Stel je persoonlijke vraag - zw/k #1

Als thuisbezorgd geen optie is; wij kregen van vrienden ipv cadeautjes, een paar zelfgemaakte maaltijden toen ze op kraamvisite waren. Super lekker en heel fijn! Wel even afstemmen of ze die maaltijden dan ook lusten, anders is het zonde.

Voor kleinere budgetten; hier was (en is) de oball ook een hit. Kan de baby al heel jong mee spelen (vanaf vastgrijpen) en een dreumes kan er gewoon mee spelen als bal. Kost vgm nog geen €10, maar je doet er zo lang mee!

Verder waren we heel blij met zo’n teddystoeltje met haar naam erop. Maar dat is wel wat duurder dus zou je evt met anderen kunnen doen? En ook dat zou ik van te voren wel even overleggen of de ouders daar op zitten te wachten omdat het wel echt ‘groot’ is en wel een smaak kwestie. De gever vroeg ons gelukkig heel netjes of we dat dat zouden willen,

Ooh en een speenkoord (met de naam) vond ik ook echt top. Die hadden we niet en als first time ouders verwisselden we zó vaak de speen in de begin periode omdat die dan weer op de grond was gevallen, met een speenkoord was dat probleem opgelost, zelf totaaaal niet aangedacht.

Voor de rest ben ik zelf persoonlijk niet zo fan van gepersonaliseerde/grotere dingen zonder overleg. Wij hebben kussens en dekentjes bv gekregen met d’r naam in een bepaalde stijl en ik vind het gewoon echt niet mooi.

1 like

Ik geef ook altijd eten voor de ouders en een fles ossengalzeep bij het cadeau :sweat_smile: en voor goede vrienden haak ik een babydekentje als hoofd cadeau.

18 likes

Met maaltijden voor de vriezer ook ff checken of er wel plek is in de vriezer, haha. Onze vriezer (en koelkast) lag al helemaal vol de eerste weken.

Wat ik trouwens wel leuk vond, ik kreeg van iemand een kaaspakket met allerlei kazen die ik weer mocht. Dus zoiets kan ik ook nog wel aanraden.

3 likes

Haha ik vind dit echt een hele goede. Eerlijk, een van de weinige producten die ik al vanaf de geboorte minstens 1 keer per week gebruik.

6 likes

Van een buurvrouw die ik helemaal niet zo goed ken had ik een zelfgemaakte kinderwagenhanger gekregen met de naam van mijn kindje erop. Vond dat zo lief!

6 likes

Stel, je ziet een pedagogisch medewerker een kusje aan een (of jouw) kind geven. Niet op de mond maar op de wang of voorhoofd bijvoorbeeld. Wat vind je hiervan?

• Ik vind dit fijn om te zien
  • Ik vind dit niet prettig en ga hierover het gesprek aan
  • Ik vind dit niet zo prettig maar ik laat het erbij
  • Ik weet niet zo goed wat ik hiervan vind
  • Anders,

0 stemmers

Edit:
Ik zag dus net een tiktok van een moeder die dit zag gebeuren en zij voelt zich er niet fijn bij. Zij vindt dit alleen iets voor ouders en grootouders. Ik, als pm’er, heb hier eigenlijk nooit zo bewust bij stilgestaan. Het is niet dat ik de kinderen heel veel kus maar soms gebeurd het wel in een moment van knuffelen/troosten. Natuurlijk nooit op de mond. Sommige kinderen zie ik ook 3/4 dagen dus daarbij voel ik mij wel echt een medeopvoeder en een band.

8 likes

Op t voorhoofd… wij hebben een heel kleine creche/onthaalmoeder. Dus hij ziet ook alleen die 2 leidsters. En best goede band mee. Vond t eerst wel gek ofzo hoor.

2 likes

Dank voor alle tips! Zitten echt leuke ideeën tussen waar ik wat mee kan :smiling_face_with_three_hearts:
Ik doe altijd een mandje met luiers en hydrofiele doekjes, maar wil er nog wat bij doen voor ze.

1 like

Hoe langer ik nu moeder ben, hoe vaker ik denk: hoe meer mensen er van mijn kind houden, hoe beter. Als ik dit zou zien dan zou ik denken wat ontzettend fijn dat mijn kind hier op zo’n liefdevolle plek verzorgd mag worden.

