Stel je persoonlijke vraag - zw/k #1

Aanvullend hierop: weet je waar ze heen gaan?
Hier (nouja waar ik werk) was dat ook en ging de school in the end naar de andere kant van de stad :sweat_smile:…

Edit: en idd het noodgebouw was hier echt niet fijn… tijdelijk geen goede plek voor de rt, geen fatsoenlijk plus of klus lokaal, was koud en schoolplein stelde niks voor… dan is 8jr wel lang

2 likes

Je zegt dat je over beide scholen een goed gevoel hebt, dus ik zou zelf misschien dan toch voor school 1 gaan. Ik ben zelf echt blij dat ik op een school op 5 minuutjes lopen woon, het is zo praktisch. Ik heb zelf ook nog een kleiner kindje en het scheelt zoveel tijd en gedoe. Ook met ophalen, dat je vlak ervoor weg kunt gaan etc. Natuurlijk is 15 min lopen niet onoverkomelijk en is het ā€˜gedoe’ met een tweede kindje niet lang, als je school nr 1 ook een leuke school vindt, dan zou ik het nog wel overwegen.

6 likes

Bedankt voor alle reacties op mijn school-vraag :smiling_face_with_three_hearts:

De reden voor de verhuizing is omdat de gemeente dit wil. Ze hebben een toekomstbestendig plan voor de 3 basisscholen in onze wijk, omdat er een leerlingengroei verwacht wordt (o.a. door nieuwbouw) en omdat sommige gebouwen onderhoud nodig hebben.

De school die wij op het oog hebben zal inderdaad groter gaan worden in de toekomst, maar blijft nog steeds kleiner dan de andere 2 scholen. Hij is op dit moment erg klein (maar 85 leerlingen), dus iets groter zou ook niet erg zijn.

Het semi-permanente gebouw wordt als het goed is wel mooi en netjes (niet zo’n oude container), maar ze zullen denk ik wel op de ruimte moeten gaan inleveren. Het bestuur wil wel hun best doen om hun huidige manier van onderwijs ook daar goed te kunnen vormgeven (met een leerplein etc.)
Maar ik vind het inderdaad wel lastig dat dit allemaal nog niet concreet is. Blijft toch een beetje een gokje denk ik, als we ons hier inschrijven. Het kan zowel positief als negatief uitpakken.

Er is al een plan waar de nieuwe school uiteindelijk zal komen (over zo’n 8 Ć  9 jaar dus). In het nieuwbouw gedeelte, nog iets verder dan waar dat semi-permanente gebouw komt te staan. Onze dochter zal hier waarschijnlijk niet meer naar school gaan (misschien alleen groep 8?). Dus ik heb hier nog niet echt over nagedacht… Onze dochter blijft waarschijnlijk enig kind. Maar bedenk ik me nu, als er tóch nog een broertje of zusje komt, dan moet diegene wel nog verder lopen of fietsen. Pff, irritant om al zo ver vooruit te moeten denken. En die onduidelijkheid rondom het hele plan helpt ook niet mee.

Over de afstand hebben jullie ook goede dingen gezegd. Neem ik zeker mee in de overweging!

1 like

Ja precies, dit was ook mijn reden om misschien toch voor school nr. 1 te kiezen. Hij sluit misschien iets minder goed aan bij onze dochter, maar het lijkt nog steeds een hele fijne goede school, waar ze denk ik haar draai wel zou vinden als ze eenmaal gewend is.

Mijn vriend was eigenlijk degene die mij weer liet twijfelen over school nr. 2. En hij heeft ook zeker goede punten, het lijkt een hele fijne school voor onze HSP dochter. Alleen, al die praktische punten spelen voor mij gewoon meer mee dan voor mijn vriend.

Wij hadden ook twee scholen als optie en zijn wel bewust voor degene dichterbij gegaan terwijl ik die andere qua onderwijs nƩt iets leuker vond. Dit zodat we gewoon kunnen lopen en de opvang van kind twee daardoor gewoon in dezelfde buurt zit en de oudste straks daar ook naar de bso kan. Dat we niet nog een andere plek voor een bso moeten zoeken. Ik vond het ook een leuk idee dat vriendjes dan waarschijnlijk net iets meer in de buurt wonen.

