Stel je persoonlijke vraag - zw/k #1

Wow, een eigen catering of kok klinkt luxe haha.

Hier hadden we weinig keus. Er is 1 kinderdagverblijf maar die openingstijden zijn raar, open van 8 tot 17, nouja dat zouden we al niet redden qua werk. Daarnaast is er een klein speelplein met alleen maar tegels en een zandbak en dat wilden we niet. Nu hebben we een gastouder, dus wel maar 1 persoon en geen 4 ogen beleid, maar wel op een boerderij met dieren waar ze 9/10 keer buiten zijn. Haar Instagram staat vol met foto’s van kinderen die in het bos in de modder en plassen springen, buiten spelen, de dieren (mee) verzorgen en mee dingen bakken enz. en daar hadden we gewoon een super fijn gevoel bij.

Ik zou, als ik jou zo hoor, voor A kiezen maar bij beide langs gaan en kijken waar je het beste gevoel bij hebt. Luiers meegeven zou ik niet echt een probleem vinden eigenlijk. Scheelt het qua prijs nog veel?

2 likes

Wij hebben een eerste schifting gemaakt op openingstijden/locatir, daarna op horizontale/verticale groepen (ik wilde liever horizontaal), en daarna nog of er warm eten aangeboden werd. Uiteindelijk hebben we 3 rondleidingen gehad en 1 afgeschreven omdat we het er erg klein en onoverzichtelijk vonden met vrijwel geen buitenruimte (en mijn kinds 3e woord was BUITEEEEE, dus dat bleek belangrijk :sweat_smile:). Bij 1 bleek geen plek dus het is de laatste geworden.

Ik zou altijd kijken naar de buitenruimte of hoeveel ze naar buiten gaan. Bij onze eerste opvang was de oudste 1 keer buiten geweest (ze is daar af gegaan toen ze 9 maanden was).

En de vaste pm’ers op een groep, ik kan op 1 hand tellen in iets meer dan 3 jaar tijd dat ik een keer een invaller heb gezien.

1 like

Wij hebben bewust gekeken naar een opvang met veel focus op buiten, dus met een leuke buitenruimte of een die er veel op uit trekt met de kinderen. Ik vond het ook fijn dat de groep leidsters redelijk stabiel is, zodat m’n kind in ieder geval 1 bekend gezicht per dag zou hebben. Uiteindelijk hadden ze op 2 plekken ruimte voor ons kind en hebben we op gevoel gekozen.

2 likes

Locatie - bereikbaarheid ten opzichte van huis en werk. Ik zou zelf sneller gaan voor een locatie dichtbij huis, want stel je bent ziek of je wil thuiswerken, dan is het makkelijker om je kind te brengen. Wij zijn nu voor een locatie dichterbij mijn werk gegaan, omdat ik via mijn werk korting krijg, maar het is wel wat minder praktisch.

Visie/werkwijze - Ik vind zelf de visies van Pikler en Reggio Emlia heel fijn en probeer het thuis ook toe te passen, dus vond het ook prettig om voor een kdv te gaan die daar ook mee werkt. Die keuze had ik dan weer wel, want meerdere merken kdv bij mijn werk, met elk een eigen visie. Als iets als pikler of steiner je niet aanspreekt, zou ik daar zelf ook niet voor kiezen als kdv.

Buitenruimte - Mooie speelplek vind ik belangrijk. Nu zitten ons kdv in het bos en hebben ze schitterende tuin en dat sprak mijn man en mij meteen aan. Ik vind niks zo erg als een troosteloze buitenspeelplek met tegel en 1 speeltoestel. Je kan ook kijken of er een aparte babytuin is bijvoorbeeld, waar baby’s veilig kunnen spelen zonder dat peuters ze omver rennen zeg maar.

Horizontale of verticale groepen - Ik wilde geen verticale groep, dus dat was voor mij ook belangrijk.

Openingstijden - Wat is voor jou belangrijk, moet je vroeg op werk zijn of maakt het niet zoveel uit. En ook, tot hoe laat zijn ze open. Als jij weet dat 18 uur krap wordt bijvoorbeeld, dan is een kdv dat tot 18:30 open is beter.

Wat ik zelf minder belangrijk vond is warm eten. Leuk als het er is, maar een boterham als lunch is ook prima. Net als dat ze bij ons geen groentehap geven, vond ik ook minder belangrijk.

Verder hebben wij nog geïnformeerd naar ruildagen/extra dagen, omdat wij 2 dagen opvang afnemen, maar soms 3 dagen nodig hebben als mijn ouders op vakantie zijn. Dan is het fijn om te weten of je überhaupt extra dagen kan afnemen.

En uiteindelijk is het ook belangrijk hoe het voelt, dus ga zeker op rondleiding en ga de sfeer proeven. Wij zijn bij 2 vestigingen van hetzelfde merk geweest en die voelde totaal anders aan, waardoor 1 afviel.

1 like

Eigen kok klinkt wel luxer dan het is, of iig ik ken een kdv die dat ook had en dat was gewoon de moeder vd eigenaar die kip met rijst en groente maakte.

2 likes

Wat is er beter dan een oma die kip, rijst en groente maakt dan?

15 likes

Hahah fair point :sweat_smile:, zeker niet een boterham met smeerkaas.

1 like

Wij konden ook kiezen en ik heb toen van beide het pedagogisch project doorgespit. Ons bezoek ter plaatse bevestigde mijn gevoel daarbij eigenlijk ook meteen. Voor de babytijd was voor mij belangrijk een beetje kennis van (of minstens openstaan voor) (langdurige) borstvoeding/therapeutisch voeden enz, waar mogelijk qua slaap de baby volgen ipv vaste ritmes waar elke baby in gepropt wordt, het aantal baby’s per volwassene etc. Voor peuters vooral buitenruimte, uitstapjes en het stimuleren van zelfstandigheid.

