Locatie - bereikbaarheid ten opzichte van huis en werk. Ik zou zelf sneller gaan voor een locatie dichtbij huis, want stel je bent ziek of je wil thuiswerken, dan is het makkelijker om je kind te brengen. Wij zijn nu voor een locatie dichterbij mijn werk gegaan, omdat ik via mijn werk korting krijg, maar het is wel wat minder praktisch.
Visie/werkwijze - Ik vind zelf de visies van Pikler en Reggio Emlia heel fijn en probeer het thuis ook toe te passen, dus vond het ook prettig om voor een kdv te gaan die daar ook mee werkt. Die keuze had ik dan weer wel, want meerdere merken kdv bij mijn werk, met elk een eigen visie. Als iets als pikler of steiner je niet aanspreekt, zou ik daar zelf ook niet voor kiezen als kdv.
Buitenruimte - Mooie speelplek vind ik belangrijk. Nu zitten ons kdv in het bos en hebben ze schitterende tuin en dat sprak mijn man en mij meteen aan. Ik vind niks zo erg als een troosteloze buitenspeelplek met tegel en 1 speeltoestel. Je kan ook kijken of er een aparte babytuin is bijvoorbeeld, waar baby’s veilig kunnen spelen zonder dat peuters ze omver rennen zeg maar.
Horizontale of verticale groepen - Ik wilde geen verticale groep, dus dat was voor mij ook belangrijk.
Openingstijden - Wat is voor jou belangrijk, moet je vroeg op werk zijn of maakt het niet zoveel uit. En ook, tot hoe laat zijn ze open. Als jij weet dat 18 uur krap wordt bijvoorbeeld, dan is een kdv dat tot 18:30 open is beter.
Wat ik zelf minder belangrijk vond is warm eten. Leuk als het er is, maar een boterham als lunch is ook prima. Net als dat ze bij ons geen groentehap geven, vond ik ook minder belangrijk.
Verder hebben wij nog geïnformeerd naar ruildagen/extra dagen, omdat wij 2 dagen opvang afnemen, maar soms 3 dagen nodig hebben als mijn ouders op vakantie zijn. Dan is het fijn om te weten of je überhaupt extra dagen kan afnemen.
En uiteindelijk is het ook belangrijk hoe het voelt, dus ga zeker op rondleiding en ga de sfeer proeven. Wij zijn bij 2 vestigingen van hetzelfde merk geweest en die voelde totaal anders aan, waardoor 1 afviel.