Stel je persoonlijke vraag - zw/k #1

Maar daar kies je dan als ouders toch zelf voor? Net als met zo’n vaste vrije woensdag? Kennelijk zijn er dus ouders die dat prima vinden en het dan wel zo kunnen regelen, dus ik snap het commentaar niet zo. Het beleid/de tijden van een school ken je wanneer je je kind inschrijft neem ik aan. Dus als je dat om wat voor reden dan ook niet wil of als dat qua werk niet gaat dan zijn er doorgaans nog wel meer scholen om uit te kiezen (uitzonderingen daargelaten). Maar als er scholen met zo’n beleid zijn dan zijn er dus kennelijk wel ouders voor wie dat werkt denk ik dan.

Zit jij in een klassen WhatsApp groep?

• Ja met andere ouders
  • Ja met andere ouders + juf
  • Ja en wordt beperkt gebruikt, vooral mededelingen
  • Ja en wordt veel gebruikt door andere ouders
  • Gewoon nee
  • Nee mijn kind zit nog niet op school

0 stemmers

Ik had hier van tevoren dus echt geen zin in, maar bij ons bestaat die dus helemaal niet. Toch hoor ik het wel veel om me heen en dat er ook best veel in geappt wordt. Bijvoorbeeld ook voor verloren vriendenboekjes enz. Ben echt blij dat we hier nog niet mee te maken hebben. Qua hulp vragen de juffen hier niet om veel, bij een uitje o.i.d. gaat dat via Parro een paar weken van tevoren.

Wij zijn ook allebei niet meer de jongsten (38 en 42) en net na de eerste verjaardag van ons zoontje gestopt met de pil. Hadden eigenlijk iets langer willen wachten, maar je weet niet hoe snel het gaat en of het je uberhaupt nog een keer gegund is. Hierbij speelde onze leeftijden ook best een rol. Was na 3 maanden weer zwanger en verwacht onze tweede rond de tweede verjaardag van ons zoontje. Toen ik een positieve test had moest ik heel even slikken, maar nu alleen maar blij dat het ons, zo snel, nog een keer gegund is

3 likes

Ja en ik moest drie keer lezen wat de vraag was maar dat kan ook aan mijn hoofd liggen

Ik ken echt een heel akelig verhaal over kinderen opsluiten. De ouders waren zo moe dus die gingen slapen maar de kinderen waren altijd zo vroeg dus daar deden ze de deur op slot. Er brak brand uit en de kinderen konden niet gered worden. Regel wat anders als je moet bijtanken, een oppas ofzo

Dit is echt niet meer de uitzondering hoor. Tenzij je in Schubbekutteveen woont (waar meestal toch al maar 1 school is), zit je gewoon met wachtlijsten en heb je niet eens altijd keuze naar welke school je kind gaat.

Ik vind het een vreemde keuze om kleuters standaard een dag in de week vrij te geven. Vanuit personeelsoogpunt snap ik het nog, maar verder is onze maatschappij er niet (meer) op ingericht dat je standaard thuis kunt zijn vanaf het moment dat je kind 4 is.

10 likes

Ik ben blij dat veel scholen nog niet meegaan in wat de maatschappij handig vindt in dit opzicht.
Kinderen moeten al heel jong heel veel, heerlijk dat ze dan een dag extra vrij zijn om even rustig erin te komen.

Nouja heel fijn dan dat jij die luxe hebt. Ik kan niet zo maar op mijn werk zeggen dat ik de komende 4 jaar niet op woensdag werk.

25 likes

Sorry maar wat? Tis niet dat de ouders werken omdat ze liever niet met hun kind zijn he, ze moeten.
Je kan toch niet zeggen oh joh ik kom de woensdagen niet meer zie maar hoe je het uitzoekt en rondkomt!!

7 likes

Als je echt geen enkele keus hebt qua school, dan is het natuurlijk kut. Maar ik ken de statistieken niet precies, dus geen idee hoeveel ouders echt voor een school moeten kiezen waarvan ze niet achter het beleid staan.

Dat het een vreemde keuze an sich is om kleuters een dag vrij te geven daar ben ik het niet mee eens, verschillen we gewoon van mening in. Dat het voor de één makkelijker is op te vangen dat klopt natuurlijk, dat ontken ik ook nergens.

