Stel je persoonlijke vraag - zw/k #1

Wat voor praktische lessen zie je dan voor je? Als ik me mijn eigen schooltijd herinner heb ik me op het vwo wel goed vermaakt met praktijklessen van gym, muziek, handenarbeid, tekenen, techniek, verzorging (koken) en scheikunde (lab lessen). Ook bij natuurkunde hadden we in de onderbouw best wat praktische lessen, elektrisch circuitje bouwen, geluidsgolven zichtbaar maken, licht scheiden dat soort dingen.

Verschilt waarschijnlijk wel per school hoe ze de lessen invullen, of ze leerlingen vooral achter een boek zetten of dat ze ook regelmatig andere lesvormen inzetten.

2 likes

Over het algemeen chill in mijn situatie en ook bijzonder (na de eerste weken uitvogelen en leren) omdat ik altijd eten en een manier om te troosten bij me had. Ook fijn dat ik veilig samen kon slapen en ik kon me ook trots voelen dat hij puur op mijn melk is gegroeid. Alleen dom van me/onszelf dat ik niet ook vroeg ben begonnen met flesjes geven. Baby wilde absoluut geen flesje totdat hij 11 maanden ofzo was, en toen hoefde het al niet meer. Dat zorgde wel voor veel stress toen ik weer wilde gaan werken of soms even een avondje uit wilde.

1 like

Borstvoeding geven thuis vind ik niet zwaar, ook s nachts niet. buitenshuis een klein beetje omdat ik grote borsten heb en ik niet m’n kind kan vasthouden en m’n borst op de juiste plek krijgen. dus heb altijd een kussen nodig en dat heb ik buitenshuis niet. dus lukt allemaal wel maar zit dan echt oncomfortabel
maar KOLVEN OP WERK vind ik echt alles verpesten. ik haat het kolfhok. ik haat elke 2,5 uur m’n werk onderbreken. ik haat sjouwen met melk. ik HAAAAT niet zomaar een avondje wegkunnen of gelijk uit werk ergens naar toe kunnen omdat de kolf dan mee moet.
ik haat hoeveel tijd het kost in het toch al vrij volle leven wat we hebben.
en dan heb ik het nog makkelijk op werk dat er alle tijd en ruimte voor is in principe. de weerstand komt echt vanuit mij.

maarja het is noodzakelijk om het thuis blij en makkelijk borstvoeding geven mogelijk te maken

voeden :+1:
kolven :-1:

13 likes

Metaal- en houtbewerking, of groenvoorziening ofzo (en dan niet een semester, maar gewoon echt langdurig). Leuk dat ene vwo jaartje verzorging waar je een cijfer kreeg voor hoe je macaroni of je was toen gelukt was, of een keertje ledjes aan elkaar lassen. Maar denk dat er meer uit te halen valt. Voor mij was vwo een goede match, maar als ik mijn eigen kind zie die met twee vingers in zijn neus overal fluitend doorheen komt maar ook hele andere behoeftes heeft, merk ik dat dat beetje mist hier.

Maargoed, met dat belachelijke lotingssyteem is het toch al sowieso niet kiezen wat het wordt :sweat_smile:

6 likes

Ik twijfel nu ik zwanger ben van de tweede wel een beetje of ik weer borstvoeding wil geven. Bij de eerste ging het voeden best goed na een pittig begin, en toen ik weer ging werken was het vrij snel klaar omdat ik niet genoeg gekolfd kreeg. Maar ik vond borstvoeding geven ook een vrij grote ongelijkmaker. Toen we eenmaal over waren op flesvoeding konden we nachten delen, hoefde ik niet meer te kolven als ik een keer iets ging doen zonder kind en had ik niet meer in m’n eentje de verantwoordelijkheid om te voeden. En ik merkte pas hoeveel energie geven het kostte toen ik was gestopt.

Ik ben bang dat als de tweede er straks is, dat er dan een soort ‘chef baby’ en ‘chef peuter’ ontstaat en dat zou ik niet willen. Zeker omdat het de laatste maanden zijn voordat de oudste naar school gaat, ik zou niet willen dat ik die zowat gemist heb omdat ik bijna alleen maar met de baby bezig ben.