Maar ik begrijp ook dat sommige ouders uit ander soort familiesituaties komen, misschien nare dingen hebben meegemaakt etc. en dat daardoor misschien niet fijn kunnen vinden.

23 likes

Ik deed dit zelf in mijn werk als pm’er niet trouwens, kindjes een kusje geven, wel een knuffel natuurlijk. Maar altijd wel kijkend naar het kind en wat die fijn vond en hoe die reageerde.

Bij mijn eigen kind vind ik het echt afhankelijk van hoe die reageert. Mijn oudste (2 jaar en een beetje) is best kieskeurig in welke juffen hij wel/niet leuk vindt. Dus het zou voor mij afhankelijk zijn van hoe ik mijn kind zie reageren op die kus. Maar dat geldt dan ook voor een knuffel. En verder ook leeftijdsafhankelijk. Als mijn baby van net 3 maanden oud zo intensief gekust wordt vind ik dat ook wel echt anders (en dus niet zo fijn ivm ziekmakers en dat ze nog zo kwetsbaar zijn), dan bij een baby van een maand of 9 bijvoorbeeld.

3 likes
  • Geef jij je kind(eren) straf?
  • ja
  • nee

0 stemmers

• Wat voor straf geef je je kind?
  • Op de trap zitten
  • Geen tv/gamen
  • Iets anders

0 stemmers

Hij is 2 en moet dan even 1 minuutje afkoelen in de hoek. En daarna sorry+dikke knuffel. Even vertellen wat er is gebeurd.

4 likes

Bij ons even afkoelen op de kamer en dan zelfde, knuffel en uitpraten en indien nodig sorry zeggen.

1 like

Anders: niet misschien straf maar wel ontzeggen van dingen.
Als jij de hele middag over van alles uit je plaatje gaat en dan om 18u poeslief komt vragen of je vriendje mag blijven logeren… eh. Nee😅

4 likes

Ik zet mijn zoon (vandaag 2 geworden) op de trap als hin echt stout is/iets gedaan heeft wat niet mag. Dan ga ik voor hem zitten en vertel wat er fout is. “Je mag mama niet bijten/slaan maar mama zou het fijn vinden als je een knuffel geeft”.
Eindstand zit hij op de trap en lacht hij me in mijn gezicht uit :smiling_face_with_tear::joy: En ik geef hem altijd een knuffel, als hij er af mag en vraag “gaan we dan nu weer lief doen en fijn spelen?”.

Wordt nog leuk als ‘ie 12 is.

2 likes

Ons zoontje is nu 21 maanden en hij krijgt niet echt straf als in op zijn kamer of op de trap zitten. Maar als hij mij bijt of slaat terwijl ik hem vast heb of hij op schoot zit, zeg ik duidelijk dat dat niet lief is en gaat hij op de grond. Ook het zitten op een normale stoel, als hij gaat staan zeg ik eerst een paar keer dat dat niet mag en dat hij anders op de grond moet staan. Als hij dan blijft staan op een eetkamerstoel (met risico op omkiepen) doen we de stoel weg

Maar dat zijn toch logische consequenties van het gedrag? Als iemand dat straf noemt denk ik nee straffen vind ik je mag nu geen tv/geen toetje/iets anders dat je afpakt

5 likes

Ik ben nu bijna 28 weken zwanger en verlies al vocht/melk. Ik wil straks geen borstvoeding geven maar dacht wellicht kan ik wel colostrum vanaf week 37 gaan opvangen. Iemand die dit ook heeft gedaan ondanks dat je geen borstvoeding hebt gegeven?

2 likes

Mijn kind ziet de PM’ers gemiddeld meer dan dat ze mij ziet, dus alleen maar fijn als ze daar zo geliefd is dat ze kusjes krijgt.

5 likes

Ik heb er altijd voor gekozen om mijn kind niet op de trap te zetten en dan alleen te laten. Dit omdat ik zelf het gevoel heb dat een klein kind dat niet aankan zelf emoties reguleren.

Meestal ga ik even samen op de bank of een plek zitten en benoem dat ik bij haar blijft tot ze rustig is. Dit werkt voor mij het beste in mijn situatie. Zelf geloof ik niet zo in straffen ik begeleid liever de emoties. Maar oké ben ook een mens en ben soms ook moe dus dat lukt niet altijd maar is over het algemeen wel mijn uitgangspunt

15 likes