Ik vind het super goed dat je naar je moedergevoel luistert! En ik herken alles wat je schrijft.
Hopelijk is dit inderdaad gewoon een fase. Zoân slaapregressie hoor ik meer mensen over en 4 maanden was ook het moment dat ik er lichamelijk echt helemaal doorheen zat. (Toen zijn we op de fles overgegaan en konden mijn vriend en ouders ook wat meer helpen, echt zoân opluchting was dat.)
Dat slapen gaat de eerste jaren heel erg in fases. Een poosje goed, dan weer niet, dan weer wel.
Onze dochter wordt inderdaad steeds zwaarder, dus het âwiegenâ hebben we wel wat aangepast, waardoor het te doen is. Dat we het ook zittend kunnen doen.
Onze dochter ging vanaf 3 à 4 maanden ook al naar de opvang inderdaad, één dag in de week. Gelukkig is dat helemaal goed gekomen en ze heeft daar haar eigen bedtijdritueel / slaap associaties aangeleerd. Wel met iets meer huilen denk ik, maar als het echt niet ging gaven ze haar wel even nabijheid. Ze kan daar nu super goed zelf in slaap vallen, ze weet gewoon niet beter. Bij ons is ze meer verwend 
. Maar ik houd ook niet van laten huilen en ik ben nog altijd trots op mezelf dat we hebben volgehouden. Ik hoop dat ze nu een goede hechting heeft ontwikkeld. We hebben ook wel eens zoân slaaptraining geprobeerd, maar dan ging ze huilen totaan overgeven toe. Toen ben ik gelijk gestopt.
Dus ja, als je er middenin zit is het inderdaad heel zwaar, maar als ik er nu aan denk hoe snel die 3 jaar eigenlijk voorbij zijn gevlogen⊠Dan is het het allemaal wel waard. 
We hopen nog steeds dat ze een keer zelf in slaap gaat vallen en we blijven het rustig proberen, maar de makkelijkste weg is gewoon even knuffelen en wiegen. Dan slaapt ze daarna meestal ook rustig de nacht door, dat is me ook veel waard.
Het wordt uiteindelijk echt makkelijker in ieder geval 
Wat jij ook zegt, als ze puber zijn dan hebben ze mama niet meer nodig.
Maar tot aan de basisschool moet je jezelf wel behoorlijk opofferen. Ik heb het er 100% voor over, maar het wil niet zeggen dat ik het soms niet heel zwaar vind om altijd âaanâ te staan. Maar het is ook zo leuk om je kindje te zien opgroeien.