4 likes

Dat chef baby en peuter ga je toch een beetje hebben dan als je bv geeft. Maar vond dat niet erg. Meestal brengt mn vriend hem naar bed, maar nu gaat dat ook veel beter nu de baby wat ouder is als ik het (moet) doen. Ik combineer de rustige voed momentjes op de bank ook met een boekje lezen/q time met de peuter. Heb na 4 maanden niks van de oudste gemist hoorâ˜ș!

T enige wat ik stom vind van bv is dat ik als ik wegmoet de kolf mee moet nemen. Maar heb voor een spontaan uitje wel altijd wat voorraad in de vriezer. Ik kolf elke dag na de ochtend voeding :). Maar ik/mn lichaam is ook een goede kolver dus de stress met productie heb ik niet. Snap wel dat dat mega irritant en frustrerend is als je niet zoveel kolft.
Ik heb op mn werk genoeg huilende baby’s die mn ocytocine ff prikkelen👌, haha!

2 likes

Ah ja, dus dat ze ook werkelijk uitgedaagd/geschoold/beoordeeld worden op andere facetten dan cognitief bedoel je denk ik? Mijn school had wel echt goede praktijklessen en -lokalen, maar dat bleef (behalve bij de creatieve vakken) idd altijd ondersteunend en ondergeschikt aan de theoretische scholing. Vond ik ook jammer, ik wilde als tiener altijd tuinieren en bloemschikken leren op school haha.

Misschien is een Technasium nog wat? Zal ook wel weer per school verschillen hoe dat precies ingevuld wordt, oorspronkelijk hadden die iig altijd goede werkplaatsen erbij en ook een hele andere manier van begeleiden en beoordelen dan bij de theorievakken.

Zuur dat jullie zo afhankelijk zijn van loting.

2 likes

In het begin echt lastig en pijnlijk. Daarna ging het heel makkelijk.

Wat wel lastig was, was dat mijn dochter tot 6 maanden elk flesje weigerde. Ook flesjes met gekolfde melk weigerde ze. Dus dat betekende dat ik altijd borstvoeding gaf en dat vond ik wel intens.

1 like

Ja wacht ff, deze vergat ik mee te nemen in mijn antwoord. Ik vind het kolven ook superkut, vooral op werk. Bij m’n eerste kolfde ik ook echt te weinig (dus moesten we snel bijvoeden) en nu gaat het wel goed, maar het begint wel wat af te nemen en haar honger begint juist toe te nemen. En dan het schoonmaken van die flesjes en die kolf, ugh.

Ik ervaar die genoemde ongelijkheid niet zo erg, of laat ik het anders zeggen: ik vind die ongelijkheid in deze niet zo erg. Het enige waar ik echt parra van word is als mijn man dan de keuken heeft opgeruimd maar dan de kolfonderdelen laat staan ‘omdat ik die beter kan schoonmaken’. Dat heeftie nu wel afgeleerd, hahaha.

Wat betreft chef baby en peuter; bij mij is het ook alleen echt zo verdeeld bij het naar bed brengen en soms het opstaan (als de baby nog net bij mij in slaap is gevallen). Verder heb ik buiten het kraambed niet het idee dat ik minder beschikbaar ben voor de oudste en zoek ik juist momentjes op. Hij is ook heel lief rondom het borstvoeden.

4 likes

Het borstvoeden zelf vind ik echt heel fijn en ook heel makkelijk. Eerste maanden heel alert geweest op een goede aanhap (en ook echt net zo lang loskoppelen en opnieuw aanhappen totdat ze goed zat) en nu gaat het allemaal volautomatisch (ze is nu 9 maanden). Ook het gevoel dat je baby gewoon groeit door wat jouw lijf geeft vind ik echt zo bijzonder, maakt me zo trots!
Maar alle omstandigheden vind ik heel zwaar. De volledige verantwoordelijkheid, het kolven, spullen meesjouwen als je de deur uit gaat, alles wat hierboven ook genoemd wordt.
Daarnaast is er bij mij thuis ook eigenlijk geen steun of support geweest voor borstvoeden, maar dat is nogal een n=1 verhaal.

9 likes

Ik vind het echt verdrietig voor je om te lezen hoe weinig steun je van je partner ontvangt! :two_hearts:

2 likes

Ik vind het heel erg ideaal. Naast het feit dat ik nooit misgrijp naar flesjes oid (chaoot) ook gewoon dat het altijd een troost is.

2 likes

Positief geantwoord maar 2 totaal verschillende ervaringen.

