik ben weer verdwaald in een topic waar ik niet hoor maar waarom worden er foto’s van gymlessen gemaakt? Is dat nieuw? :older_woman:

3 likes

Ze werken inderdaad met thema’s, leren door zelf onderzoek te doen, praktijk verbinden aan theorie.
En ze hebben combinatieklassen. En dus focus op beweging, jezelf goed leren kennen, rust, persoonlijke sfeer etc.
Ze willen zich onderscheiden van de traditionele (meer ouderwetse) scholen.

Het klinkt allemaal heel mooi dat de focus niet alleen op prestatie ligt, maar echt op het kind zelf.
Maar wat je zegt over structuur / overprikkeling, daar heb je ook wel een heel goed punt. De meer traditionele school heeft die structuur en leren uit boeken wel meer. Dat kan voor ons gevoelige kind ook weer fijn en helpend zijn.

Wat dus het meest passend is weer ik zelf eigenlijk niet eens. Twijfel twijfel… (Alle andere mensen ook nog bedankt voor jullie reacties trouwens, heel fijn!)

Om antwoord te geven op jouw vraag:
20 minuten fietsen klinkt wel ver inderdaad, zou zeker niet mijn voorkeur hebben, maar als er verder geen goede scholen in de buurt zitten, dan zou ik het verdere fietsen er toch wel voor over hebben.

2 likes

Moest ze dan altijd met een sticker op school lopen? Of was het gewoon ergens een geheugensteun voor de leraar?

1 like

Op de basisschool waar onze kinderen zitten krijg je via de school-app 1x per week een verslagje van de leerkracht over wat ze die week gedaan/geleerd hebben. Met daarbij ook wat foto’s van de kinderen die week.

Bij de kleuters zitten daar vaak wel ook wat foto’s gemaakt tijdens de gymles bij. Bij mijn dochter in groep 3 nu ik erover nadenk eigenlijk niet meer. Misschien omdat die een gymdocent hebben.

2 likes

Ik wilde net gaan kijken, alleen heeft mn moeder ze niet meer. (Ze had een kraamcadeau nodig, dit was enige wat nog dicht was, haha. Dus ze gaat ze morgen opnieuw kopen, weet alleen niet wanneer ik hier weer ben)

1 like

We zijn terug en ik kan dus een beoordeling geven.

Het huisje: de schoonmaak viel hier erg tegen, op de bank zaten ontzettend veel vlekken en nog hondenharen etc. De vloer leek niet stofgezogen en overal was wat lafjes schoongemaakt. We hebben hier een melding van gemaakt en ze zijn direct gekomen en hebben het opgelost. De vlekken op de bank konden ze (natuurlijk) niets aan doen maar we hebben kleden voor over de bank gekregen. Blijkbaar mogen er honden in bepaalde huisjes en zaten wij in een huisje waarin dit mocht (:face_vomiting: als ik iets vies vind zijn het dieren in huis, sorry voor de mensen die van dieren houden maar met smetvrees is dat niet fijn). Vond ik ook niet heel slim in een speciaal baby huisje waarin dus vaak een baby zit die ook aan alles zit met de mond of over de grond kruipt.

Het vakantiepark: heel netjes en schoon. Veel vermaak voor de kinderen, je hoeft je zelfs in de winter niet te vervelen. Wel vond ik het heel gek dat ze als park gericht op kleine kinderen maar 1 verschoonplek hadden in de wc’s en dat die dan ook nog eens in het invalidetoilet zat. Daar moest je dus steeds behoorlijk lang wachten.

Het personeel; mega vriendelijk. Altijd een praatje maken en het lijkt alsof ze echt heel veel plezier hebben in hun werk. We gingen eten in het restaurant en dan kwamen de karakters langs de tafel tijdens het eten. Die namen echt de tijd voor alle kinderen om apart aandacht te geven.

Het avonturenpark: leuk als het wat beter weer is. Toen wij gingen was het erg koud en niet heel erg fijn weer. Alles is buiten dus daar moet je dan wel geluk mee hebben. Maar verder echt wel een aanrader voor kleine kinderen.

Al met al zou ik het zo nog eens doen. Onze oudste heeft echt heel erg genoten en die keek steeds haar ogen uit en vond het heel erg leuk om de karakters te ontmoeten. Normaal vindt ze het heel spannend om op de foto te gaan maar hier totaal niet omdat ze dus zo goed de tijd namen voor elk kind.

Wij gingen erheen met een kind van bijna 4 en 9 maanden. Ik denk dat het voor een kind tot maximaal 6 jaar leuk is.

5 likes

Als je kind geen romper meer draagt, maar wel een luier. Doe je dan een onderbroek over de luier aan?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Het laten laten sealen van de kiezen van je kind(eren)

• Gedaan en viel heel erg mee
  • Niet gedaan
  • Gedaan, viel tegen

0 stemmers

1 like