Stel je persoonlijke vraag - zw/k #1

Maar is het in al die andere landen dan wel 100% doorbetaald? Dus nier dagloon of werkgever afhankelijk?
Ik vind zelf op Google dat het in Oostenrijk ook maar 8wkn na bevalling is en daarna onbetaald met een soort kinderbijslag bijdrage :sweat_smile:?

Want dan zou je in NL ook kunnen zeggen dat je bijna 6mnd hebt. 12 tegen 100% en 9 weken tegen 70% en dan kan je nog 17wkn onbetaald nemen. En je partner ook dus dan kun je samen ook wel ruim 2jr thuis zijn voor je kind naar een opvang hoeft.

En hier staat over Zwitserland bijv ook dat ze nooit 100% krijgen (Hoe lang hebben andere Europese landen zwangerschapsverlof?Ā Ā ) maar ook gedurende regulier zwangerschapsverlof maar 80% :flushed:

Bij de eerste ging ik na 4 maand weer aan het werk. Maar ik werkte toen veel avonddiensten. Zij ging heel weinig naar de opvang toen. En was alsnog veel bij mijn kind. Bij de 2e ben ik 6M thuisgebleven. Maar weet dus niet meer hoe ik dat financieel geregeld had :smiling_face_with_tear: volgens mij ook al mijn vakantie weken erachteraan geplakt.

2 likes

Ja, 2 maanden voor je bevalling en 2 maanden na je bevalling is het verboden om te werken Mutterschutz). Je krijgt dan je volledige salaris doorbetaald door je werkgever.

Het verlof daarna wordt door de Krankenkasse (ziekenfonds?) betaald, en als je kiest voor het model waar je het meeste geld mee krijgt dan ontvang je maandelijks 80% van je laatste salaris (dit is dan voor maximaal 10 maanden als je als enige ouder met verlof gaat - tot de eerste verjaardag van het kind).

Met ons eerste kind was ik met verlof tot mijn kind 11 maanden was en mijn partner daarna tot ons kind 17 maanden was. Zolang een partner met verlof is, moet de andere persoon voltijd werken, maar mijn partner werkte heel veel thuis en heeft ons kind heel veel gezien.

Vanaf 17 maanden werkten we allebei 80 % en ging ons kind deeltijd naar de opvang.

En komt iedereen hiermee rond? Of zijn er ook opvangmogelijkheden voor de ouders die hun kind dan met 2 maanden naar de opvang brengen?

1 like

Ik heb een aantal Duitse collega’s en een van die collega’s is dus iets van 1,5 jaar weg geweest bij geboorte en verlof van haar eerste kindje. Kwam terug maar raakte meteen weer zwanger (niet gek na 1,5 jaar uiteraard) en was toen dus weer 1,5 jaar weg.
Ze is denk ik in 4 jaar tijd 6 maanden op kantoor, waaronder meerdere lange vakanties. Ze kwam laatst weer terug en heb echt het gevoel alsof ze geen collega meer is. Je mist dan echt zo bizar veel. Onze hele organisatiestructuur is ook veranderd in de tussentijd, beslissingen voor haar genomen waar ze niet echt in mee heeft kunnen denken etc. Lijkt me verschrikkelijk om zo terug te komen.

Maar goed, ik stond na 3 maanden te springen om weer aan het werk te gaan :laughing: Vind het heerlijk om tijd met mijn baby door te brengen maar was helemaal klaar met alleen maar nadenken over slaapjes/flesjes etc. Blij dat de zorg wat meer verdeeld werd zodat ik het ook wat meer kon loslaten :blush:

5 likes

Mijn dochter wordt bijna 5 en helemaal gek op dino’s en wil graag Lego of Playmobil hiervan. Maar ik kan dus zelf ook echt niet kiezen. Ze heeft veel fantasie, is geen mega bouwer maar heeft in de vakantie wel dagen met de Lego van haar neef gespeeld. Ze krijgt van een familielid ook Lego, dus aan de ene kant lijkt het me leuk om daar op aan te haken maar aan de andere kant weet ik dat ze Playmobil ook heel leuk vindt en ze daar weer wat meer fantasie in kwijt kan.

Wat zouden jullie doen?

