Stel je persoonlijke vraag - zw/k #1

Oh nee, ik vind het eerder sneu en gierig dat je kinderen blijkbaar enkel op verjaardagen de kans krijgen iets nieuws te proeven?

Hier is door het jaar heen genoeg kans daartoe. Op een verjaardag hoeven ze geen smaak te ontwikkelen, maar mogen ze gewoon met elkaar spelen en snaaien.

1 like

Nee maar er is een verschil in volwassen zijn of kind zijn.

1 like

Dit zegt @Feather toch helemaal niet?

6 likes

Oh, misschien lees ik het verkeerd. Ze reageerde op mijn post over kindersnacks op verjaardagen en vond het al zo’n vreemde take.

Voor de moeders die borstvoeding hebben gegeven: hoe vonden jullie het borstvoeding geven?

• Zwaar
  • Zwaar in het begin maar daarna werd het beter
  • Goed te doen
  • Anders

0 stemmers

3 likes

Heeft iemand ervaring met een dubbel traphekje? Werkt dat een beetje? Heb een beetje weinig plek om te bevestigen en door uitstekende onderste trede en leuning nog wat onhandiger

situatie

1 like

Relatief makkelijke start, daarna gedoe.

Ondanks twee (geplande) keizersnedes kwam mijn borstvoeding beide keren best prima op gang. Alleen na een tijdje gingen ze zo ‘klooien’ aan de borst. Moest je continue als een havik opletten ipv ondertussen relaxed een serie te kijken.

Ik kreeg daar zo’n pijn van in mijn nek van dat ik dacht met een nekhernia te eindigen. Had bij beiden met mezelf afgesproken hoe lang ik exclusief zou voeding tot ik (geleidelijk) overgaan op flesvoeding. Bij beiden de laatste weken afgeteld naar dat moment :sweat_smile:.

1 like

Ik vond het (denk ik, want ik heb nooit kunstvoeding gegeven) makkelijk voor mij.
Het gemak van altijd bij je, nooit hoeven denken aan hoeveelheden of heb ik wel iets mee, nooit flessen uitkoken ofzo. Ik ben echt heel vergeet achtige in dingen meenemen en zou denk ik zeker 1x per maand voor nood ineens ene pot kv moeten kopen omdat ik naar mn vader ben gereden zonder zo’n poedertoren of zonder een fles oid.
Prettig dat je nooit je bed uit hoeft, en dat je veilig samen kan slapen en daardoor vond ik elke 2u voeden over het algemeen goed te doen.
Zodra mijn teen het laminaat raakt ben ik echt wakker wakker namelijk en dat gebeurde nu niet.

Het enige nadeel vond ik dat je de nachten niet kan delen. De voedingen zijn voor mij en kolven is leuk maar dat duurt langer dan zelf voeden. Dus daar heb je dan weinig aan haha

8 likes

In principe vond ik het goed te doen, al vond ik het bij de tweede wel iets pittiger. De tweede sliep iets minder en kreeg vroeg tandjes, waardoor het voeden net wat minder ontspannen was.

1 like

Anders: met ups en downs kut en prima te doen. Ik heb bij m’n eerste jarenlang gevoed en tot zijn tweede vaak gedacht ‘ik stop ermee’ (hij sliep ook slecht en dat ving ik met mijn borsten bijna allemaal op) maar uiteindelijk werd het altijd weer goed en fijn. Nu bij mijn tweede gaat het gewoon prima.

3 likes

Precies de reden dat er bij mijn ouders van alles ligt; fles, voeding, speen, luiers etc

Ze passen ook 1x per week op, dus ligt er niet te verstoffen voor die ene keer dat we er zijn en zo hoef ik ook niet elke week alles mee te geven

Het fysiek borstvoeding geven ging bij mij redelijk oké na de start bij nummer 1 en heel goed bij nummer 2. Vond het verder echt top en makkelijk, echter wel een gedoe als je niet met je kind samen bent.

2 likes

Hebben jullie bepaalde wensen/verwachtingen wat betreft het schoolniveau van jullie kinderen?