Bij de oudste lukte het niet. Het deed ontzettend pijn, ze verslikte zich continu, ze werd boos, ik werd gefrustreerd. Uiteindelijk een half jaar fulltime gekolfd (ik was gek).
En bij de jongste, ze werd geboren, wurmde zich naar m’n borst en begon rustig te drinken. 0 moeite, 0 gedoe. 9 maanden borstvoeding gegeven.

4 likes

Ja echt enorm haha. Nu ik dit zelf ervaren heb, zou ik ook eerder aanraden om uberhaupt niet met borstvoeding te beginnen als je eigenlijk al grote twijfels hebt vooraf. Want stoppen als je eenmaal begonnen bent, blijkt aardig ingewikkeld :stuck_out_tongue: Ik ben zelf ook best snel geradicaliseerd van “oh we proberen het gewoon en de rest vullen we aan met kunstvoeding” naar “ik kolf nog liever drie uur achter elkaar dan dat mijn kind kunstvoeding krijgt” (wat des te absurder is omdat mijn eerste kind alleen maar kunstvoeding heeft gekregen)

9 likes

Haha ik heb echt hetzelfde verhaal. Fed is best all the way maar toen ik eenmaal borstvoeding gaf vond ik het echt stom om kunstvoeding te geven. En mijn eerste heeft hooguit wat colostrum gehad en verder alleen kunstvoeding :woman_shrugging:

En toen ik eindelijk gestopt was vond ik dat ik ook eigenlijk te lang was doorgegaan.

3 likes

Haha ja over een tijdje ga ik dit ook sowieso zeggen. Ik heb nu met mezelf afgesproken dat ik ga proberen om tot 6 maanden exclusief borstvoeding te geven en daarna ‘mag’ ik nog maar twee keer per dag kolven (ipv drie keer) en wat ie mist krijgt ie dan aangevuld met kunstvoeding. Maar goed, deze afspraak met mezelf heb ik met niemand anders gedeeld dus ik kan wel voorspellen hoe dit zal gaan: met 6 maanden denk ik, ach nou ja, ik kan nog wel een maandje doorgaan, hoe erg is dat kolven nou eigenlijk, en het is zo gezellig om borstvoeding te geven en is het nu echt zó erg dat ik al een half jaar geen nacht doorgeslapen heb terwijl mijn partner nagenoeg alle nachten doorslaapt, weet je wat, ik ga gewoon nog even door :woozy_face:

6 likes

Ik ben nu op dit punt met 7 maanden hahaha en soms denk ik ja ik kan misschien best afbouwen want het was mooi maar is ook mooi geweest maar mijn hormonen zeggen dan “neeeeeeee, dat kun je toch niet maken?”. Was afgelopen weekend een nachtje weg en ik had een fucking koelbox meegesleept met overdag kolven en er eigenlijk nog steeds de hele tijd mee bezig zijn terwijl mn kind prinsheerlijk heeft getukt in mijn afwezigheid zonder nachtvoeding die hij normaal per se wil😂. Blijkbaar bij zn pa vond ie een knuffel en z’n speentje ook oke. Maar vanavond als ie dan met die grote ogen naar me zit te lachen na die voeding, echt geen haar op m’n hoofd die dan wil stoppen. Echt een raar mechanisme eigenlijk

6 likes

Ja dit ook. Troosten zonder tiet kan wel, want bij m’n man lukt het ook als ik er niet ben, maar is veel harder werken dan hop tiet er in

Pijn? Tiet
Moe? Tiet
Net wakker en gedesoriënteerd
 tiet
Geen idee wat eris 
 tiet

Ik weet nog dat onze 3e net gestopt was met drinken met 14 maanden ofzo vanwege medicatie, dus niet zelf afgebouwd door hem.
En toen ontroostbaar en ziekig was en mijn man, uitgespeeld met de trucendoos, zei: ja eh, weet jij nog wat?
En dat ik zei: nee m’n enige oplossing is er niet meer :smiling_face_with_tear:

7 likes

Ik denk trouwens ook dat al die mechanismen heel normaal zijn, want “de natuur” weet niet van de nutrition fabriek. Dus tja, toch fijn als je kind niet verhongerd en je door gaat met voeden haha

7 likes

Hahaha ja deze. En dan het geluk hebben dat je kind weer in slaap valt en jij verder kan chillen.

1 like