• Lego
  • Playmobil
  • Nog iets anders en dat ga ik je vertellen

0 stemmers

2 likes

Van Playmobil heb je ook een leuk dinosetje met een wat grotere dino

Zo op je verhaal afgaan zou ik voor playmobil kiezen

2 likes

Ja maar hier hebben we dan dus ook langer verlof dan de 12weken die we vaak roepen. Want hier kan je dus ook beide nog 9weken (in totaal dus 18 weken, wanneer de ander dus net als in Duitsland fulltime zou werken gedurende het verlof van de ander). En dan is je kind dus ook 30wkn thuis. Dat is geen jaar maar ook niet maar 3mnd

Ik ben overigens heeelemaal voor 100% betaald verlof hoor! Maar denk dat we soms ook niet goed vergelijken door dan te roepen dat ze elders zo lang verlof krijgen terwijl het dan ook lang niet altijd volledig betaald blijkt :sweat_smile:

2 likes

Ik vind lego veel veelzijdiger dan playmobil. Ik merk ook dat de kinderen hier veel meer en langer spelen met lego dan met playmobil. Je hebt van lego ook echt leuke dino sets waar je heel verhalend mee kan spelen - wij hebben bijvoorbeeld deze

5 likes

Ja precies dit is wel een scheve vergelijking! Ɖn wat bij ons ook nog meespeelt is dat NL echt een parttime cultuur heeft, en je in veel andere landen lang thuis kan zijn met de baby maar daarna weer voltijd gaat werken. Dus in het voorbeeld wat @Scarlett geeft was dat ook: de 1 mag met verlof, de ander moet fulltime werken. En in Zweden is parttime werken bijv ook helemaal niet gebruikelijk, dus na die lange tijd vrij gaat je kind 5 dagen naar de opvang. Dat zouden we in NL ook weer wat gek vinden misschien, want bij ons is het normaler dat beide ouders iets minder gaan werken en een kind 2 of 3 dagen per week naar de opvang gaat. Dus het is ook maar net wat je beter vindt voor de langetermijn ook

1 like

Ja, maar wordt er in Nederland ook gebruik van gemaakt? Want in Ootenrijk is het dus de standaard.

Ik heb het idee dat de meeste mensen die het financieel aankunnen er wel gebruik van maken. Hoe het ingezet wordt is wisselend, sommige plakken het meteen achter hun verlof aan en anderen kiezen ervoor om bijv het hele eerste jaar steeds een beetje op te nemen en zo langere tijd minder uur per week te werken.

1 like

Ik zou playmobil dino doen (zoon heeft het hier gekregen voor z’n derde verjaardag) want dan heb je meteen echt een dino en dan misschien op haar lijstje nog een bak met LEGO waar ze zelf dingen van kan bouwen? Je hebt leuke bakken met veel steentjes die in de aanbieding soms 20/25 euro kosten

Niet altijd denk ik. Vrouwen vaak wel, mannen minder. Maar dat ligt dan niet aan wat er mogelijk is, maar aan de mindset van werkgevers/ouders/maarschappij(!!).
Feit blijft dat je hier dus ook 30wkn thuis kan zijn betaald en daarna nog 32wkn onbetaald.

En nogmaals, ik snap heel goed dat het soms niet kan want inkomensverlies en carriĆØre en de maatschappij.

1 like

Ook wel steeds meer naar mijn idee

1 like

Zo jong worden kinderen bij de opvang helemaal niet aangenomen. In Wenen heb je ā€˜geluk’ dat je een kind al met een jaar naar de opvang kan brengen. Op het land (dus eigenlijk alles wat buiten de grote steden valt), kun je een kind vaak pas vanaf 3 jaar naar de opvang brengen.

Tijdens je verlof mag je er nog wel een paar uur bij werken (maar het extra inkomen mag dan niet meer dan ~ €500) zijn.

In Oostenrijk is deeltijd ook heel normaal. Als je voor de geboorte van je kind minstens drie jaar bij dezelfde werkgever hebt gewerkt heb je ook recht op ā€˜ouderschapsdeeltijd’ tot het kind 8 jaar is. Zolang je in ā€˜ouderschapsdeeltijd’ werkt kun je ook niet ontslagen worden. Vooral vrouwen maken hier gebruik van.

Als je minder dan drie jaar voor dezelfde werkgever hebt gewerkt, zou de werkgever mogen weigeren om je deeltijd te laten werken, maar dat gebeurt zelden. Zodra ze dan toestemmen, heb je ook weer deze bescherming dat je niet ontslagen mag worden.

Ook wordt per kind voor vier jaar de ā€˜pensionsvesicherung’ (pensioensopbouw) door de staat overgenomen, zodat je ook tijdens verlof je pensioen blijft opbouwen. En als je parttime werkt tijdens die vier jaar, wordt je pensionsversicherung door de staat angevuld tot dat wat je zou afdragen als je voltijd zou werken.

5 likes

Eens. Playmobil wordt hier ook echt niet mee gespeeld alleen als er een vriendje komt die het uit de kast trekt. Lego kan je veel meer kanten mee op dan alleen een verhaaltje spelen.

4 likes

Al is voltijd in veel andere landen minder dan wat het in Nederland is.

2 likes