(Poll is anoniem)

• Nee geen verwachtingen, ik vind alles prima.
  • Ik heb zelf vwo/gymnasium gedaan, en hoop dat mijn kind dat ook doet.
  • Ik heb zelf vwo/gymnasium gedaan en vind het prima als mijn kind vmbo/havo doet.
  • Ik heb zelf havo/vmbo gedaan en hoop dat mijn kind vwo/gymnasium doet.
  • Ik heb zelf havo/vmbo gedaan en hoop dat mijn kind hetzelfde doet.

0 stemmers

Heel dubbel. Ik heb tot 9mnd borstvoeding gegeven en had overproductie in het begin, omdat het eerst niet op gang kwam iets teveel gestimuleerd. Maar tot ik dat een beetje uitgekristalliseerd had waren we wel even verder.

En ik weet nog dat ik een keer ziek was en mijn productie heel erg terug liep en dat ik dat heel lastig vond. Want ik was de enige die mijn kind van eten kon voorzien en dat voelde als heel veel verantwoordelijkheid.

Kolven vond ik ook niet leuk, kreeg ook altijd net genoeg afgekolfd.

Het feit dat ik de eerste paar maanden steeds doorlekte in bed en in mijn kleding en alles steeds naar melk rook vond ik ook moeilijk.

Maar het gevoel van intimiteit midden in de nacht met zijn tweetjes en ook een soort trots dat ik mijn kind eten kon geven vond ik heel erg bijzonder en had ik niet willen missen. En ik ben ook een chaoot en ook lui aangelegd, dus ik vond het in heel veel gevallen ook wel makkelijk. Later kreeg hij flesvoeding en toen heb ik vaak staan vloeken met mijn koude voeten op de overloop zonder lenzen met afmeten uit een thermosfles enz.

Wat ik achteraf heftig vond is de impact op hoe ik me voelde. Ik weet het eerder vaak aan mijn heftige bevalling, maar ik heb wel 9 maand in een soort stonede brainfog geleefd en dat ging grotendeels weg toen ik stopte. Dat was wel fijn, niet alleen fysiek dat er geen baby meer van me afhankelijk was, maar dat ik me veel meer mezelf voelde.

3 likes

Ik heb borstvoeding gegeven tot haar 8 maanden. Ik had het dan ook echt gehad.
Mijn borstvoeding kwam niet op gang. Ik had te weinig melk. Mijn dochter zocht niet naar mijn tepel. We hebben kunstvoeding en borstvoeding gecombineerd.
Op het einde kolfde ik veel omdat ze door haar operatie niet meer aan de borst mocht drinken. Ik voelde mij toen echt een koe.

2 likes

In het begin moest ik echt wennen aan het fysieke en dat ik volledig in dienst sta van mn baby. Dat vind ik nu prima en het voeden zelf vind ik nu echt leuk en fijn. Wat ik mettertijd juist zwaarder ben gaan vinden is hoe ongelijk het de ouderrollen en taakverdeling maakt. En de impact van hormonen vind ik ook echt groot, het idee van stoppen vind ik heeeeeel moeilijk, terwijl ik van tevoren dacht: als ik wil stoppen, stop ik gewoon. Ja zo werkt het toch niet :stuck_out_tongue:

11 likes

Ik heb zelf echt mn schoolcarrière verpest. Ik hoop vooral dat mn dochter wel met plezier naar school gaat. En of dat nou op het vmbo of gymnasium is maakt mij niet uit.

6 likes

Wij hebben precies deze situatie in spiegelbeeld haha. Maar wij hebben een babydan hekje die net ervoor staat omdat onze zoldertrap ook wat uitstak. En dan gaat het een klein hoekje om.
Best duur maar op marktplaats staan ze ook wel.

1 like

Mijn kind loopt harstikke vast op school, raakt ook in paniek bij gedachten aan de toekomst dus wat maakt het uit wat er uiteindelijk gebeurt als ie maar gelukkig is

10 likes

Geen verwachtingen, ik vind het wél jammer dat er bij havo/vwo zo weinig keuze is voor scholen die ook praktische lessen geven (ipv dan weer richting coderen en wetenschappelijk onderzoek gaan). Vind dat echt een gemis in het huidige systeem.

9 likes