En ik vond warm eten ook wel heel belangrijk. Ons kind eet gewoon een boterham of iets anders 's avonds thuis en er is geen druk voor ons om op tijd en bv. zoutarm te koken (wij eten doordeweeks meestal pas wanneer zij slaapt). Dit was dan ook één van mijn topcriteria bij het zoeken van een school haha, ik vind dat echt zo’n luxe.

Qua activiteiten zou ik ook kijken voor welke leeftijd dat is. Hier organiseren ze ook wel veel, maar eigenlijk doet alleen de oudste groep (de 3-jarigen) daaraan mee, de kleintjes niet.

Ik keek verder naar reistijd, haal en brengtijden, of het een beetje schoon/niet te chaotisch was en vooralllll gevoel tijdens de rondleiding: waren er kinderen aan het huilen en kregen die aandacht, maakten ze grapjes en hadden ze een warme uitstraling. Uiteindelijk gegaan voor die op papier niet de beste leek qua voorzieningen maar die medewerkers waren zo leuk! En daar gaat je kind wel de hele dag mee zijn.

Zijn het magnetron opwarm maaltijden? Vaak zit daar wel veel zout in. Verder wisseling in de pm’ers vind ik wel belangrijk. En zou verder afgaan op je gevoel

Dank voor alle reacties! Te veel om te taggen maar om op een paar dingen in te gaan:

Rondleidingen hebben we bij 3 gehad en op basis daarvan is er 1 afgevallen, maar bij de overige twee is er geen overduidelijk gevoel bij de een of ander. Bij de een waren de kinderen allemaal buiten dus moeilijk te zien hoe de interactie was, wil dan niet te veel afgaan op degene die rondleidt want die heeft vaak een andere functie (en is niet veel bij de kinderen). Ophaaltijden, locatie, kosten, al die randvoorwaarden zijn nagenoeg hetzelfde. En nee, geen opwarmmaaltijden @Vloeistof , wordt gewoon warm geleverd of gemaakt (vers).

Nou nog maar even verder laten bezinken, maar denk dat we eigenlijk geen verkeerde keuze kunnen maken omdat het nou eenmaal zo dicht bij elkaar ligt. Das eigenlijk ook wel luxe haha.

1 like

Als het verder allemaal om het even is zou ik wel goud geld betalen voor een opvang die verse warme maaltijden serveert bij de lunch, haha. Na een lange opvangdag nog avondeten met een peuter kan best een uitdaging zijn. Daarbij merkte ik ook dat mijn kind echt veel leerde qua eten en drinken van andere kindjes, dat ze met een groepje kinderen veel makkelijker meedoet dan als wij haar iets probeerden aan te leren.

9 likes

Wat is voor jou het meest/het vaakst waar?

• Ik geniet vooral heel erg van de tropenjaren
  • Ik geniet heel erg maar ik vind het ook vaak pittig
  • De tijd trekt een beetje in een waas van vermoeidheid aan me voorbij

0 stemmers

• Ik word in deze levensfase grotendeels opgeslokt door werk en gezin
  • Ik heb nog een heel leven naast werk/gezin
  • Ik heb een leven naast werk/gezin maar de focus ligt daar wel

0 stemmers

Het ouderschap vind ik

• Zwaarder dan verwacht
  • Minder zwaar dan verwacht
  • Ongeveer zoals verwacht

0 stemmers

Voor mensen met een mannelijke partner

• Mijn leven is meer veranderd
  • Het leven van mijn partner is meer veranderd
  • Onze levens zijn ongeveer evenveel veranderd

0 stemmers

4 likes

Tentijde van werkelijk zwanger en het vlak daarna is mijn leven (uiteraard?) meer veranderd al dat van hem. Bedoel, ik moet m’n sport afzeggen, omdat het fysiek niet meer kan, hij niet. Ik stop met werken, hij niet (als in, zwangerschapsverlof bedoel ik dan hè). Ik heb hormonen, hij niet.

4 likes

Mijn leven is meer veranderd maar dat komt door een pittige bevalling met een redelijk zwaar mentaal herstel, vind het ook niet eerlijk om te klagen dat zijn leven niet zo veel is veranderd eigenlijk. Ik ben nog niet aan het werk dus alles draait voor mij nu om ons kind en dat is soms wel zwaar, alsof ik er zelf niet meer ben, maar ik zou het ook niet anders willen ofzo. Heel verwarrend af en toe haha.

5 likes

Ja dit viel mij dus best wel tegen, vandaar de vraag erbij ook eigenlijk. Aan onze verdeling heeft het nooit gelegen, maar door complicaties in de zwangerschap en bij de bevalling lag ik totaal in de kreukels, kreeg ik slepend conflict rondom mijn re-integratie op werk en ga zo maar door, terwijl mijn man al die tijd gewoon fit is gebleven en in staat om te werken. Misschien naïef maar daar hadden we allebei niet zo bij stilgestaan van te voren.

4 likes

Ik vind het minder pittig dan verwacht (ondanks mega slaaptekort) en vooral heel erg leuk. Wil heel graag een tweede, maar twijfel wel heel erg of ik het dan nog wel zo leuk vind of dan wel vooral heel erg zwaar.

4 likes

Ja buiten die maanden om denk ik dat ons leven evenveel veranderd is. Maar met 4 kinderen in 7jr ben ik toch zo’n 6 van die 7 zwanger of borst voedend geweest denk ik haha.
Heftig besef :rofl:

4 likes

Ben jij een beige mom?

• Ja
  • Nee
  • Een beetje
  • ABSOLUUT niet

0 stemmers

2 likes