2 likes

Lijkt me een lastig dilemma. Uiteindelijk zou ik zelf toch voor school 2 gaan en niet te veel nadenken over de impact op een hypothetisch 2e kind wat er misschien/waarschijnlijk niet komt. En bij slecht weer is het toch wel balen, of je nou 5 of 15 minuten moet lopen: je wordt toch wel nat. Zou dan uiteindelijk toch kiezen wat je het beste bij je kind vindt passen.

2 likes

Groep 8 was voor mijn zoon een ontzettend belangrijk jaar; de grootste zijn op de school waar je al bijna je hele leven komt. Voor de laatste keren dezelfde route fietsen, voor de laatste keer voetballen op het vertrouwde plein etc etc. Ik denk dat een laatste jaar in een heel nieuw gebouw daar echt afbreuk aan had gedaan. Alleen daarom al zou ik kiezen voor school 1.

Het maakt, vind ik, ook in de beleving van groot veel uit hoe de school is ingedeeld. Hier is een ingang per bouw, pauzes ook per bouw, leerpleinen per bouw. Hierdoor voelt de grote school nooit echt groot.

1 like

Voor mijn kleuter was uitkleden tot onderbroek hemd en weer aankleden al een uitdaging, dus als je als juf dan 30 kinderen hebt die dan óók nog iets anders moeten aandoen zie ik dat niet voor me… Ik vind ondergoed en hemd ook echt geen probleem en ik snap werkelijk niet hoe je hier een probleem in ziet :woman_shrugging: als je je juffen/meesters zo slecht vertrouwt moet je imho echt op zoek naar een andere school. Wij hebben wel een streng mediabeleid op school trouwens, ik zou het inderdaad niet fijn vinden als daar foto’s van gaan ronddwalen

4 likes

Ken je zelf mensen die kinderen op deze scholen hebben? En hoe zij het ervaren?

Want ik merk dat er toch wel vaak een verschil is tussen het beeld dat een school schetst en de ervaringen van ouders. Een bewegende klas is vaak een leuk paradepaardje, maar als de uitvoering er nauwelijks is, heb je er alsnog niks aan natuurlijk.

Qua afstand zijn wij bewust naar een school op 15 min fietsen gegaan, ipv de vele scholen die daartussen zitten, omdat deze het beste aan sloot. Verbouwplannen van scholen nam ik toen ook wel mee in het opstellen van een lijstje, want altijd wel uitloop ook.

8 likes

Wij hebben in een gelijkaardige situatie gekozen voor school 2. Deze school is 12 minuten fietsen van ons huis (tegenover 2 andere scholen die 5 minuten lopen waren). Inmiddels gaat ons kind al 3 jaar naar school en hebben we er nog geen dag spijt van gehad. Ook als het regent, waait, sneeuwt, het is het voor ons 100% waard. Onze school zet ook erg in op sociaal emotioneel leren en daar heeft ons kind zoveel baat bij. Zelfs de lesgever van zijn sportclub zei laatst dat hij het direct merkt als kindjes van onze school komen, bijv omdat ze duidelijk hebben geleerd om om te gaan met feedback, conflicten, kinderen die ā€œanders zijnā€ etc.
Enige nadeel is dat afspreken na school soms een uitdaging is. Het beste vriendje van mijn zoon woont bijv 10 minuten van school in een totaal andere richting, als we hem daar moeten ophalen moeten we ruim 20 minuten fietsen.

5 likes

Hier gymmen ze in hemd + een sport broekje die op school blijft. Eerst was het inderdaad ook hemd en onderbroek, maar er waren klachten gekomen van ouders, dus nu is het hemd en sport broekje. Een t-shirts erbij dat is niet te doen voor de juffen want shirt aan en uit doen is voor veel jonge kindjes nog wel lastig.

Ja ik snap ook wel dat een school goed moet ā€˜voelen’ natuurlijk, maar hoe het in de praktijk echt is weet je ook nooit van tevoren. Los van manier van lesgeven, hebben andere dingen ook echt een grote invloed op hoe jij (je kind) een school ervaart. Heeft hij/zij een leuke klas, is er aansluiting met vriendjes, hebben ze een fijne leerkracht. Lastige keuze wel, vooral als je er beiden een beetje anders over denkt!