3 likes

Niet achter het beleid staan klinkt wel heel zwaar, maar het is toch algemeen bekend dat dit een probleem is? Je kind moet toch naar school en dan is het een kwestie van waar er plek is en niet per se dat je kunt kijken naar type onderwijs, schooltijden of geloofsovertuiging.

Ik heb, sinds dat de zomervakantie voorbij is, alweer meerdere nieuwsberichten gezien over dit onderwerp en dat ging echt niet alleen maar over de Randstad.

5 likes

Vroeger ging ik zelf tot half 4 naar school en dan woensdag middag vrij. Ook niks aan over gehouden. Mijn dochter vanaf groep 1, 5 dagen tot 14 uur. Ze vindt het heel leuk en ging gelijk goed. Ze wil ook naar school (gelukkig). Je kunt altijd nog individueel kijken naar het kind wat past en zeggen mijn kind komt woensdag of vrijdag niet. Maar het overgrote deel gaat prima 5 dagen naar school.
Ben wel echt blij dat ik woon waar er ook vrije keuze was qua school. Nergens wachtlijsten.
Er zijn hier ook scholen waarbij ze in groep 1 standaard vrijdag vrij hebben.

Vind dit echt mega overdreven. Veel ouders die liever thuisonderwijs geven zouden dit waars toejuichen haha.

3 likes

Dat is dan toch zo? Als ouders om wat voor reden niet achter die vaste dag vrij of de lestijden staan? Dat is toch best wel een belangrijk onderdeel van het beleid en ook wel de visie van een school.

Helemaal prima als je daar niet achter staat, is toch ook geen verwijt ofzo? Ik kan me dat heus wel voorstellen ook al sta ik ergens anders in. Dus ik heb ook niet perse de behoefte dat uit te blijven leggen. En ik zei ook al dat ik geen idee heb hoeveel ouders verplicht zijn voor een school te kiezen waarvan ze eigenlijk niet achter het beleid staan. Als je inderdaad geen keuze hebt dan is dat zoals ik al zei lastig, en ja dat geldt op elk vlak natuurlijk.

Ja dit! Mijn moeder stond met bezoekuur ook in het ziekenhuis :slight_smile: . En ook nu in de kraamtijd (toevallig echt net bevallen) is de persoon die ik het liefste hier heb mijn moeder.

5 likes

Ik koop winterjassen eigenlijk altijs 2e hands, dus dan onder de 50 euro!

Van het aanrecht. Met een glazen koffiekan in haar handjes. Gelukkig is het litteken inmiddels in haar haargrens verdwenen.

1 like

Congratss :smiling_face_with_three_hearts:

2 likes

Mjjn kind is toen die een maand was ofzo head first van mn borst af gerold tussen mn bed en het nachtkastje in :smiling_face_with_tear:. Gelukkig niet helemaal tot de grond en ik had hem gelijk haha. Niks aan over gehouden :joy:

1 like

Iedereen mag er over denken zoals ie wil, ik vind dit fijner als ik kijk naar mijn kinderen, dus ik ben blij dat ze tot ze 6 zijn maar 4 dagen in de week hoeven. Ik vraag niemand om het daarmee eens te zijn. Ik snap heel goed dat het voor sommige ouders ruk is, dus die zullen heel anders denken dan ik. Agree to disagree toch?

Edit: de meeste bso’s zijn toch aangepast op de schooltijden van de basisscholen. Op onze vorige school gingen een stuk of 8 kleuters smorgens naar de bso, dan is het toch opgelost? Ik werk zelf niet buitenshuis dus misschien denk ik te simpel hoor

Dit, en bovendien hebben ze zo jong nog een leerplicht dus als ze rust nodig hebben, kan dat gewoon.

Vind het zelf echt mega irritant dat school en maatschappij nog zo ingesteld is op twee ouder gezinnen met een thuisblijfmoeder.

1 like

Voor de ouders die hun kind rond 19.00 in bed leggen en ervan uitgaande dat het geen babies zijn; hoe doen jullie dat?

Is één ouder dan altijd voor 17.30 thuis? Meal-preppen jullie? En tot hoe laat slaapt jullie kind?

1 like

Ik werk meestal tot 17.00 uur of 17.30 uur maar dan de laatste uren thuis. Vervolgens haal ik ons zoontje op bij de opvang en laten we de hond uit. Om 18.00 ongeveer ga ik koken en als mijn vriend dan thuis komt om 18.30 uur kunnen we eten. Dan rond 19.00 uur naar boven voor verschonen, omkleden, knuffelen en naar bed

1 like