1 like

Kijk, je weet niet of school 1 niet ook gaat verbouwen in de 8 jaar dat jouw kind op school zit. Uiteindelijk is plezier en ontwikkeling belangrijker dan afstand denk ik, dus ik zou voor school 2 gaan. Die 20 minuten meer wandelen op een dag gaan daar echt niet tegenop wegen. Ik lees alleen maar argumenten waarom het voor jullie kind passender is om voor school 2 te gaan en voor jou als ouder passender om voor school 1 te gaan.

En je kunt altijd nog afspreken dat op regendagen je man bijvoorbeeld jullie kind eerst met de auto naar school brengt, als dat een optie is qua vervoer en werktijden?

2 likes

Reden dat ik dit stem is dat vriendjes en vriendinnetjes ook ver weg wonen en het lijkt alsof er meerdere andere opties zijn.
Waarom zijn die andere scholen dramatisch?

2 likes

Dan zou ik het er zeker voor over hebben.

4 likes

Ohja dat is wel serieus en lost zich ook niet zomaar op.

Als het qua vervoer geen probleem is, dus brengen/halen geen probleem qua tijd lijkt het me een goede keuze.

Wij hebben ook school gekozen op 10 min fietsen, maar dit ivm opvang. Op de scholen dichterbij werd geen vso aangeboden.

3 likes

Mijn kinderen wonen de helft van de week bij mij en wonen dan zo’n 20 minuten fietsen van school (en het grote deel van hun vriendjes) af. En dat merk je toch, wat betreft speelafspraakjes en dergelijke. Ik zou er dus zeker niet kiezen voor een school 20 minuten verder op.

3 likes

Wij moeten, niet elektrisch, ook 20 min fietsen denk ik. Tot nu toe geen probleem met afspreken. Ouders fietsen mee, of komen kind brengen met de auto. Effectief zijn er 1 of 2 dagen mogelijk om af te spreken (BSO, zwemles, weet ik het) en kind speelt ook bij anderen dus er is ± 1x in de week iemand hier. Valt mij in de praktijk dus erg mee. Keuze voor deze school is het voor ons waard.

1 like

Mijn kind gaat naar een school die nog verder weg is. Hoewel het af en toe wel fijner zou zijn om dichter bij te wonen, zou ik in jou geval wel voor een school verder weg kiezen.
Wij moeten echt met de auto en dat is vooral onhandig als je bv een keer meehelpt op school van 10-11.30 oid of bij oudergesprek. Dan blijf ik aan het heen een weer rijden.
Tot nu toe vindt geen enkele ouder het een probleem met afspreken om te spelen. Kind rijdt dan gewoon met ons mee en ouder haalt kind weer met de auto op. Is natuurlijk wel jammer dat de schoolvriendjes niet in de buurt wonen, voor wat laagdrempeliger samen buiten spelen.

2 likes

Mijn kind gaat nu 1,5 jaar naar school, ik haal haar bijna elke dag op en de keren dat het echt vervelend hard regende precies met ophaaltijd zijn op ƩƩn hand te tellen. Oftewel: dat zou ik echt niet laten meewegen.

Ik zou zelf de pedagogische visie echt vele malen zwaarder laten wegen dan de praktische omstandigheden. Beter een kind dat zich helemaal thuis voelt in een krakkemikkig gebouw dan een kind dat net niet lekker zit in een prachtig gebouw.

Wij vonden het ook heel moeilijk om een schoolkeuze te maken voor de lange termijn. Dus dat hebben we gewoon niet gedaan. We hebben de school gekozen waar we ons op dat moment het prettigste bij voelden. Als het toch tegenvalt allemaal kan je altijd nog switchen. Ik ben zelf in groep 5 nog van school gewisseld omdat dat in mijn belang was (eigenlijk nog meer voor mijn broertje), en dat was een prima ervaring. @Spencer niemand kan nu al weten wanneer dat nieuwe gebouw klaar is. Dat zijn zulke grote processen waar zoveel bij komt kijken, kan zomaar dat dat nog een paar jaar langer duurt. Dus op wat er mogelijk in groep 8 gebeurt zou ik zĆ©ker m’n beslissing niet baseren.

8 likes